شناسهٔ خبر: 19579262 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

استاد سطح عالی و خارج فقه حوزه علمیه قم:

نگذاریم کانون پاک خانواده ها پناهگاه دشمن شود

استاد سطح عالی و خارج فقه حوزه علمیه قم، گفت: دشمن درصدد ایجاد سنگر از درون خانه های ما برآمده است، نگذاریم کانون پاک خانواده ها مامن و پناهگاه دشمن شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری تقریب از گلستان، «حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد تقی قادری» در همایش «تبیین جایگاه قرآن در کاهش آسیب های اجتماعی» که در مصلی شهر گرگان برگزار شد، افزود: دشمن بدست خودمان به خانه های ما راه نفوذ پیدا کرده است و می خواهد خشم و کینه دیرینه خود را در داخل خانه های ما خالی کند.

وی، ادامه داد: باید به اهداف شیطانی دشمن پی ببریم، آنها از جوانان ما در طول تاریخ مخصوصا در دوران دفاع مقدس و انقلاب اسلامی، ضربه ها و صدمه ها دیده اند، آنها قلب جوانان ما را هدف مسلسل ها قرار داده و برعکس مردم ما که شهادت را اوج افتخار دانستند و رفتند اما باز هم شکست خوردند.

به گفته وی؛ جمع آوری با تهدید ماهواره ها کار درستی نیست؛ بلکه باید آگاهی وعزم مردم آنقدر بالا رود که خودشان مانع استفاده از ابزارهای دشمن شوند.

استاد دانشگاه جامعة المصطفی با اعلام اینکه امروزه بسیاری از کشورهای اسلامی بدون جنگ سقوط کرده اند، گفت: نظام سلطه در این کشورها با شبیخون فرهنگی راه نفوذ یافته و با مسموم کردن اذهان جوانان آنها، خانوده ها را از درون متلاشی کرده است.

وی، افزود: امروز سران مرتجع برخی از کشورهای اسلامی، رئیس جمهور آمریکا را با شکوه خاصی استقبال می کنند در حالی که نمی دانند وی برای چپاول منابع آنها آمده است.

به گفته وی؛ خرید تجهیزات نظامی آمریکا از سوی عربستان بسیار مضحکانه است؛ زیرا آنها آنقدر شکم باره بار آمده اند که نیروی انسانی ماهر برای استفاده مناسب از این تجهیزات را در اختیار ندارند.

حجت‌الاسلام قادری، کسب فضائل اخلاقی و منزه بودن فرد عالم و روحانی محل را در کاهش آسیب های اجتماعی موثر دانست و گفت: اگر علما و روحانیون منزه از رذائل و ناهنجاری ها باشند همین رفتار خوب علما و روحانیون کاهش آسیب های اجتماعی را به همراه دارد.

وی، ادامه داد: یک رفتار خوبی که از فرد روحانی سر بزند برای بسیاری از مردم الگو خواهد بود و درس های اجتماعی فراوانی دارد به گونه ای که کارکرد آن از بسیاری از سخنرانی ها و نصیحت ها بیشتر است.

استاد سطح عالی و خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان اینکه برای مقابله با آسیب های اجتماعی دستگاه های اجرایی به ویژه نهاد های فرهنگی مسئولیت سنگینی دارند، گفت: هر آسیب اجتماعی یک مسئله اجتماعی است؛ ولی هر مسئله اجتماعی یک آسیب اجتماعی نیست.

وی، افزود: مسئله طلاق یک مسئله اجتماعی است؛ ولی اتفاقی که بعد از طلاق رخ می دهد یک آسیب است.

به گفته وی؛ اگر طلاق تنوع و کثرت پیدا کند به گونه ای که به طلاق توافقی تبدیل شود آن موقع آن مسئله اجتماعی یک آسیب اجتماعی نیز خواهد بود.

آسیب های اجتماعی همه اقشار جامعه را درگیر می کند

مسئول شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان گلستان نیز در این همایش، گفت: وقتی آسیب های اجتماعی رشد کند همه را درگیر خودش می کند و صدمات زیادی به جامعه وارد می آورد.

