شناسهٔ خبر: 19586520 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

گفت‌وگوی جام‌جم با رئیس‌ تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی هم‌صنف

بروکراسی اداری، تولیدکنندگان را رنج می‌دهد

بزرگ‌ترین رویداد صنایع غذایی کشورمان یعنی بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع کشاورزی، مواد غذایی، ماشین‌آلات و صنایع وابسته (ایران اگروفود 2017) درحالی روز گذشته به کار خود پایان داد که استقبال شرکت‌های داخلی و خارجی از آن خبر از پویایی و جایگاه قابل توجه اقتصادی صنعت غذا می‌دهد. براساس گزارش انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی ایران، صنایع غذایی بعد از صنعت نفت؛ مهم‌ترین صنعت کشور با گردش مالی سالانه بیش از 20 میلیارد دلار است. از این رو جام‌جم گفت‌وگویی کوتاه با مهدی کریمی‌تفرشی، رئیس هیات‌مدیره تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی هم‌صنف داشته که در ادامه می‌خوانید.

صاحب‌خبر -

با توجه به تشکیل دولت دوازدهم در ماه‌های آینده صنعت غذا چه انتظاری از دولت آینده دارد؟

مهم‌ترین خواسته این صنعت از مسئولان در دولت آینده کاهش بروکراسی اداری در تولید است. این مشکل باعث شده تا بسیاری از تولیدکنندگان به جای این‌که به دنبال توجه به تولید و ارتقاء کیفیت محصولات خود باشند بیشتر درگیر موارد و موانع اداری باشند.

یکی از خواسته‌های اغلب صنایع تامین نقدینگی مورد نیاز با قیمت پایین است آیا صنعت غذا نیز نیازمند نقدینگی است؟

ببینید نقدینگی در تمام صنایع می‌تواند تعیین کننده باشد ولی در برخی از صنایع نقدینگی تاثیر قابل توجه‌تری دارد که صنعت غذا یکی از آنهاست. اگر بتوانیم برای تولیدکنندگان غذا در ایران منابع مالی ارزان‌قیمت تهیه کنیم محصول نهایی آنها ارزان‌تر وارد بازار می‌شود و رقابت با سایر برندها بیشتر خواهد بود بنابراین نقدینگی می‌تواند تضمین‌کننده آینده صنعت نیز باشد چون تخصص، مواد اولیه با کیفیت و تولیدات مرغوب در ایران وجود دارد.

آیا کالاهای تولید ایران در این صنعت قابلیت رقابت با دیگر کشورها را دارد؟

بله؛ امروز بسیاری از تولیدات غذایی ایران در بسیاری از بازارهای خارجی از نظر کیفیت قابل رقابت است اما همانطور که قبلا نیز اشاره شد اگر نقدینگی با قیمت مناسب در اختیار تولیدکنندگان ایرانی قرار گیرد قطعا می‌تواند انتظار سهم بازار بیشتری از آنها داشته باشیم. به اعتقاد من امروز تولیدکنندگان صنایع غذایی ایران نه‌تنها توانسته‌اند در جایگاه مناسب خریداران ایرانی محصولاتشان را روانه بازار کنند، بلکه در مجامع بین‌المللی نیز کاملا موفق وارد شده‌اند. البته این تنها امتیاز توانمندی تولیدکنندگان ایرانی نیست. چون هرچه بیشتر محصولات ایرانی بخصوص صنایع غذایی که تقاضای بالایی برای آن وجود دارد بتواند بیشتر در قفسه‌های خارجی جای گیرد در واقع سفیران صلحی از ایران هستند که در مجامع خارجی می‌توانند مانع از تبلیغات سوء علیه کشورمان باشند.

به نظر شما با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره نامگذاری سال جاری صنعت غذا چه جایگاهی می‌تواند داشته باشد؟

صنایع غذایی یکی از مناسب‌ترین صنایع برای اشتغال است و نکته کاملا قابل ملاحظه این است که در صورت رونق این صنعت با توجه به این‌که معمولا صنایع غذایی در نزدیکی مراکز تولید مواد اولیه یعنی محصولات کشاورزی شکل می‌گیرند بهترین راهکار برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها خواهد بود. پس امتیاز صنایع غذایی در اقتصاد مقاومتی و اشتغال و تولید یعنی مواردی که مقام معظم رهبری تاکید فرموده‌اند غیرقابل انکار است و باید با توجه به داشته‌های کشورمان بیشتر به آن توجه داشته باشیم.

