شناسهٔ خبر: 19585631 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

آیت الله احمد خاتمی: حرمت رئیس‌جمهوری منتخب باید حفظ شود

صاحب‌خبر -
 

خطیب جمعه تهران با تاکید براین که باید حرمت رئیس‌جمهوری منتخب حفظ شود، گفت: رئیس‌جمهوری منتخب هم باید حرمت کسانی که به او رای نداده‌اند را نگه دارد تا اجماع و وحدت ملی حاصل شود.
به گزارش ایسنا، آیت‌الله سیداحمد خاتمی دیروز در خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، گفت: انتخابات تمام شده و باید حرمت رقبای انتخاباتی نگه داشته شود به طوری که رقبا باور کنند آقایی که رای آورده هم حرمت و مشروعیت دارد و البته نباید منتخب مردم،‌ رقبایش را دست کم بگیرد.
وی با اشاره به حضور شکوهمند ۷۳ درصدی مردم در انتخابات، گفت: این حضور مایه مباهات برای نظام اسلامی بود و تک تک آراء رای آری مجدد به نظام مقدس جمهوری اسلامی است.
خطیب جمعه تهران با اشاره به نقش مقام معظم رهبری در ایجاد این حماسه و قدردانی از دست اندرکاران امر انتخابات، اظهار داشت: بعد از برگزاری انتخابات قانون نانوشته جهانی وجود دارد که باید کدورت‌ها کنار رود و رقابت‌ها تبدل به رفاقت شود،‌ چون نمی شود پس از هر انتخاباتی چهار سال کدورت وجود داشته باشد و رفع کدورت‌ها با شعار به دست نمی‌آیند. چرا که اگر کسی رقیب و هوادارانش را بعد از انتخابات فریبکار و تنش آفرین بنامد وحدت و اجماع ملی شکل نخواهد گرفت.
خاتمی با اشاره به برگزاری مناظرات زنده تلویزیونی به عنوان یکی از برکات نظام اسلامی، گفت: در برگزاری مناظرات باید از صدا و سیما تشکر کرد، اما انتظار داشتیم در این مناظرات ادب، اخلاق و حرمت نظام حفظ شود و متاسفانه از سوی برخی از کاندیداها این اتفاق نیفتاد و برخی کاندیداها به گونه ای حرف می‌زدند که اگر یک اپوزیسیون هم بود ،همان حرف‌ها را می‌زد و حرف‌هایی زده شد که کاش مطرح نمی شد.
وی با اشاره به این که در هر انتخابات کم و بیش تخلف وجود دارد،‌ توضیح داد: اگر تخلفات گسترده باشد اساس کلی انتخابات زیرسئوال می رود که به شکر خدا در جمهوری اسلامی چنین انتخاباتی نداشته‌ایم. اما تخلفاتی که اساس انتخابات را زیر سؤال نمی برد هم مطرح است و شورای نگهبان و دستگاه قضائی باید در این زمینه برخورد عادلانه داشته باشند.
خاتمی با تاکید بر این که اصلا صحبت از این نیست که به اساس انتخابات لطمه وارد شود، گفت: اساس انتخابات درست است و ترکیب همین است و تغییر نخواهد کرد. پس از طی مراحل انتخابات و تنفیذحکم رئیس جمهوری از سوی مقام معظم رهبری،‌ رئیس جمهوری مشروع و قانونی مردم باید قابل احترام باشد و همه در اداره کشور او کمک کنند.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع بحرین و جنایت‌های اعمال شده در این کشور اشاره کرد و گفت: در حادثه یورش به محل سکونت شیخ عیسی قاسم، ۶ شهید و ۲۰۰ زخمی و ۲۸۶ نفر بازداشت شدند که نشان از وحشیگری بی سابقه یک دولت علیه شهروندانش دارد.
