شناسهٔ خبر: 19579428 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

گوهریان در گفت‌و گو با دفاع پرس:

هنوز ناشران به «انقلاب اسلامی» تحلیلی نپرداخته‌اند/ جمع‌آوری 500 کتاب جدید برای کتابخانه تخصصی انقلاب

مدیر کتابخانه تخصصی انقلاب اسلامی با بیان اینکه هنوز ناشران به «انقلاب اسلامی» به صورت تحلیلی نپرداخته‌اند، گفت: امسال 500 کتاب جدید از نمایشگاه کتاب تهران، در حوزه تاریخ معاصر برای کتابخانه تخصصی انقلاب اسلامی خریداری شد.

صاحب‌خبر -
هنوز ناشران به «انقلاب اسلامی» تحلیلی نپرداخته‌اند/ جمع‌آوری 500 کتاب جدید برای کتابخانه تخصصی انقلاب

«رئوف گوهریان» مدیر کتابخانه تخصصی انقلاب اسلامی و تاریخ معاصر ایران در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس با بیان اینکه کتابخانه تخصصی انقلاب اسلامی و تاریخ معاصر ایران همه ساله در ایام نمایشگاه کتاب تهران حضور پیدا می‌کند، اظهار داشت: حضور کتابخانه انقلاب اسلامی در نمایشگاه تهران به صورت مستمر و روزانه است و سعی می‌کنیم کتاب‌های مد نظر را از همه ناشرین حاضر در نمایشگاه که منابع تازه نشر شده هستند را در حوزه تاریخ معاصر و انقلاب اسلامی رصد کنیم.

وی با بیان اینکه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فضایی است که همه ناشران از جمله ناشران بین‎المللی در آن حضور پیدا می‌کنند، عنوان کرد: نمایشگاه فرصتی است تا همه تازه‌های نشر را در حوزه مد نظرمان جمع‌آوری کنیم تا در قالب یک نمایشگاه برای پژوهشگرانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، دسترسی به یک مرجع را فراهم کنیم.

مدیر کتابخانه تخصصی انقلاب اسلامی و تاریخ معاصر ایران درباره لزوم جمع‌آوری مجموعه کتاب‌های این حوزه در یک مجموعه کتابخانه‌ای، گفت: کتابخانه‌های تخصصی متمرکز بر یک حوزه خاص است و پژوهشگری که در این حوزه در ارتباط است اگر بتواند در نمایشگاهی که همه منابع در آن جمع‌آوری شده حضور داشته باشد، می‌تواند آخرین یافته‌های حوزه مورد نظر خود را ببیند و آن را در غنای علمی کارش به کار گیرد.

گوهریان عنوان کرد: امسال توانسته‌ایم منابعی خوبی در حوزه انقلاب اسلامی و تاریخ معاصر ایران گردآوری کنیم و ما حدود بیش از 500 جلد کتاب در این حوزه از نمایشگاه کتاب تهران تهیه کردیم ولی توقع ما بیشتر است. کتاب‌های زیادی باید به صورت جدی تولید شود. متاسفانه فقط مراکز خاصی در حوزه پژوهش متمرکز هستند و مراکز تاریخ پژوهی و اسنادی همگی وابسته به دولت هستند و ناشران خصوصی کمتر به این موضوع می‌پردازند که توقع داریم در این حوزه نیز ناشران خصوصی وارد کار شوند.

وی محدود بودن مراکز تاریخ پژوهی را یکی از خلاءهای حوزه تاریخ معاصر دانست و عنوان کرد: به تعبیر می‌توان گفت مراکز تاریخ پژوهی موارد خام را در قالب منابع اسنادی، خاطرات و روزشمار ارائه می‌دهند؛ اما به صورت تحلیل به موضوع انقلاب اسلامی و تاریخ معاصر ایران هنوز پرداخته نشده است. لازمه این کار ورود مراکز دانشگاهی است که تحقیقات جدی در این زمینه صورت گیرد.

این پژوهشگر تاریخ معاصر بیان کرد: اغلب به دلیل ورود مراکز دولتی به این حوزه موازی کاری‌های زیادی دیده می‌شود که اگر نقشه کاری تدوین شود تا هر مرکزی در حوزه خاصی به این موضوعات بپزدازد کارها جدی‌تر، دقیق‌تر و عملی‌تر خواهد بود و گستره کار محدودتر شده است.

انتهای پیام/121

نظر شما