شناسهٔ خبر: 19583531 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

نخستین جشنواره جوشن با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد

آیین اختتامیه نخستین جشنواره «جوشن»، جشنواره رسانه ای شهدای دفاع از حرم و جبهه مقاومت با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین اختتامیه نخستین جشنواره «جوشن»، جشنواره رسانه ای شهدای دفاع از حرم و جبهه مقاومت، عصر چهارشنبه(سوم خردادماه) همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر و روز مقاومت، ایثار و پیروزی با حضور محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حجت الاسلام حسن ناصری پور معاون فرهنگی این سازمان، بهزاد تیمورپور رئیس فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه های اجتماعی، حجت الاسلام سیدمحمود دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات، وهب همدانی فرزند شهیدحسین همدانی و جمعی از خانواده شهدا و مدیران و مسئولان نهادهای فرهنگی در فرهنگ‌سرای اندیشه برگزار شد.

بهزاد تیمورپور دبیر جشنواره و رییس فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی نخستین سخنران این مراسم بود. وی ضمن خیرمقدم گفت: بنده خالصانه‌ترین سپاس خودم و اعضای دبیرخانه این جشنواره را تقدیم می‌کنم به پدیدآورندگان آثار فاخر فرهنگی و هنری و تولیدات ارزشی و ولایی. این رزمندگان ارزشی و این تلاشگران هنری، این ملازمان شیدایی و این معناگران واژگان ایثار و فداکاری که از ۱۳ بهمن سال گذشته در فراخوان عمومی جشنواره رسانه‌ای شهدای مدافع حرم، پاسخ شایسته‌ای به ما دادند. امیدوارم این جشنواره در سالهای آینده با کمیت و کیفیت بهتری میزبان آثار شما باشد. 

شهید متعلق به جناح و گروه نیست، شهید متعلق به حزب الله است

وهب همدانی فرزند شهید سردار حسین همدانی دیگر سخنران این مراسم بود. وی در ابتدای سخنان گفت: شهید همدانی معتقد بود که عملیات الی بیت المقدس با فتح خرمشهر آغاز شد و پایان آن آزادی سرزمین های اشغالی خواهد بود و این امر به فرموده رهبر معظم انقلاب حتما اتفاق می افتد و تا ۲۵ سال آینده، چیزی به نام اسرائیل باقی نخواهد ماند.

وی با ذکر خاطراتی از شهید محمود شهبازی گفت: حاج احمد متوسلیان، شهید همت، حاج محمود شهبازی و شهید همدانی، تیپ ۲۷ محمد رسول الله(ص) را تشکیل دادند، دوم خرداد ۶۱ محمود شهبازی شهید شد، آزادسازی خرمشهر را ندید اما نامش برای همیشه ماندگار شد. 

فرزند شهید همدانی خطاب به اصحاب رسانه افزود: به فرموده رهبر معظم انقلاب، زنده نگه داشتن یاد و نام شهدا کمتر از شهادت نیست و امروز در فضای رسانه های اجتماعی نیازمند سربازانی هستیم که با تولید محتوا ارزش های مرتبط با شهدا را به نسل جوان منتقل کنند.

وی گفت: امروز شهدای مدافع حرم افرادی متولدین دهه ۶۰ یا کمتر هستند که بسیاری از آنان هشت سال دفاع مقدس را ندیدند اما حال و هوای دفاع مقدس با آنان تداعی می شود و هنرمندان و مسئولان ما باید اجازه دهند که رشادت ها و صفا و صمیمیت در بین شهدای مدافعان حرم ثبت و ضبط شده و به نسل های بعد منتقل شود.

فرزند شهید همدانی افزود: شهید متعلق به جناح و گروه نیست، شهید متعلق به حزب الله، حزب خداست و کسی که شهید زندگی می کند، شهید می شود و این یک اصل است. 

با بخش نامه و مذاکره نمی توان جلوی داعش را گرفت 

محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در این آیین با گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر اظهار کرد: امام خمینی(ره) در رابطه با آزادسازی خرمشهر فرمودند که خرمشهر را خدا آزاد کرد، این جمله با حکمت و تدبر بیان شده، چرا که از گذشته تاکنون در هیچ ارتشی در دنیا مرسوم نیست که بعد از یک عملیات بسیار بزرگ بلافاصله یک عملیات بسیار بزرگ دیگر شکل بگیرد.

