شناسهٔ خبر: 19581753 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آمریکایی‌ها چندین بار برجام را نقض کرده‌اند/نقض برجام صدای جان کری را هم درآورده است

کارشناس مسائل سیاسی گفت: این قانون تحریمی مادر همه قانون‌های تحریمی است که ادبیاتی در آن وجود دارد و می‌بینیم در قانون‌های تحریمی قبلی نبوده است.

صاحب‌خبر -
آمریکایی‌ها چندین با برجام را نقض کرده‌اند/ هدف تحریم‌ها فشار بیشتر به کشورمان است/نقض برجام صدای جان کری را هم درآورده است/"فواد ایزدی" کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار خبرنگار سياست خارجی گروه سياسی باشگاه خبرنگاران جوان، پیرامون تصویب طرح تحریم‌های غیرهسته ‌ای از سوی کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا اظهار داشت: این قولی بود که رئیس کمیسیون روابط خارجی آمریکا داده بود که انتخابات ایران زمانی که تمام شد ما آن را تصویب می‌کنیم و مشخص بود علاقه‌مند به جناحی در کشورمان هستند تا رای بیاورد و این جناح بخاطر تصویب این قانون ضربه نخورد.

وی افزود: این قانون، قانون تحریمی بسیار بدی است. آمریکایی‌ها چندی پیش یک بمبی به افغانستان انداخته و گفتند:« این مادر همه بمب‌ها بود» این قانون تحریمی مادر همه قانون‌های تحریمی است که ادبیاتی در آن وجود دارد و می‌بینیم در قانون‌های تحریمی قبلی نبوده است.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: می‌دیدیم که در متن فلان شرکت یا فرد را تحریم می‌کردند. اکنون در متن جدید این اقدام را می‌کنند و در کنار آن فرد جدیدی که جایگزین نیز می‌شود به طور اتوماتیک شامل تحریم می‌گردد.

ایزدی با بیان اینکه آمریکایی‌ها چندین بار برجام را نقض کردند، افزود: آنها عکس‌العملی از سوی دولت جمهوری اسلامی ندیده‌اند. هدف فشار بیشتری به ایران است و این قانون این قابلیت‌ را برای رئیس جمهور آمریکا قائل است که فشارها بیش از پیش به ایران وارد شود که پوسته بسیار خشکی از برجام باقی نمی‌ماند.

وی ادامه داد: این نقض برجام به نحوی است که صدای جان کری و معاون خزانه‌داری آمریکا را در‌آورده است ولی دولت‌مردان ما سکوت کرده‌اند. دلیل اینکه این تحریم‌ها افزایش پیدا می‌کند سبک انجام وظایف وزارت‌خارجه است که مشکلاتی برای کشور ایجاد کرده است.

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه بر اساس برجام تحریم‌های هسته‌ای بعد از 8 سال باید لغو می‌شد، اظهار داشت: برخی در مناظرات گفتند که تحریم‌های هسته‌ای را، ما لغو کردیم ولی چیزی لغو نشده است. در متن جدیدی که تصویب شده شرط جدیدی گذاشته است که ایران پس از 8 سال نه تنها باید به تعهداتش عمل کرده باشد بلکه رئیس جمهور آمریکا باید شهادت بدهد که این افرادی که تحریم‌ها از آنها برداشته می‌شود خطری برای منافع آمریکا ندارند که نقض دیگری از سوی آمریکایی‌هاست.

ایزدی در پایان با اشاره به تحریم‌های موشکی بر علیه ایران، خاطر نشان کرد: تحریم‌های موشکی هم جزء تحریم‌های هسته‌ای بود. بر اساس قطع‌نامه 1929 نوشتند که اگر ایران به توافق هسته‌ای برسد تحریم‌های موشکی باید لغو شود ولی آمریکایی‌ها دبه کردند و این قطع‌‌نامه را اجرا نکردند. اروپایی‌ها حاضر بودند به نظر ایران توجه کنند‌ و آمریکایی‌ها زیر بار نرفتند.

انتهای پیام/

نظر شما