شناسهٔ خبر: 19586885 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

مراجع عظام تقليد در ديدار با رييس‌جمهوري اظهار كردند

تاكيد قرآن به حسن گفت‌وگو با مردم دنيا

صاحب‌خبر -

گروه ايران  
«قرآن ما را به حسن گفت‌وگو با مردم دنيا دستور مي‌دهد.» اين بخشي از عباراتي است كه آيت‌الله وحيد خراساني در ديدار با رييس‌جمهوري مطرح كرده است؛ اظهاراتي كه نشان مي‌دهد فرهنگ مدارا و گفت‌وگو ازجمله رهنمودهاي ديني است كه بايد با جديت ازسوي ساختارهاي اجرايي و ديپلماسي پيگيري شود.
 ايجاد ارتباط معقولانه دولت تدبير و اميد با مراجع تقليد و آيات عظام كه در تمام 4سال گذشته به‌عنوان يك دستور كار جدي، دنبال شده بود، بعد از انتخابات دوازدهم رياست‌جمهوري با سفر روز پنج‌شنبه روحاني به قم ادامه پيدا كرد تا چشم‌انداز ارتباطي دولت مستقر با آيات عظام و مراجع تقليد كه در زمان دولت احمدي‌نژاد به پايين‌ترين سطوح خود رسيده بود در وضعيتي متعادل قرار بگيرد.
روحاني از ابتداي زعامت بر راس هرم اجرايي بر ديدار و ارائه گزارش به مراجع تاكيد داشت، اعضاي كابينه تدبير و اميد نيز موظف شدند كه هر از گاهي به ديدار آيات عظام بروند و درباره فعاليت‌هاي انجام شده گزارش بدهند و از رهنمودهاي مراجع استفاده كنند. سفر چهره‌هايي چون نهاونديان، قاضي‌زاده هاشمي، ظريف و... در راستاي اين رويكرد ارتباطي برنامه‌ريزي و انجام مي‌شد. در راستاي همين رويكرد رييس‌جمهور عصر پنج‌شنبه وارد قم شد و بعد از زيارت حرم كريمه اهل‌بيت حضرت فاطمه معصومه(س) به ديدار مراجع عظام تقليد رفت و با حضرات آيات صافي گلپايگاني، وحيد خراساني، شبيري زنجاني و مكارم شيرازي ديدار و گفت‌وگو كرد. ديدارهاي رييس‌جمهوري با آيات عظام خصوصي و بدون حضور خبرنگاران برگزار شد و اخباري كه در زمينه اين ديدارها به بيرون درز كرده از پايگاه‌هاي خبري آيات عظام و مراجع تقليد است.
محمد نهاونديان رييس دفتر رييس‌جمهوري، سيدمحمود علوي وزير اطلاعات، مجيد انصاري معاون حقوقي و حسام‌الدين آشنا مشاور رييس‌جمهور، وي را در اين سفر همراهي مي‌كنند.

 قرآن ما را به حسن گفت‌وگو با مردم دنيا دستور مي‌دهد
حضرت آيت‌الله العظمي وحيد خراساني با اشاره به آيه شريفه قُولُوا لِلنّاس حُسنًا گفت: طبق دستور قرآن شريف با مردم دنيا بايد به نحو حسن گفت‌وگو كرد.
به گزارش شفقنا، اين مرجع تقليد در ديدار روحاني و هيات همراه براي توفيق رييس‌جمهور در اداره امور دعا نمود و سپس با اشاره به آيه شريفه قُولُوا لِلنّاس حُسنًا گفت: طبق دستور قرآن شريف با مردم دنيا بايد به نحو حسن گفت‌وگو نمود، پروردگار متعال مي‌فرمايد: «قُولُوا لِلنّاس حُسنًا» «و با مردم، نيكو سخن بگوييد.» نه فقط با مسلمين بلكه با ناس و تمام مردم دنيا بايد با زبان حسن و نيكو سخن گفت.
او در ادامه بيان كرد: اين مناصب همان‌طور كه قرآن شريف مي‌فرمايد، گذراست. «و تِلك الايامُ نُداوِلُها بين النّاس» «و ما اين روزها را ميان مردم به نوبت مى‏‌گردانيم.» تا مي‌توانيد در اين مدت به امور ديني و مذهبي و خدمت به مردم اهتمام ورزيد. خداوند مي‌فرمايد: «وأنذِرْهُمْ يوْم الْحسْرهِ إِذْ قُضِي الْأمْرُ» «و آنان را از روز حسرت بيم ده آنگاه كه داورى انجام گيرد.»

 فرزند حوزه و بزرگ شده مكتب اهل بيت(ع)
آيت‌الله سيدموسي شبيري زنجاني از مراجع تقليد در ديدار رييس‌جمهوري خطاب به روحاني گفت: شما فرزند حوزه و بزرگ شده مكتب اهل بيت(ع) هستيد، ديانت مردم را در درجه اول اهميت قرار دهيد.
به گزارش پايگاه خبري آيت‌الله شبيري زنجاني، وي عصر پنج‌شنبه در ديدار با حسن روحاني رييس‌جمهوري افزود: باتوجه به اينكه شما اهل حوزه هستيد انتظار ما اين است كه ديانت افراد را در درجه اول اهميت قرار دهيد.  آيت‌الله شبيري زنجاني اضافه كرد: افرادي در داخل و خارج كشور هستند كه به شكل‌هاي مختلف مي‌خواهند به اعتقادات افراد ضربه بزنند، بايد اهتمام داشت كه جلوي سم پاشي‌هاي آنها گرفته شود.
وي با اشاره به نظرهاي مختلفي كه در ايران وجود دارد، اداره كشور را مشكل دانست و گفت: وظيفه سنگيني برعهده شماست، اما بايد توجه داشت كه اهل سلوك معتقدند از برترين عباداتي كه در مسير تقرب به خداوند موثر است، خدمت به مردم است.  وي ادامه داد: حالا شما توجه كنيد مردمي كه شما به آنها خدمت مي‌كنيد مسلمان و شيعه اهل بيت(ع) هستند و اين استثنا باعث مضاعف شدن اين اجر و پاداش مي‌شود.
اين مرجع تقليد دعا كردن براي خدمتگزاران به مردم را وظيفه خود دانست و خطاب به رييس‌جمهور منتخب گفت: زيارت شما و شنيدن تلاش‌هاي دولت شما توفيق شد؛ در اين مسير از خداوند متعال و حضرات معصومين(ع) كمك بگيريد كه بسياري از گره‌ها با توكل و توسل باز مي‌شود.
در ابتداي اين ديدار حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني رييس‌جمهوري به توضيح برنامه‌هاي دولت يازدهم پرداخت و از آيت‌الله شبيري زنجاني خواست به دولت او با هدايت‌ها و رهنمودهاي خويش كمك كنند.

نظر شما