«حجت الاسلام و المسلمین ابوالفضل
اگر برای کاهش آسیب های اجتماعی راهکاری مناسب اندیشیده نشود منجر به بحران اجتماعی می شود
عامری» ادامه داد: امروز مصرف مواد مخدر در مدارس و دانشگاه ها افزایش یافته و یکی از عوامل آن ضعف اعتقادات دینی و مذهبی در جامعه است.

به گفته وی؛ جوامع انسانی با مواجه شدن با تکنولوژی جدید، ماهواره و فضاهای مجازی با آسیب های نوپدید اجتماعی روبرو شده است که همت مضاعف همگان را برای مقابله با آنها می طلبد.

مسئول شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان گلستان از تشکیل پایلوت قرارگاه فرهنگی کشور در گلستان خبر داد و گفت: این قرارگاه زیر مجموعه نهاد نمایندگی ولی فقیه در استان به منظور مقابله با آسیب های اجتماعی ایجاد شده است.

وی، افزود: در راه اندازی این قرارگاه مدیریت فرهنگی، مهندسی فرهنگی و مهندسی فرهنگ در مقابله با نفوذ و تهاجم فرهنگی اندیشیده شود تا به عنوان فعالیت فرهنگی روزآمد بر مبنای اسلام بتوان از همه ظرفیت ها در استان ها برای رسیدن به نقشه راه بهره مند شد و دستگاه ها هم کار خود را بدون موازی کاری به خوبی انجام دهند.

به گفته وی؛ در تشکیل و راه اندازی قرارگاه فرهنگی در جامعه باید تعریف فرهنگی و عملیاتی بودن آن در جامعه از سوی دستگاه ها به خوبی تبیین شود.

پاسخگویی به شبهات خیلی مهم است

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان گلستان نیز در این همایش گفت: پاسخگویی به شبهاتی که رسانه های بیگانه در جامعه ایجاد می کنند مهم است.

«حجت الاسلام و المسلمین نورالله ولی نژاد» ادامه داد: روحانیون به شبهاتی که در جامعه دیده شود به نحو احسن جوابگو باشند اگر نتوانستند پاسخ مناسبی به آن بدهند به مراکز علمی از جمله حوزه علمیه قم وصل کنند.

به گفته وی؛ پاسخگویی به هر نوع شبهه از جمله مربوط به حوزه انقلاب اسلامی باید به خوبی حل و فصل شود.
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان گلستان با تاکید بر کاهش آسیب های اجتماعی، تصریح کرد: اگر برای کاهش آسیب های اجتماعی راهکاری مناسب اندیشیده نشود منجر به بحران اجتماعی می شود.

وی، افزود: مسئولان با توجه به شعار سال و افزایش اشتغالزایی و بالا بردن ازدواج در جامعه از رشد ناهنجاری های اجتماعی جلوگیری نمایند.

حجت الاسلام ولی نژاد از وجود یک هزار و 300 مسجد اهل سنت و 980 مسجد اهل تشیع در استان خبر داد و گفت: اگر قرار باشد دین را به صورت صحیح به مردم تحویل دهیم باید برنامه های مذهبی در استان با محوریت علما و روحانیون صورت گیرد.

وی، ادامه داد: اجرای برنامه های دینی و مذهبی بدون حضور علما و روحانیون ممکن است به خرافات و پیرایه ها منجر شود.

مسلمین به مقدسات همدیگر توجه کنند

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران نیز در این همایش، گفت: پیروان فرق و مذاهب اسلامی به مقدسات همدیگر توجه و احترام لازم را داشته باشند.

«حجت الاسلام و المسلمین علی سعیدی» افزود: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری هر کسی که به مقدسات مسلمین توهین نماید مزدور دشمن است.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با اذعان بر اینکه انقلاب اسلامی اصول فرقه های افراطی و الحادی را قبول ندارد، گفت: برخی در داخل کشور مدل سکولار ترکیه را قبول دارند و نگذاریم جوانان از انقلاب بیگانه شوند و این وظیفه دستگاه های فرهنگی را سنگین می کند.

وی، ادامه داد: انقلاب اسلامی با اهل سنت سنتی در مالزی و اندونزی و اهل سنت سکولار در ترکیه مشکلی ندارد و باید خودمان در داخل کشور جوانان را با فرهنگ اصیل خودمان آشنا کنیم.

نظر شما