شناسهٔ خبر: 19586537 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

سیمای معنوی رسانه ملی در ماه خدا

معاون سیمای رسانه ملی از تولید و پخش برنامه‌هایی متناسب با ماه مبارک رمضان در شبکه‌های تلویزیونی خبر داد.

صاحب‌خبر -

دکتر مرتضی میرباقری با اشاره به حلول ماه مبارک رمضان از برنامه گسترده شبکه‌های تلویزیونی خبر داد و گفت: در طول این ماه، چهار مجموعه تلویزیونی به نام «زیر پای مادر»، «رستاخیز تفنگ‌ها»، «نفس» و «افسانه سامبونگ» به ترتیب از شبکه‌های یک، دو، سه و پنج پخش می‌شود.

معاون سیما اضافه کرد: برای لحظات ملکوتی اذان مغرب و عشا نیز برنامه‌های ویژه‌ای خواهیم داشت تا ان‌شاءالله برکت سفره‌های روزه‌داران شود. این برنامه‌ها شامل «شهر یکتایی»، «شهر عزیز»، «ضیافت الهی»، «ماه ماه» و «به توان خدا» است که به ترتیب از شبکه‌های یک، پنج، قرآن، نهال و امید پخش می‌شود. برنامه پربیننده «ماه عسل» نیز همچنان با حضور احسان علیخانی از شبکه سه روی آنتن می‌رود.

میرباقری پخش سخنرانی‌های مذهبی، ترتیل‌خوانی و برنامه‌های ترکیبی ویژه ماه مبارک را از دیگر تولیدات شبکه‌های تلویزیونی در این ماه خواند و اضافه کرد: به طور کلی تمامی شبکه‌ها براساس تعریف و اهداف خود برنامه‌هایی با موضوع ماه مبارک رمضان روی آنتن می‌برند و بینندگان هر شبکه با توجه به علایق و سلایق خود می‌توانند برنامه‌هایی متناسب با خواست خود در شبکه‌های تلویزیونی پیدا کنند.

برنامه‌های سحرگاهی

به گزارش روابط عمومی سیما، «ماه خدا» برنامه سحرگاهی شبکه یک است که به صورت زنده هر شب حوالی ساعت 2 بامداد به مدت تقریبی 140 دقیقه با اجرای حسن سلطانی آغاز می‌شود.

«نوسفران» ویژه‌برنامه سحرگاهی شبکه‌دو کاری است از گروه کودک و نوجوان که به صورت زنده روی آنتن می‌رود. این برنامه به تهیه‌کنندگی محمدمهدی ابهری و اجرای سیدجواد هاشمی سحرهای ماه مبارک رمضان از ساعت 3 بامداد همراه سحرخیزان نوجوان و خانواده‌های آنان خواهد بود.

«سحرگاهان حرم»، ویژه برنامه سحرگاهی شبکه سه از حرم مطهر حضرت معصومه(س) با همکاری و تولید مرکز سیمای نور ـ قم ـ تهیه شده است.

همچنین «خلوتگه عارفان» عنوان ویژه برنامه سحر شبکه پنج سیماست که هر شب 40 دقیقه مانده به اذان صبح روی آنتن می‌رود. این ویژه برنامه تولیدی به تهیه‌کنندگی توحید عرب و اجرای مجید یراق‌بافان تهیه و تولید شده و دارای آیتم‌هایی همچون کلام بزرگان، مناجات با خدا، توسل به ائمه معصومین، درس زندگی بزرگان، دعای سحر و... است. برنامه سحرگاهی شبکه پنج سیما در 30 قسمت 40 دقیقه‌ای برای مخاطبان تولید شده است.

«خلوت انس» ویژه برنامه سحرگاهی شبکه قرآن و معارف سیما به تهیه‌کنندگی رنگینی است که از مشهد مقدس پخش می‌شود.برنامه سحرگاهی محبوب «سر سفره خدا» مهمان خانه‌های کودکان روزه‌دار از طریق شبکه کودک خواهد شد تا در کنار خانواده خود، آماده روزه گرفتن شوند.

شبکه افق امسال برای نخستین بار ویژه برنامه سحرگاهی نیز خواهد داشت؛ این برنامه ترکیبی در 30 قسمت 30 دقیقه‌ای با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان هر روز ساعت 3 و 30 دقیقه بامداد پخش می‌شود.

برنامه‌های افطار

هر شب و بعد از بخش خبری ساعت 19 تا هنگام اذان مغرب، برنامه افطاری «شهر یکتایی» به مدت تقریبی 70 دقیقه به طور زنده از شبکه یک پخش می‌شود.

