شناسهٔ خبر: 19577936 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت

وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت با رویدادهای متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بیان برخی از این موارد می‌پردازیم.

صاحب‌خبر -
ورود دروس جدید به سرفصل های دانشگاهی/ افزایش بودجه‌ پژوهشی دانشگاه آزاد به 1000 میلیارد تومان/ نخبگان از هزینه‌های تحصیلی معاف می‌شوندبه گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی   گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در زیر دنبال کنید.


مجتبی شریعتی‌نیاسر‌ معاون آموزشی وزارت علوم گفت: رویکرد ارتقای کیفی را در نظام آموزش عالی مورد توجه قرار دادیم و با توجه به اختیاری که به دانشگاه‌ها داده شده بهره‌گیری از شیوه‌های نوین آموزشی و کیفیت‌بخشی برای این مراکز فراهم می‌شود.

وی ادامه داد: از حدود 6 ماه پیش بخشنامه‌‌ای را به دانشگاه‌های سراسر کشور ارسال کردیم و به موجب این بخشنامه‌ دانشگاه‌ها می‌توانند برای ارتقای سطح کیفی و بهره‌گیری از شیوه‌های نوین درس‌های متعددی را به صورت اختیاری و با احتساب در معدل دانشجویان انتخاب کنند.

وحید احمدی معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: در سال‌های گذشته نسبت به هدفمند شدن طرح‌های تحقیقاتی تاکید زیادی می‌شد. بر این اساس دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور عمدتا نتایج طرح‌های تحقیقاتی خود را در قالب مقالات علمی چاپ می‌کنند، ولی متاسفانه نسبت به عملیاتی شدن طرح‌های پژوهشی غفلت شده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه طرح‌های کاربردی و سازمان‌های حامی از برنامه‌ها و توسعه علمی کشور از موفقیت خوبی برخوردار بوده اند و دستاورد‌های علمی پژوهشی به منظور تجاری‌سازی هدایت شده و سعادت و رفاه جامعه مدنظر قرار گرفته است.
هفته خوابگاه‌های دانشجویی با شعار «خوابگاه استاندارد، نماد مسئولیت و مشارکت» همزمان در تمام دانشگاه‌های کشور از (۳۰ اردیبهشت ماه) از سوی وزارت علوم آغاز شده و تا پنجم خرداد ماه ادامه دارد.

ذوالفقار یزدان مهر رئیس صندوق رفاه دانشجویان گفت: در سال گذشته تعداد ۶۴ خوابگاه در طرح رتبه‌بندی در سطح پنج قرار داشتند که با انجام اصلاحاتی و رفع نواقص به سطوح بالاتر ارتقا پیدا کردند و امسال نیز ۲۰۰ خوابگاه در رتبه سه و چهار قرار داشتند که به سطوح بهتری دست یافتند.

حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور  گفت: بر اساس برنامه زمانی پیش بینی شده آزمون دوره های کاردانی نظام جدید دانشگاه فنی و حرفه‌ای و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی سال ۱۳۹۶ در رشته هایی که پذیرش در آنها با آزمون است در روز جمعه ۱۳ مرداد ۹۶ برگزار خواهد شد و داوطلبان می توانند از روز سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۹۶ تا روز پنجشنبه ۱۲ مرداد ۹۶ با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی این سازمان نسبت به تهیه پرینت کارت شرکت در آزمون و راهنمای شرکت در آزمون اقدام کنند.

وی گفت: نتایج نهایی پذیرش در رشته های باآزمون و بدون آزمون در دهه آخر شهریورماه ۹۶ اعلام  می شود.

منادی معاون پارلمانی و امور مجلس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بودجه دانشگاه استنفورد ۵.۵ میلیارد دلار است و ۱۶ هزار دانشجو در آن تحصیل می‌کنند که به ازای هر ۴ دانشجو یک استاد در دانشگاه تدریس می‌کند و بر روی موضوع پژوهش تأکید فراوانی دارد و این در حالی است که بودجه پژوهشی دانشگاه آزاد از ۶۰۰ میلیارد تومان به ۱۰۰۰ میلیارد تومان در سال جاری افزایش یافته و هدف از افزایش بودجه جذب نخبگان دانشجویی است.


