شناسهٔ خبر: 19585573 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

آيت‌الله جنتي:

سلامت انتخابات را تأييد مي‌كنم اما تخلفات چشمگير بود

کدخدایی: وزارت کشور بهتر بود گزارش تأخیر در شروع انتخابات و نقص فنی دستگاه‌ها را به روحانی می‌داد!

صاحب‌خبر -
در حالي كه هنوز حواشي پيرامون نتايج انتخابات 29 ارديبهشت ادامه دارد و ستاد حجت‌الاسلام رئيسي از ارسال موارد تخلف به شوراي نگهبان سخن به ميان آورده، آيت‌الله جنتي، دبير شوراي نگهبان عنوان كرده كه سلامت انتخابات را تأييد مي‌كنم كه خيلي خوب بود اما تخلفات بسياري هم شد كه بخشي از آن متوجه مسئولان بود كه تخلفات بسياري كردند. اين در حالي است كه عباسعلي كدخدايي، همكار ديگر آيت‌الله جنتي در شوراي نگهبان نيز به صورت تلويحي از بروز تخلفات مختلفي در جريان برگزاري انتخابات 29 ارديبهشت خبر داده است.
 
بر اين اساس، آيت‌الله احمد جنتي در نشست هيئت رئيسه مجلس خبرگان به انتخابات 29 ارديبهشت اشاره كرد و افزود: همانطور كه مقام معظم رهبري هم اشاره فرمودند از جانب خودم و خبرگان با همه وجودم از مردم تشكر مي‌كنم كه نشان دادند هنوز زنده و سرپا هستند و به اسلام، انقلاب، امام راحل و رهبرشان وفادارند.  وي گفت: مردم به يك اشاره رهبر معظم انقلاب و تشويق ايشان در انتخابات حضور يافتند و آراي بسياري در صندوق‌ها ريختند.  آيت‌الله جنتي افزود: دنيا متوجه شد كه مردم‌سالاري ديني در كشورمان حاكم است، خلاف ادعاهايي كه به دروغ و با تزوير در اين خصوص مي‌كنند در كشورمان مردم‌سالاري ديني حقيقت دارد و اين مردم هستند كه با اختيار و آزادي كامل در انتخابات شركت مي‌كنند و به هر كسي نظرشان باشد رأي مي‌دهند.  رئيس مجلس خبرگان اضافه كرد: در ايران به هيچ كسي اجبار نمي‌كنند كه رأي بدهد يا ندهد، مردم با عشق و علاقه و با احساس وظيفه ديني و ملي حضور مي‌يابند و رأي مي‌دهند.  وي تصريح كرد: البته سلامت انتخابات را تأييد مي‌كنم كه خيلي خوب بود اما تخلفات بسياري هم شد كه بخشي از آن متوجه مسئولان بود كه تخلفات بسياري كردند. 
 
رئيس مجلس خبرگان گفت: برخي از اين تخلفات را همه فهميدند و برخي از تخلفات مبتني بر گزارش‌هاي ناظران از دور و نزديك و برخي مبتني بر گزارش‌هاي مردمي بود.  وي بار ديگر تصريح كرد: تخلفات انتخاباتي از نظر مالي و سياسي چشمگير بود و انتظار نداشتيم دستگاه‌هاي مجري انتخابات كه بايد مجري قانون باشند، خودشان قانون‌شكني كنند، به نحوي كه همه مطلع شوند كه اين خلاف انتظار بود.  آيت‌الله جنتي گفت: البته نوعي از تخلفات هم بود كه مانند هميشه صورت گرفت كه آن را شوراي نگهبان بررسي مي‌كند، گزارشش را مي‌گيرد و اگر لازم باشد بازرس مي‌فرستد كه البته اينها طبيعي است و در همه دوره‌هاي انتخابات اعم از مجلس و رياست جمهوري بوده است.  رئيس مجلس خبرگان ابراز اميدواري كرد: كساني كه در اين قضايا تخلفات بزرگ كردند از گناهانشان توبه كنند زيرا حق الناس گريبانشان را مي‌گيرد و به فرموده رهبر معظم انقلاب واقعاً حق الناس است.  آيت‌الله جنتي تصريح كرد: اگر اين افراد توبه نكنند در دنيا و آخرت مسئوليت دارند و مجازاتش را خواهند ديد.
‌   
کدخدایی: بهتر بود گزارش تأخیر در شروع انتخابات را به رئیس‌جمهور می‌دادید!
همچنین عباسعلي كدخدايي، سخنگوي شوراي نگهبان نیز در كانال تلگرامي خود نوشت: جناب آقاي روحاني اخيراً گفته‌اند: «... اي كاش مي‌شد اين شوراي عزيز نگهبان ما كه در ساعت 10:30 شب پيشنهاد هيئت اجرايي را قبول كرد، همان زماني كه هيئت اجرايي در صبح پيشنهاد كرد كه براي تسريع در كار فقط كد ملي افراد نوشته شود موافقت مي‌كرد و ديگر از 10:30 صبح تا 10:30 شب طول نمي‌كشيد. لابد دقت كافي نمودند....» در اينجا لازم به ذكر است كه اولين تماس وزير محترم كشور در اين خصوص هنگام غروب بود كه موضوع با توجه به صراحت آيين‌نامه نيازمند تأمل بود. با توجه به پيگيري ايشان موضوع با اعضاي محترم هيئت مركزي مشورت شد و پس از موافقت اين اعضا موافقت نيز اعلام شد. اما فاصله حدود دو ساعت بود و نه بيشتر. فكر مي‌كنم به جناب روحاني گزارش غلط داده‌اند يا اينكه؟! اما دوستان اجرايي بهتر بود به جاي اين گزارش، به جناب آقاي روحاني توضيح مي‌دادند چرا بسياري از حوزه‌ها با تأخير زياد شروع به كار كردند يا چرا دستگاه‌ها مرتب دچار نقص فني مي‌شدند؟ و تأثير آن در اخذ آرا تا چه ميزان بوده است!
 
گفتنی است حسن روحاني شامگاه چهارشنبه در همايش تجليل از فعالان ستادهاي ‏انتخاباتي گفته بود: هيئت اجرايي پيشنهاد كرد در حوزه‌هايي كه صف‌ها طولاني است صندوق سيار ببريم اما شوراي نگهبان با اين امر دير موافقت كرد و ۴ ميليون نفر پاي صندوق ماندند. كسي به من گفت پنج ساعت و نيم در صف بوده است. متأسفم آن ۴ ميليون رأي به صندوق ريخته نشد هرچند كه اين ۲۴ ميليون، ۲۷ميليون يا ۲۸ ميليون رأي مهم نيست، رأي بالا كه نگراني ندارد. اگر روحاني هست، به كمك و حمايت شما پاسدار اين رأي‌‌ها خواهد بود.

نظر شما