«ماه عسل» کاری از گروه اجتماعی شبکه سه سیما به تهیه‌کنندگی و اجرای احسان علیخانی است که در 30 قسمت 70 دقیقه‌ای ویژه افطار به صورت زنده روانه آنتن شبکه سه خواهد شد. این برنامه از جمعه 5 خرداد، هر شب ساعت 19روی آنتن شبکه قرار می‌گیرد.

ویژه برنامه افطار شبکه پنج سیما با عنوان «شهر عزیز» از سفره‌های افطار حرم رضوی با اجرای سیدکاظم احمدزاده و تهیه‌کنندگی محمدحسین رضوی هر شب ساعتی قبل از لحظات ملکوتی افطار از شهر مشهد مقدس به طور زنده دل‌های مخاطبان شبکه پنج را زائر حرم رضوی می‌کند و گوشه‌هایی از سفره پرشکوه افطار در حرم رضوی را برای مناسک‌سازی سفره‌های ساده افطاری به تصویر می‌کشد. ویژه‌برنامه افطار شبکه قرآن و معارف سیما تحت عنوان «ضیافت الهی» به صورت زنده از حرم حضرت معصومه(ع) روی آنتن می‌رود.

«ماه ماه» ویژه برنامه افطار شبکه نهال است که مهمان بچه‌های روزه‌دار می‌شود. «به توان خدا» ویژه برنامه افطاری شبکه امید است که هر روز پخش می‌شود.

ترتیل‌خوانی

شبکه یک سیما بعد از نماز صبح از حرم مطهر امام رضا(ع)، صحن انقلاب مراسم ترتیل را پخش می‌کند.

شبکه دو نیز ساعت 6 صبح از استان یزد آستان مقدس امامزاده سیدجعفر و ساعت 11 از حرم حضرت معصومه(س) که ویژه نوجوانان است، روی آنتن می‌رود. شبکه سه سیما ساعت 14 و 45 دقیقه از حرم مطهر حضرت معصومه(س) و 2 بامداد از استان آذربایجان شرقی پخش می‌شود. شبکه چهار ساعت 11 و 45 دقیقه از حرم مطهر احمدبن موسی(ع) (شاهچراغ) و ساعت یک و 30 دقیقه بامداد از استان‌های گلستان و کردستان تقدیم بینندگان می‌شود. شبکه پنج از حرم مطهر عبدالعظیم(ع) در ساعت 13 و 45 دقیقه و امامزاده علی‌ بن امام باقر(ع) (مشهداردهال) 2 و 45 دقیقه بامداد پخش می‌شود. شبکه آموزش ساعت 17 مراسم ترتیل‌خوانی را از امامزاده آقا علی عباس بادرود پخش می‌کند. شبکه قرآن 45 دقیقه بعد از نماز صبح از آران و بیدگل، حرم هلال بن علی(ع)، ساعت 17 و 45 دقیقه و یک بامداد از حرم مطهر امام رضا(ع) روی آنتن می‌رود. شبکه افق هر روز ساعت 18 مراسم ترتیل‌خوانی را به نام یکی از شهدای حرم و شهدای لبنان و عراق از مسجد گوهرشاد روی آنتن می‌برد. شبکه مستند در ساعت 13 و 15 دقیقه از حرم حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) مراسم ترتیل‌خوانی را پخش می‌کند.

برنامه‌های ترکیبی

سری جدید برنامه «دعوت» با رویکردی متفاوت و با محتوایی جدید در ماه مبارک رمضان امسال از شبکه یک روی آنتن می‌رود. ویژه برنامه «دعوت» به تهیه‌کنندگی مجتبی کشاورز، کاری از گروه اجتماعی شبکه یک است که در ماه مبارک رمضان هر شب حوالی ساعت 23 و 15 دقیقه با اجرای نیما کرمی و زینب زارع به صورت زنده از برج میلاد روی آنتن خواهد رفت.

شبکه دو برنامه زنده «بهترین شکل ممکن» را در ایام ماه مبارک روانه آنتن می‌کند. این برنامه کاری است از گروه اجتماعی فرهنگی شبکه دو و به تهیه‌کنندگی محمد سلوکی و اجرای مژده لواسانی که شنبه تا چهارشنبه ساعت 21 روانه آنتن این شبکه می‌شود. گروه کودک و نوجوان این شبکه با دو مجموعه تلویزیونی «محله گل و بلبل» و «فیتیله» در ماه مبارک رمضان همراه مخاطبان این شبکه خواهد بود.

«فیتیله» با رویکردی آموزشی، تربیتی، تفریحی و سرگرم‌کننده با حضور عموهای فیتیله‌ای و به تهیه‌کنندگی علیرضا آقایی و کارگردانی محمد مسلمی از شنبه تا سه‌شنبه ساعت 19 پخش می‌شود. همچنین «محله گل و بلبل» به تهیه‌کنندگی مسلم آقاجانزاده، اجرای داریوش فرضایی و کارگردانی احمد درویش علیپور از سه‌شنبه تا جمعه ساعت 19 روانه آنتن خواهد شد.