وی گفت: پس از عملیات فتح المبین که با وسعت بسیار آغاز شد و با موفقیت به پایان رسید، عملیات طریق القدس، ۳۴ روز بعد شکل گرفت و تجمیع توان بعد از یک عملیات بزرگ، در شرایطی که شیوخ خلیج فارس و ابرقدرت های شرق و غرب برای جنگ علیه ایران به صدام کمک های مالی و تسلیحاتی می کردند، دشوار بود.

صلاحی افزود: عملیات «الی بیت المقدس»، پنج برابر سخت تر از عملیات «فتح المبین» بود که ما توانستیم با وجود تحریم ها با استفاده از سلاح، تسلیحات و امکانات خود در مقابل دشمن ایستادگی کنیم و زمانی که شهید کاظمی به خرمشهر رسید، 15هزار نفر از نیروهای عراقی تسلیم نیروهای ایرانی شدند و خرمشهر را خدا آزاد کرد.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جایگاه شهدای مدافع حرم اظهار کرد: این شهدا جایگاه والاتری نسبت به شهدای دفاع مقدس دارند، امام خمینی(ره) به شهدای دفاع مقدس تکلیف می کرد و آنان در دفاع از کشور می جنگیدند اما کسی به شهدای مدافع حرم تکلیف نکرده و به عشق خود جذب راه حرم شدند و بار همه ایرانیان را به دوش می کشند.

وی با اشاره به اقدامات گروه های تروریستی و داعش در کشورهای مختلف گفت: داعش وهابی خطرناک ترین تروریست های دنیا است و به پشتیبانی استکبار جهانی و کشورهایی که داعیه مقابله با تروریسم دارند، تشکیل شده و با باورها و اعتقادات مردم می جنگد.

صلاحی اضافه کرد: با بخش نامه و مذاکره نمی توان جلوی داعش را گرفت اما شهدای مدافع حرم با اقدامات خود توانستند از ورود آنان به حریم اهل بیت(ع) و مرزهای کشور جلوگیری کنند. شهدای مدافع حرم حق بزرگی بر گردن ما دارند و باید با زبان و قلم خود این حق را ادا کنیم و از آنان بخواهیم که وسیله ای برای ما فراهم کنند تا ما هم مدافع حرم باشیم.

تقدیر از چهره‌های فرهنگی مقاومت

در بخش ویژه‌ای از آیین اختتامیه نخستین جشنواره «جوشن» از چند تن از هنرمندان عرصه مقاومت تقدیر شد. سیدمسعود شجاعی طباطبایی کاریکاتوریست و گرافیست به دلیل فعالیت ویژه در بخش کارتون جشنواره مدافعان حرم مورد تقدیر قرار گرفت همچنین حسن قائدی عکاس جنگ نیز به دلیل ثبت تصاویری از جنگ عراق و سوریه و رشادت های سربازان تقدیر شد. او هدیه خود را به مادر کهن‌سال خود تقدیم کرد که حال و هوای متفاوتی را به مراسم بخشید، چرا که مادر او توانایی حضور روی سِن را نداشت و محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری نزد او رفت و جایزه پسرش را به او تقدیم کرد. 

روح الله رفیعی مستندساز و فعال رسانه‌ای در خبرنگاری جنگ، سمانه سادات امیرحسینی به دلیل طراحی سیاه قلم تصاویر ۲۰ تن از سرداران و شهدای مدافع حرم، حسن اعلایی مدیر بنیاد انتشاراتی موسسه روایت فتح به دلیل اهتمام ویژه در تولید و چاپ مجموعه کتب شهدای حرم مربوط به زندگی مدافعان حرم، سیداحمد معصومی‌نژاد به دلیل تولید مجموعه اثرگذار مادرانه (درخصوص مدافعان حرم) و رضا رسولی ارائه کننده ایده اولیه جشنواره جوشن نیز از دیگر چهره‌هایی بودند که در این مراسم تجلیل شدند.

اعلام برگزیدگان نخستین جشنواره جوشن

بخش شعر: امید خسروی برای شعر «اشک تمساح» از شهرستان خمین، محمدجواد الهی‌پور برای شعر «سکانس آخر» و خدابخش صفا دل برای شعر «دفاع از حرم آینه ها» از نیشابوربه ترتیب نفرات اول تا سوم شدند.

