شناسهٔ خبر: 19582522 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

خطیب جمعه تهران تأکید کرد:

حضور مردم در انتخابات «آری» مجدد به نظام جمهوری اسلامی/ حاکمان بحرین تجلی همان اسلام امریکایی هستند

گروه سیاسی: حجت‌الاسلام والمسلمین خاتمی با بیان اینکه ما به این مردم‌سالاری دینی می‌بالیم، تأکید کرد: تک تک آرایی که به صندوق‌ها ریخته شد، رأی «آری» مجدد به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است؛ در تولید این حماسه مقام معظم رهبری نقش اول را داشتند که مردم را تشویق کردند، هدایت کردند و رهنمون دادند تا مردم پای صندوق های رأی بیایند و حماسه بیافرینند.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری امروز، 5 اردیبهشت ماه در خطبه دوم نماز جمعه تهران با اشاره به جنایات آل خلیفه در بحرین و بازداشت آیت الله شیخ عیسی قاسم گفت: بحرین زندان بزرگی برای شهروندان این کشور شده است و در این کشور مدام سرکوب و جنایت صورت می گیرد؛ در یورش به محل سکونت آیت الله شیخ عیسی قاسم 6 شهید، 200 زخمی و 286 نفر بازداشت شده‌اند.
وی رفتار آل خلیفه را وحشی گری توصیف کرد و افزود: بی سابقه است که یک دولتی با ملتش اینگونه وحشیانه و با خشونت رفتار کند.
خطیب جمعه تهران اظهار کرد: در پی ملاقات شاه بحرین با ترامپ این جنایت صورت گرفته و تردیدی نیست که با چراغ سبز این جنایتکاران آل خلیفه اینگونه رفتار می کند.
وی خطاب به مردم بحرین گفت: مقاومت شما در برابر این دیکتاتورها جهاد فی سبیل الله است؛ زندانیان شما مجاهدین فی سبیل الله هستند؛ مجروحان شما ایثارگران هستند و شهدای شما با شهدای بدر و احد محشور خواهند شد و اینها هزینه ای است که در راه عزت و عظمت خودتان می پردازید.
خاتمی تصریح کرد: قصه، قصه آیت الله شیخ عیسی قاسم، رهبر شیعیان بحرین نیست؛ قصه مقابله با اسلام ناب محمدی در بحرین است و حاکمان بحرین تجلی همان اسلام امریکایی هستند.
وی همچنین خطاب به دیکتاتورهای غاصب بحرین نیز گفت: سرنوشت شاه را پیش روی خود ببینید؛ شاه هم جنایت می کرد اما با هر جنایتی به زوال خودش نزدیک تر می شد؛ سنت های واقعی تاریخ می گوید حاکمان جبار نخواهند ماند و ملت ها زوال آل سعود جنایتکار و آل خلیفه جنایتکار را خواهند دید.
امام جمعه موقت تهران همچنین به جنایات آل سعود در منطقه عوامیه عربستان پرداخت و اظهار کرد: سه هفته متوالی است که دولت عربستان مردم این منطقه را با موشک سرکوب می کند؛ خانه‌ها، مساجد و مدارس شهری را ویران می کنند که در حوزه حکومتی خودشان است و این جنایت در حالی صورت می گیرد که رئیس جمهور آمریکا به آنها خسته نباشید می گوید.
وی با انتقاد از عملکرد سازمان های بین‌المللی و سازمان های اسلامی گفت: به فکر انسانیت باشید؛ اگر به جای این مقدار آدم که در یمن، عربستان و بحرین کشته شد، پرنده‌ها کشته شده بودند، فریاد می زدید که چرا به حیوان ها رحم نمی کنید.
خاتمی در بخش دیگری از سخنانش به مسئله انتخایات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری پرداخت و اظهار کرد: حضور شکوهمند بیش از 41 میلیونی و 73 درصدی مردم در انتخابات مایه مباهات نظام اسلامی است؛ در آمریکا و کشورهای اروپایی بیشتر مشارکت‌ها بین 40 و 50 درصد است.
وی با بیان اینکه ما به این مردم سالاری دینی می بالیم، تأکید کرد: تک تک آرایی که به صندوق‌ها ریخته شد، رأی «آری» مجدد به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است؛ در تولید این حماسه مقام معظم رهبری نقش اول را داشتند که مردم را تشویق کردند، هدایت کردند و رهنمون دادند تا مردم پای صندوق های رأی بیایند و حماسه بیافرینند.
خطیب جمعه تهران همچنین از مراجع عظام تقلید، فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، ناظران، مجریان، تأمین کنندگان امنیت انتخابات و دست اندرکاران این امر تشکر کرد.