مرتضی موسی‌خانی معاون پژوهشی دانشگاه آزاد گفت: امیدواریم مرکز تحقیقات فناوری نانو واحد تهران جنوب این دانشگاه به یک قطب بزرگ در استان تهران تبدیل شود؛ بنابراین برنامه داریم به زودی برج فناوری نانو را در این دانشگاه راه‌اندازی کنیم.
 
وی افزود: اولویت این دانشگاه، حرکت به سمت پژوهش‌های مفید و کاربردی است و به دنبال پژوهش‌های بنیادی نیستیم.

محمود نیلی احمدآبادی رییس دانشگاه تهران گفت: تقاضا تحصیل در دانشگاه های ایران به ویژه دانشگاه تهران به شدت افزایش پیداکرده به طوری که ما از ۵۰ کشور جهان ۱۲۰۰ دانشجوی خارجی جذب و افرادیکه برای گذارندن دوره کوتاه مدت وارد دانشگاه تهران می شوند به ۱۷۰۰ نفر رسیده است.

علی‌محمد نوریان سرپرست دانشگاه آزاد گفت: تیمی در دانشگاه ایجاد شده تا تمام دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری این دانشگاه را مورد ارزیابی درونی قرار دهد و اگر «رشته محلی» کیفیت لازم را نداشته باشد، جذب دانشجو در آن صفر خواهد شد.

وی افزود: این کمیته با همکاری معاونت آموزشی تشکیل شده است همچنین در گذشته دانشگاه به دلیل برخی مشکلات که در رشته محل‌های خود داشت با وزارت علوم ارتباط خوبی نداشت که اکنون این روند اصلاح شده و تمامی رشته‌های دانشگاه که در دفترچه دکتری امسال آمده است مجوز دارد.

وی افزود: در ابتدای ورودم به دانشگاه ۱۴۶ واحد این دانشگاه زیانده بودند که امیدوارم طی ۳ سال آینده موضوعی به عنوان زیانده بودن واحد‌ها مواجه نباشیم.


علی اکبر ولایتی رئیس هیات امنا دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در جذب نخبگانی که از شهرستان‌های دور مهاجرت کرده‌اند باید مسکن مناسب در نظر گرفته شود و نخبگان از پرداخت هزینه تحصیل معاف شوند.
 
وی بیان داشت: موضوع جذب نخبگان در این دانشگاه به زودی سامان‌دهی می‌شود تا در درجه اول جذب نخبگان در دانشگاه صورت گیرد.

نصرت‌الله ضرغام رییس بنیاد علم ایران گفت: استادان رشته‌های مختلف با هدف تشکیل گر‌نت هم افزایی گردآوری کرده و پروژه‌های تحقیقاتی را برای هر یک از آن‌ها تعریف می‌کنیم.
 
ضرغام ادامه داد: تعداد قابل توجهی از پروژه‌های مختلف به استادان دانشگاه بدون هیچ گونه محدودیتی با هدف توسعه گر‌نت هم افزایی داده‌ایم.

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ براساس این بخشنامه ثبت نام دوره تابستان در واحدهای دانشگاه‌آزاد اسلامی از ۱۷ تا ۲۱ تیرماه انجام می‌شود.

شروع کلاس‌های درسی ترم تابستان این دانشگاه نیز از ۲۴ تیرماه تا ۲ شهریورماه بدون احتساب زمان ثبت نام و امتحانات خواهد بود.

همچنین حداکثر تعداد واحدهای درسی قابل اخذ در دوره تابستان برای مقطع کاردانی پیوسته و ناپیوسته ۸ واحد، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته ۸ واحد، دکتری حرفه‌ای دامپزشکی دوره پیش درمانی ۸ و در مقطع کارشناسی ارشد دو درس (حداکثر تا سقف ۶ واحد) است.

انتهای پیام/

نظر شما