شناسهٔ خبر: 19586127 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

گامی به پیش برای آرامش ذهنی شهروندان

صاحب‌خبر -

حمیدرضاعظیمی| سازمان امدادونجات هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران، درپی به‌روزکردن اطلاعات و تخصص امدادگران خود است.
 برهمین اساس، احمد سلطانی، معاون برنامه‌ریزی و آموزش‌های تخصصی سازمان امدادونجات خبر از برگزاری دوره «توان‌افزایی مهارتی مربیان جست‌وجو و نجات درحوادث شهری» داده بود که طی آن تعدادی از امدادگران از سراسر کشور، با حضور مدرسان برجسته، در سه روز در زمینه حوادث شهری و آشنایی با آواربرداری‌های جدید آموزش خواهند دید.
حادثه پلاسکو به‌عنوان حادثه‌ای که هم ایرانیان را در ماتم فرو برد و هم شوکی به سیستم مدیریت شهری وارد کرد، ازهمان زمان این الزام را به وجود آورده بود که باید اطلاعات همه نیروهای امدادی (اورژانس، آتش‌نشانی، هلال‌احمر) در زمینه آواربرداری از سازه‌های خاص آموزش‌ها را به‌روز ببینند، به‌ویژه آواربرداری از سازهای مدرن که دراین زمان بیشتر ازسازه‌های فلزی تشکیل شده است.
حادثه در معدن زمستان یورت هم، هرچند حادثه‌ای صنعتی به شمار می‌رود و نیروهای هلال‌احمر دراین حادثه (امدادگران هلال‌احمر وظیفه ورود به حوادث جاده‌ای و طبیعی را دارند) نیروی پشتیبان بودند اما به‌عنوان تجربه‌ای دیگر برخی از الزامات را برای همه تبیین و ترسیم کرد.
برگزاری این دوره‌ها و اطلاع‌رسانی درباره آن، به‌ویژه در سرزمینی که حادثه‌خیزی آن بر همه اثبات شده و به قول معاون حقوقی رئیس‌جمهوری حوادث غیرمترقبه در ایران را به حوادث مترقبه  تبدیل کرده، غیر از افزایش توان تخصصی نیروهای امدادی، دست‌ کم این ویژگی مثبت را دارد که شهروندان، ذهنی آرام خواهند داشت و با اطلاع از آن اطمینان پیدا می‌کنند که عندالزوم و در زمان حادثه، نیروهایی متخصص وجود دارند که می‌توانند به خوبی وظیفه امدادونجات را انجام دهند.
 با این حساب، برگزاری این کارگاه‌های آموزشی هم نیاز به حمایت ازسوی کلیه ارکان تصمیم‌گیری و شهروندان دارد و هم نیاز به تشویق برگزارکنندگان.

نظر شما