خاتمی به ملاقات شاه جلاد بحرین با ترامپ و شکل گیری این جنایات در بحرین پرداخت و افزود: خطاب به مردم بحرین می گویم که مقاومت شما در برابر دیکتاتورها جهاد فی سبیل الله است اما همه باید بدانند که موضوع اصلی مقابله با اسلام ناب محمدی در بحرین است که حاکمان بحرینی تجلی اسلام آمریکایی و خوش خدمتی به آمریکا هستند و باید از سرنوشتشان درس عبرت بگیرند و بدانند که با هر جنایتی به زوال خود نزدیک تر می شوند و ان‌شاءالله در همین راستا زوال آل سعود و آل خلیفه را خواهیم دید.
خطیب جمعه تهران به سه هفته موشکباران مردم در منطقه الشرقیه حجاز و عربستان اشاره کرد و گفت: به شهری که در حوزه حکومتی خودشان است حمله کرده،‌ خانه‌ها، مساجد و مدارس را ویران می کنند و این در حالی است که ترامپ به این حکام جبار خسته نباشید می گوید و سازمان‌های بین المللی و اسلامی سکوت کرده اند و سخنی نمی‌گویند؛ در حالی که اگر به تعداد انسان‌هایی که در بحرین و عربستان کشته شده بودند پرندگان یک منطقه کشته می شدند این سازمان‌ها فریادشان به آسمان می رفت.
خاتمی با اشاره به سفر ترامپ به عربستان و اظهارات ضد ایرانی وی، گفت: همه‌ این اظهارات به خود آمریکا برمی‌گردد، چرا که آنها در دنیا تروریست آفریده اند و قتل عام می کنند. .
امام جمعه موقت تهران با اشاره به این که ترامپ در سفر خود به عربستان ناتوی عربی را استارت زد، اما این ناتو متشکل از جمعی از نوکرهای آمریکایی‌ است، افزود: ۳۸ سال است که این ناتوی عربی شکل گرفته است و امری جدید نیست و باید بدانند که با شعار لولوخورخوره‌ای که برای ما درست کرده‌اند مردم و مسئولان ما جا نمی‌زنند.
وی ادامه داد: حکام وابسته به آمریکا بدانند که ۱۰۰ در صد به زیان خود اقدام می کنند و باید ایران را به درستی بشناسند، چون ایران مقتدر دست به ماشه است و اگر دست از پا خطا کنند، کشورهای آنها زیر و رو می شود. پس حکام وابسته به آمریکا باید سرنوشت صدام را سرلوحه خود قرار دهند،‌ چرا که هر وقت مدت مصرفشان تمام شود آنها را دور می اندازند.
خاتمی سفر ترامپ به عربستان به عنوان مرکز مبارزه با تروریسم را طنز سال دانست و گفت: عربستان زادگاه تروریسم است و ترامپ گفته است می خواهیم گاوهای شیرده را بدوشیم و مصداق آن قرارداد۵۰۰ میلیارد دلاری بوده است.
خطیب جمعه تهران در ادامه سخنان خود به جنایت اخیر داعش در منچستر انگلیس اشاره کرد و گفت: هر جنایتی را در هر کجای دنیا محکوم می‌کنیم، اما به روشنی شاهدیم جنایتکارانی که خودشان داعش را ایجاد کردند، این روزها درگیر داعش شده‌اند.مردم انگلیس هم باید داعش و هم دولتمردان خودشان را محکوم کنند.
خاتمی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع سبک زندگی قرآنی اشاره کرد و گفت: تفاوت اساسی سبک زندگی دینی با سبک زندگی مادی در این است که در زندگی قرآنی مدیریت جسم و جان به طور همزمان مطرح است و یکی از برنامه‌های مدیریت جان اردوی یک ماهه رمضان است که با چهار عنصر اساسی روزه،‌ ترک گناه، تلاوت قرآن و دعا در ماه رمضان اردوی انسان‌سازی به حساب می آید.
وی همچنین یاد و خاطره ۱۳۵شهیدی که از طریق مرز دریایی اروند به کشور وارد شدند و ۱۸شهید غواص را، گرامی داشت.

برچسب‌ها:

نظر شما