تدارک همه شبکه‌ها برای سحرگاهان

دکتر مرتضی میرباقری، معاون سیما سحرگاهان را از عرفانی‌ترین ساعات ماه مبارک رمضان خواند و اضافه کرد: تقریبا همه شبکه‌های تلویزیونی برای این لحظات ملکوتی برنامه‌ای ویژه خواهند داشت. به عنوان مثال «ماه خدا» از شبکه یک، «خلوتگه عارفان» از شبکه پنج و «خلوت انس» از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود. از آنجا که همواره در دین ما توجه به کودکان و نوجوانان تاکید شده است، برنامه‌های «نوسفران» برای روزه اولی‌ها تدارک دیده شده که از شبکه دو سیما پخش می‌شود. «سحرگاهان حرم» با همکاری مرکز قم (سیمای نور) از حرم مطهر حضرت معصومه(س) از شبکه‌سه روی آنتن می‌رود.

سخنرانی‌های مذهبی

شبکه یک سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی هر روز ساعت 8 و 30 دقیقه، شبکه 2 سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان هر روز ساعت 13 و 30 دقیقه و شبکه سه مجموعه سخنرانی‌های حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی را در ساعت 12 پخش می‌کند.

همچنین شبکه چهار سیما در ساعت 11سخنرانی‌های آیت‌الله جوادی‌آملی و شبکه پنج سیما سخنرانی‌های حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان را در ساعت 15 روی آنتن می‌برد.شبکه قرآن سیما با سخنرانی‌های آیت‌الله ناصری و آیت‌الله مصباح یزدی در ساعت 7 و 30 دقیقه و 14 و شبکه آموزش با سخنرانی‌های مرحوم آیت‌الله مجتبی تهرانی در ساعت 12 و 30 دقیقه با بینندگان همراه هستند.

سریال‌های رمضانی پرکشش هستند

رئیس مرکز سیمافیلم و مدیر شبکه نسیم، سریال‌های ماه مبارک رمضان را آثاری پرکشش توصیف کرد که مورد توجه مخاطبان قرار خواهد گرفت.

براساس توضیحات رئیس مرکز سیما‌فیلم، در ماه مبارک رمضان سریال «زیر پای مادر» به کارگردانی بهرنگ توفیقی از شبکه یک و «نفس» به کارگردانی جلیل سامان از شبکه سه به نمایش درمی‌آید.

کرمی در این باره به جام‌جم توضیح داد: هر دو سریال از آثار بسیار پرکشش هستند که داستان‌هایی جذاب و دیدنی را روایت می‌کنند. «نفس» قصه‌ای جذاب و تاثیرگذار دارد و «زیر پای مادر» یک قصه عاطفی اجتماعی پرکشش است که به نظرم مخاطبان هر دو سریال را دوست داشته باشند.

دکتر کرمی درباره پخش دو سریال در ماه رمضان گفت: برای ماه مبارک امسال سه سریال پیش‌بینی کرده بودیم؛ سریال‌های نفس، زیرپای مادر و سر دلبران اما به دو دلیل سریال «سر دلبران» از این فهرست حذف شد. نکته اول این‌که اذان مغرب و عشا و زمان افطار تقریبا ساعت 20 و 30 دقیقه است و پخش اولین سریال ساعت 21 آغاز می‌شود و تقریبا تا ساعت 22 ادامه دارد. پس از آن پخش سریال دوم آغاز می‌شود و تا ساعت 23 ادامه دارد. به نظر می‌رسید منطقی نباشد که ساعت 23 سریال دیگری داشته باشیم.

به همین دلیل یکی از سریال‌ها حذف شد و از آنجا که مراحل فنی سر دلبران کامل نشده بود این سریال از فهرست سریال‌های ماه رمضانی خارج شد تا در فرصت‌های بعدی به مخاطبان ارائه شود. رئیس مرکز سیما‌فیلم همچنین از پخش یک سریال کره‌ای و یک سریال عربی در ماه مبارک رمضان خبر داد و درباره برنامه‌های شبکه نسیم هم گفت: برنامه‌های «خندوانه»، «دور همی» و «کودک شو» به روال گذشته ادامه خواهند داشت، اما یک برنامه جدید به نام «هزار داستان» در ماه رمضان به این برنامه‌ها اضافه می‌شود که 30 مجری دارد و هر مجری با مهمانی گفت‌وگو می‌کند که قصه کم و بیش مشترکی را تجربه کرده‌اند.

نظر شما