شناسهٔ خبر: 19586583 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

آل سعود و تداوم مرام شیعه کشی

دادگاه عالی عربستان در ریاض حکم اعدام 14 جوان از اهالی شهر قطیف را صادر کرد. به گزارش شبکه خبری المنار، اتهام این افراد شرکت در تظاهرات در سال 2011 بوده است. این جوانان در دادگاه جنایی ویژه رسیدگی به موضوع تروریسم، محکوم شده‌اند که به گفته حقوقدانان ابزاری در دست وزارت کشور عربستان است.

صاحب‌خبر -

این اقدامات از جمله اقدامات رسمی قبل از احاله آن به دیوان پادشاهی برای تائید حکم اعدام است که هر لحظه امکان دارد انجام شود. به گفته منابع آگاه، اسناد حقوقی نشان می‌دهد متهمان از داشتن وکیل در جریان بررسی و تحقیق برخوردار نبوده‌اند. همچنین برخی متهمان در جلسات دادگاه گفته‌اند که برای گرفتن اعترافات دروغین مورد تعرض و شکنجه جسمی و روحی قرار گرفته‌اند. یکی از اعضای خانواده متهمان گفته که پسرش و تعدادی از متهمان دیگر در جلسات غیرعلنی و مخفی محاکمه شده‌اند. بر پایه این گزارش، مقامات سعودی از اصطلاح تروریسم برای اجرای برخی قوانین و مجازات‌های سخت مرتبط با آزادی‌ها و حقوق اساسی مانند حق آزادی بیان و تظاهرات مسالمت‌آمیز استفاده می‌کنند.

این حکم در حالی صادر شد که سرکوب و خشونت علیه ساکنان العوامیه در شرق عربستان وارد سومین هفته خود شده است. در همین رابطه، پایگاه خبری نبا نوشت: در پانزدهمین روز تجاوز نظامیان سعودی به شهر العوامیه، همچنان شهروندان، منازل مسکونی، مدارس و مساجد هدف تیراندازی قرار می‌گیرند و تمامی محله‌های تجاری تعطیل است. گزارش شده که از ساعات اولیه صبح دیروز، حملات بولدوزر‌ها و خودروهای زرهی در روستای باستانی المسوره از سر گرفته شده و منازل این روستا همچنان از سوی نظامیان تخریب می‌شود.

البته اتفاقات این منطقه در بایکوت خبری است و رسانه‌های دولتی عربستان طی چند روز گذشته دائما روی سفر ترامپ به این کشور و قراردادهای تجاری آن مانور می‌دهند. در عین حال خبر می‌رسد این قراردادها مخالفانی میان مقامات آمریکایی پیدا کرده است. در همین رابطه اعلام شد گروهی از اعضای مجلس سنای آمریکا طرحی را ارائه کردند که در صورت تصویب، بخش‌هایی از قرارداد تسلیحاتی چند ده میلیارد دلاری دولت ترامپ با عربستان سعودی را لغو می‌کند.

نظر شما