وی با اشاره به فضای بعد از برگزاری انتخابات گفت: قانون نانوشته ای بعد از برگزاری انتخابات وجود دارد آن هم اینکه کدورت‌ها کنار می رود و رقابت‌ها تبدیل به رفاقت‌ها می شود و نمی‌شود که بعد از انتخابات افراد و گروه‌ها 4 سال با یکدیگر کدورت داشته باشند تا انتخابات بعدی؛ دور و تسلسل کدورت ها معنا ندارد، منتها این مسئله با شعار به دست نمی آید و باید اینگونه عمل کرد.
خاتمی تصریح کرد: اینکه کسی رقیب و هوادارانش را فریبکار و تنش زا بنامد نمی توان به اجماع ملی و وحدت دست یافت؛ انتخابات و فضای رقابتی تمام شد و اینکه بعد از انتخابات کسانی با ادبیات فضای رقابت صحبت کنند، وحدت شکن و ضد اجماع ملی است و همه باید مراقب صحبت هایشان باشند.
وی با اشاره به سخنانی که نامزدهای ریاست جمهوری در مناظره های زنده تلویزیونی مطرح کردند، گفت: در این مناظره‌ها برخی کاندیداها به گونه ای صحبت کردند که اگر جریان اپوزیسیون می‌آمد، همان‌ها را می گفت و صحبت‌هایی مطرح شد که دشمن را جری تر کرد؛ امیدواریم در انتخابات آینده تدبیری بشود که این مسائل مطرح نشود.
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه در هر دوره انتخابات تخلفاتی کم و بیش صورت می گیرد، اظهار کرد: تخلفات دو گونه است؛ یکی اینکه تخلفات گسترده می‌شود به گونه ای که کل انتخابات را زیر سؤال می برد که در جمهوری اسلامی ایران چنین تخلفاتی صورت نگرفته است؛ دوم تخلفاتی است که اساس انتخابات را زیر سؤال نمی برد اما باید به آنها رسیدگی شود و انتظار این است که شورای نگهبان و قوه قضائیه با آنها برخورد عادلانه داشته باشند.
وی با بیان اینکه گزارش های تخلفات در این دوره بسیار زیاد است، گفت: صحبت از این نیست که به اصل انتخابات لطمه وارد کند؛ اساس انتخابات درست است و تغییر نخواهد کرد اما وقتی مسئولی می‌گوید ساعت 12 است و عده‌ای هنوز نتوانسته‌اند رأی بدهند، این مسئله باید رسیدگی شود که چرا تعرفه‌ها نرسید و یا دیر رسید.
خاتمی ادامه داد: انتخابات مورد تأیید است اما باید تخلفات بررسی شود و شورای نگهبان این حق الناس را مراعات کند که چرا تضییع شد و مقصرین این امر را محاکمه و به مردم معرفی کند و ما هم باید تسلیم حکم شورای نگهبان باشیم.
وی ادامه داد: مراحل انتخابات طی و بررسی می شود و رئیس جمهور از سوی رهبر معظم انقلاب تنفیض می شود؛ بعد از این مراحل، رئیس جمهور منتخب، رئیس جمهور مشروع و قانونی می شود و همه باید در اداره کشور  به او کمک کنند.
خطیب جمعه تهران با تأکید بر حفظ حرمت رئیس جمهور از سوی رقبا و نیز حفظ حرمت رقبا از سوی رئیس جمهور گفت: نباید منتخب محترم رقبا را دست کم بگیرد؛ همیشه تحقیر رقبا و افراطی و تندرو نامیدن آنها کار نادرستی بوده است؛ ترکیب مشخص شده و اینکه بخواهیم 16 میلیون رأی را تندرو و افراطی بدانیم مناسب نیست؛ ما در یک کشور اسلامی زندگی می کنیم و حرمت رئیس جمهور منتخب باید حفظ شود و رئیس جمهور منتخب نیز باید حرمت کسانی که به او رأی ندادند را نگه دارد تا بتوانیم به این وسیله به اجماع و وحدت ملی برسیم.
خاتمی در بخش دیگری از سخنان خود در خطبه دوم نماز جمعه تهران به سفر ترامپ به منطقه اشاره کرد و گفت: ترامپ در سخنانی ضد ایرانی گفته است که ایرانی ها درگیری های قومی، تروریستی و قتل عام دارند؛ در حالی که این صفات، اوصاف آمریکایی هاست و نه ایرانی ها؛ با این حال ترامپ دو سخن درست در مورد ایرانی ها گفته؛ اول اینکه «ایرانی‌ها گفته اند اسرائیل باید نابود شود» که حرف درستی است و مبنای امام ماست؛ و دوم اینکه ایرانی ها می گویند «مرگ بر آمریکا» که این شعار به معنای مرگ بر سیاست های جنایتکارانه دولتمردان امریکایی است.