سعید بیابانکی دبیر و علیرضا قزوه و حمیدرضا شکارسری داوران بخش شعر نخستین جشنواره جوشن بودند.

بخش داستان: سودابه حمزه ای برای داستان «هفت سلام»، راحله ترابی برای داستان «پیراهن آبی» و فاطمه محمودی برای داستان «عصر جمعه» به ترتیب نفر اول تا سوم شدند.

محمدجواد جزینی دبیر و آذر خزاعی و وجیهه سامانی داوران این بخش بودند.

بخش گرافیک: رضا شعبانی برای مجموعه پوسترهای شهید همدانی رتبه اول و انعام محمدی وثوق برای پوستر کلید جهاد و توسل رتبه سوم این بخش را از آن خود کردند. 

همچنین در بخش دکور خانه طراحان انقلاب اسلامی استان همدان (چارگوش)، رتبه دوم بخش گرافیک را کسب کرد.

نصیر بشیری دبیر، مصطفی گودرزی و محمدرضا دوست محمدی داوران بخش گرافیک جشنواره جوشن بودند.

بخش تولیدات رسانه ای(آثار مکتوب و رادیو و تلویزیون): فرزانه فرجی از روزنامه اصفهان زیبا، مینا مولائی از روزنامه جام جم و محیا ساعدی از روزنامه همشهری دو در حوزه آثار مکتوب این بخش رتبه های اول تا سوم را به خود اختصاص دادند. 

همچنین نرگس السادات پناهی از خبرگزاری صدا و سیما رتبه اول را در بخش تولیدات رادیو و تلویزیون از آن خود کرد.

سعید سروندی دبیر، حسین سلطان محمدی و بهزاد تیمورپور داوران این بخش بودند.

بخش رسانه های دیجیتال جشنواره جوشن نیز شامل حوزه های نرم افزارهای تلفن همراه، بازی های رایانه ای، پایگاه های اینترنتی بود که جواد موحد دبیر و میثم عبدلی، حمزه آزاد ، پویان حسین پور داوران این بخش بودند.

محمدمهدی لطفی پور با اثر مدافعان حریم آل، علی قرمزی با اثر مدافعان حریم حرم و فردین سعیدی رنجبر با اثر شهدای مدافع حرم همدان در حوزه نرم افزارهای تلفن همراه برگزیده شدند.

همچنین حامد نژاد محمودآبادی با اثر کابوس دشمن، سادات شریف با اثر سربازان گمنام، محمد زنجیران با اثر نبرد با داعش، علی جلالی با اثر ماموریت در حوزه بازی های رایانه ای و حسن شمس آبادی با اثر حریم حرم و حامد کیهانی با اثر تا شهدا برگزیده حوزه پایگاه های اینترنتی شدند.

بخش فیلم: در این بخش «بومرنگ» اثر آقای محسن نقی زاده شایسته تقدیر شناخته شد و مهدی نقویان برای فیلم «برادران»، وحید فرهانی برای فیلم «با مرگ زندگی» به ترتیب نفر اول و دوم شدند.

احمد موسوی صمدی دبیر، حسن شمشادی، محسن اسلام زاده و جواد طالبی داوران بخش فیلم جشنواره جوشن بودند.

بخش کارتون کاریکاتور (جنبی): ۳۰ اثر برگزیده در قالب نمایشگاهی ارائه شد که سعید مسعود شجاعی طباطبایی دبیر این بخش بود.

بخش بین الملل: با وجود انتشار گسترده فراخوان بخش بین الملل به حد نصاب نرسید، امید است این جشنواره مقدمه ای برای فعالیت بیشتر در عرصه بین الملل گردد که جمال طاهری دبیر و حجت الاسلام حمیدرضا غریب رضا و حجت الاسلام دکتر احمد زادهوش داوران بخش بین الملل بودند.

اجرای گروه مارش نظامی، گروه سرود نسیم قدر، اجرای قطعاتی توسط علیرضا افتخاریاز دیگر بخش های این مراسم بود.

همزمان با آیین اختتامیه نخستین جشنواره جوشن، نمایشگاه آثار برگزیده بخش‌های اصلی و جنبی در محل برگزاری مراسم اختتامیه برپا شد.

نظر شما