باتوجه به اهداف تعیین شده در سال 1404 آیا صنایع غذایی می‌تواند در این دوره به جایگاه تعیین شده برسد؟

پاسخ شما این است که باید فعالیت گسترده‌ای در میان دولتمردان و صاحبان صنایع صورت پذیرد به این دلیل که مشکلات و بروکراسی‌ها باعث شده صنعت غذایی ایران با مشکلاتی مواجه باشد که در این زمینه مسئولان باید بیشتر با استفاده از نظرات بخش خصوصی نسبت به تدوین قوانین مناسب و تسهیل فضای کسب و کار فعالیت کنند چون اراده برای دستیابی به جایگاه بالاتر در میان بخش خصوصی و تولیدکنندگان کاملا دیده می‌شود. ایران در بخش‌های مختلف صنایع غذایی پتانسیل‌های بسیار بالایی برای دستیابی به سهم بالای بازارهای بین‌المللی دارد بنابراین در این فرصت باقی مانده باید دولتمردان زمینه تولید و همچنین صادرات را فراهم کنند به عبارتی باید جاده‌های صادرات هموار باشد.

یکی ازمشکلات صنایع غذایی بسته‌بندی نامناسب است که بعضا باعث از دست رفتن سهم بازار ایران در کشورهای خارجی شده است نظر شما در این زمینه چیست؟

در صنعت غذا بسته‌بندی مناسب در بسیاری از موارد تعیین‌کننده است بنابراین توجه به این مهم در صنعت غذای ایران نیز یکی از امور بسیار ضروری است که متاسفانه هنوز به جایگاه قابل قبولی در این زمینه نرسیده‌ایم، در این زمینه باید مسئولان با بسترسازی مناسب این بخش از صنعت را به گونه‌ای تشویق به تحول نمایند.

رکود در این صنعت چه تاثیری گذاشته است؟

مهترین نکته در این دوره مربوط به بررسی بدهی‌های بانکی برای تولیدکنندگان بنام و مشهور است به صورتی که از مسئولان بانک مرکزی می‌خواهیم تا شرایطی فراهم کنند که این بدهی‌ها برای مدتی مشخص و قابل قبول استمهال شوند تا تولیدکننده بتواند به چرخه تولید بازگردد و فعالیت مناسب‌تری داشته باشد.

به نظر شما جایگاه برند حلال برای محصولات ایرانی چقدر پراهمیت است؟

براساس اصول اعتقادی و مذهبی ایران تمامی محصولات و تولیدات ایران براساس موازین اسلامی روانه بازار می‌شود که حلال است این درحالی است که بازار کشورهای مسلمان که توجه ویژه‌ای به این مهم یعنی استفاده از محصولات حلال دارند فرصت بسیار مناسبی برای تولیدکنندگان ایرانی است تا بتوانند از آن به عنوان امتیازی برای حضور در بازارهای خارجی استفاده کنند. اما استفاده از برچسب حلال روی محصولات اگرچه در گذشته زیاد مورد توجه تولیدکنندگان نبوده اما همانطور که اشاره شد بازار بزرگ کشورهای مسلمان باعث شده تا اغلب تولیدکنندگان ایرانی حتی بعضا تولیدکنندگان محصولاتی که نیازی به این برند ندارند اقدام به استفاده از لگوی برند حلال کنند. به همین دلیل توجه به برند حلال در تولیدات ایران می‌تواند امتیازات گسترده‌ای برای کشوری مثل ایران که همه چیز آن براساس اصول مذهبی و حلال تولید می‌شود، داشته باشد.

راهکار مقابله با قاچاق و واردات در صنایع غذایی چیست؟

همانطور که می‌دانید قاچاق و واردات بی‌رویه اقتصاد کشورمان را تهدید می‌کند بنابراین لازم است با استفاده از فرهنگ‌سازی دقیق میان مصرف‌کنندگان و استفاده از تمام ابزارهای قانونی زیان اقتصادی این پدیده شوم را به حداقل خود برسانیم. اما خواسته ما از مصرف‌کنندگان و هموطنان این است که با درنظر گرفتن این که تولیدکنندگان ایرانی امروز توانمندی قابل قبولی برای تولید محصولات با کیفیت دارند برای حمایت از تولیدات داخلی به جای خرید کالاهای خارجی از کالای کیفی ایرانی استفاده کنند.

نظر شما