نویسنده: بيژن يانچشمه
با وجود يك ميليون و ۳۰۰ هزار خودروي فرسوده در كشور هنوز هم سن معيار براي فرسودگي خودروها به حساب ميآيد، اما به دليل عمر پايين قطعات خودروها و نبود بازرسيهاي فني بسياري از خودروهاي توليدي در كمترين زمان ممكن در رده خودروهاي فرسوده قرار ميگيرد. بر اين اساس لازم است تا معيار و ملاك براي تعيين فرسودگي خودروها باز تعريف شود.
جايگزيني لاكپشتي خودروهاي فرسوده
متأسفانه به دلايل متعدد حركت كند در جايگزيني خودروهاي فرسوده در حال انجام است. در اين زمينه بهادري با يادآوري اينكه طبق تبصرهاي از لايحه هواي پاك، دولت موظف است از محل صرفهجويي حاصل از بهبود و مديريت سوخت ناشي از اجراي اين قانون، ساز و كار تسهيلات لازم جهت جايگزيني خودروهاي فرسوده حمل و نقل عمومي با خودروهاي نو را فراهم كند، ميگويد: دولت مكلف شد در بودجه سالانه، رديفي به منظور اعطاي تسهيلات ارزان قيمت جهت جايگزين كردن خودروها و موتورسيكلتهاي فرسوده موجود با كارمزد چهار درصد بازپرداخت ۱۰ ساله تعيين كند و به تصويب هيئت وزيران برساند؛ انتظار ميرود با تحقق اين مصوبهها شاهد بهبود وضعيت خروج خودروهاي فرسوده در كشور باشيم. وي با اشاره به نوسازي خودروهاي فرسوده در لايحه برنامه ششم ميافزايد: بر اين اساس دولت، شهرداريها و دستگاههاي مسئول مكلف شدند از سال دوم برنامه سالانه 20 درصد از خودروهاي فرسوده را جايگزين كنند.
سن معيار مناسبي براي فرسودگي خودروها نيست
نماينده مردم اروميه در مجلس دهم با بيان اينكه سن معيار مناسبي براي فرسودگي خودروها نيست، ميگويد: در اين رابطه معاينه فني ميتواند معيار و ملاك مناسبي براي فرسودگي خودروها باشد.
بهادري بر لزوم همكاري تمامي دستگاهها براي از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده تأكيد كرد و ميافزايد هر چند رانندگان نسبت به از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده خود تمايل زيادي دارند، اما متأسفانه دستگاههاي متولي همكاري لازم را ندارند.
وي با انتقاد از اينكه خودروهاي فرسوده علاوه بر ايجاد آلودگيهاي زيستمحيطي و صوتي نقش مؤثري در سوانح رانندگي دارند، ميگويد: سازمان حفاظت محيطزيست، سازمان استاندارد، شهرداريها، وزارت كشور و دولت بايد در جهت نوسازي خودروهاي فرسوده گامي جدي بردارند زيرا خروج اين خودروها از خيابانهاي كلانشهرها كاهش آلايندگي هوا و صرفهجويي در مصرف سوخت را به دنبال دارد.
گفتني است با وجود اينكه توليد و واردات خودروهاي نو در ايران بالاي يك ميليون و 500 هزار فقره است، اما اينكه چرا و به چه دلايلي خودروهاي فرسوده از چرخه حرك باز نميايستند، موضوعي قابلتأمل است.
نظر شما