شناسهٔ خبر: 19586609 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

مافیای قاچاق مرزنشینان را گروگان گرفته است

یک فعال اقتصادی گفت: منفعت گروه‌های مافیای قاچاق، در پایین نگه داشتن وضعیت اقتصادی مرزنشینان است تا بتوانند تسهیلات و معافیت‌های اعطایی دولت برای رونق مناطق مرزنشین را جذب خود کنند.

صاحب‌خبر -

محمد‌حسین برخوردار در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به مطالبات اقتصادی اقشار آسیب پذیر از دولت دوازدهم گفت: با اعلام نتایج انتخابات، باید بگوییم دوره وعده و وعیدهای انتخاباتی و شعارهای جذاب و موج‌آفرین به سر رسیده و مردم منتظر تحرک دولت برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر هستند.

این فعال اقتصادی ادامه داد: فارغ از پرداخت یارانه‌های نقدی، دولت باید برای حمایت از اقشار ضعیف و محروم، برنامه دیگری را مدنظر قرار دهد. این موضوع بویژه در‌خصوص روستاییان، عشایر، مرزنشینان و زنان سرپرست خانواده از اهمیت و حساسیت بیشتری برخوردار است و قطعا با توجه به افزایش بلوغ سیاسی در کشور، مردم موضوع را رصد خواهند کرد. وی با اشاره به وضعیت مرزنشینان تصریح کرد: آنها، هموطنان ما هستند که اغلب با دشواری معاش خود را تامین می‌کنند و برخی تصور می‌کنند با چشم‌پوشی از رونق فعالیت‌های بازرگانی غیررسمی در این مناطق، یا با پرداخت یارانه‌های نقدی می‌توان به معیشت ایشان کمک کرد، ولی این ذهنیت از اساس نادرست است.

به گفته برخوردار، تا زمانی که مشوق‌های فعالیت رسمی و شناسنامه‌دار برای این مناطق ایجاد نشود و زیرساخت‌های اصلی اقتصادی، اجتماعی برای آنها فراهم نشود، حمایت‌های غبارآلود یا پرداخت‌های نقدی به نتیجه نخواهد نرسید و سطح زندگی این عزیزان بهبود پیدا نخواهد کرد.

برخوردار ادامه داد: امروز شاهد آن هستیم که با وجود تسهیلات ویژه مرزنشینان، به دلایل مختلف، آنها نتوانسته اند از تسهیلات تعیین شده از سوی دولت‌ها به منظور ارتقای کیفیت زندگی خود بهره‌برداری کنند و با گذشت این همه سال، هنوز هم جزو اقشار آسیب‌پذیر هستند.

وی با تاکید بر این نکته که این تسهیلات و معافیت‌ها به نام مرزنشینان و به کام مافیای قاچاق است، اضافه کرد: بی‌شک عده‌ای سودجو و فرصت‌طلب از امتیازاتی که دولت برای مرزنشینان تعریف کرده، سوء‌استفاده می‌کنند و با پرداخت‌های ناچیز، از افراد مرزنشین به منظور امور لجستیک کالاهای قاچاق استفاده می‌کنند. و در نهایت، مرزنشینان بازهم همان گروه‌های آسیب‌پذیر باقی مانده‌اند. بخصوص این که خلأ بسترهای آموزشی نیز در این مناطق، بیداد می‌کند. به گفته برخوردار، سود و منفعت قاچاق، به جیب گروه‌های مافیایی متمرکز در مناطق مرزنشین می‌رود و این درحالی است که خود مرزنشینان از حداقل امکانات اقتصادی، بهداشتی و آموزشی بی‌بهره می‌مانند. با این رویه، این مناطق هیچ‌گاه رنگ آبادانی را به خود نخواهند دید، چرا که منفعت مافیای قاچاق، در پایین نگه داشتن سطح اقتصادی مرزنشینان است.

نظر شما