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه در جریان این سفر ناتوی عربی استارت خورد، افزود: این مجموعه ناتوی عربی نیست چرا که بسیاری از کشورهای عربی در آن حضور ندارند و مجموعه ای کشورهایی هستند که نوکر و سرسپرده آمریکا محسوب می شوند.
وی خاطرنشان کرد: 38 سال است که ناتوی عربی شکل گرفته است و هر کاری علیه ایران می توانسته اند،‌ انجام داده اند اما نتوانستند کاری کنند و امروز با شعار «لولو خور خوره» برای ما درست کرده‌اند اما بدانند که مردم و مسئولان ما جا نمی زنند.
خاتمی خطاب به حکام وابسته گفت: وابستگی به امریکا 100 درصد به زیان شماست؛ توصیه می کنم ایران قدرتمند و مقتدر را درست بشناسید چرا که دست ایران بر روی ماشه است و اگر دست از پا خطا کنید کشورهایتان زیر و رو می‌شود و بدانید سرنوشت صدام در انتظار شماست.
خطیب جمعه تهران تصریح کرد: اینکه عربستان به عنوان مرکز مبارزه با تروریسم شناخته شد طنز سیاسی است که اختصاص به ترامپ دارد؛‌ عربستان مرکز صدور تروریست است به گونه ای که در آموزش و پرورش از همان ابتدا به کودکان ترور آموخته می شود.
وی افزود: خود ترامپ پیش از اینکه به عربستان سفر کند گفته بود ما می خواهیم گاوهای شیرده را بدوشیم و این گاوها را نیز با قرارداد 500 میلیارد دلاری دوشید.
خاتمی تأکید کرد: پیش از این عده ای گفته بودند اگر فلانی بیاید سایه جنگ می آید و اگر فلانی بیاید سایه جنگ می رود؛ حالا این هم سایه جنگ؛ در اولین روز بعد از انتخابات سایه جنگ آمد و معنایش این است که اینها با افراد طرف نیستند بلکه با هویت نظام ما طرف هستند.
وی در پایان سخنانش جنایات اخیر داعش در منچستر را محکوم کرد و گفت: ما در همه جا ترور را محکوم می کنیم اما داعش پروران را با صدای بلندتر و رساتری محکوم می کنیم؛ مردم انگلیس نیز علاوه بر داعش، دولتمردان خودشان را که این جنایتکاران را پرورانده‌اند محکوم کنند.
بنابراین گزارش، حجت الاسلام والمسلمین خاتمی با اشاره به فرارسیدن ماه مبارک رمضان به برخی ویژگی های این ماه و روزه داری اشاره کرد و گفت: همه عبادات یک جلوه بیرونی دارد و تنها عبادتی که مخفی است و جلوه بیرونی ندارد روزه است؛ از این جهت است که روزه اختصاصی خداست و خداست که پاداش می دهد و مشخص نیست که پاداشش چقدر خواهد بود.
وی تصریح کرد: عنصر روزه انسان را به معراج و به اوج می برد.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به ترک گناه از طریق روزه داری اظهار کرد: اهل سیر و سلوک معتقدند هیچ ذکر و منشی در جهت سیر و سلوک الی الله، بالاتر از ترک گناه نیست؛‌ امیرالمؤمنین می فرماید از رسول اکرم(ص) پرسیدم برترین اعمال در این ماه کدام است؛ فرمودند: ورع از محارم الهی و عبور نکردن از خطوط قرمز خداوند بهترین اعمال است.
وی افزود: روزه داری تنها نخوردن و نیاشامیدن نباشد، همراهش چشم، گوش و زبان هم روزه داشته باشند و این می شود ورع از محارم الله.
خاتمی با اشاره به فضیلت تلاوت قرآن کریم در ماه مبارک رمضان اظهار کرد: همه کتاب های آسمانی در ماه رمضان نازل شده است و این مسئله نشان می دهد که این ماه ویژگی خاصی دارد که انسان با خواندن قرأن در این ماه اوج و عروج پیدا می کند.
وی گفت: ابتکار ستودنی صدا و سیمای جمهوری اسلامی در مورد پخش تلاوت ترتیل قرآن به مدت یک ساعت تقدیرکردنی است؛ این مسئله برکات زیادی را برای ملت بزرگمان در پی دارد.
خطیب جمعه تهران به عنصر دعا در ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت: دعاها از ماه رجب شروع می شود و در ماه رمضان به اوج می رسد؛ سحرها را به سفره سحری اکتفا نکنید، بلکه سفره سحری دوم را نیز دریابید و بخشی از سحر را به خواندن دعا اختصاص دهید با این مجموعه است که ماه رمضان جان را می ساید و جلا می دهد.

نظر شما