شناسهٔ خبر: 19576686 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

33 سال پیش در چنین روزی

بیانیه وزارت خارجه درباره خلیج فارس

وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در رابطه با اجلاس شورای امنیت سازمان ملل پیرامون اوضاع خلیج فارس بیانیه ای را صادر کرد.

صاحب‌خبر -

رخدادهای 5 اردیبهشت 63

چکیده:

  • آیت الله خامنه ای: هر گونه عمل شیطنت آمیزی را در خلیج فارس قدرتمندانه پاسخ می دهیم.

 

  • هاشمی: اگر ما با آمریکایی ها طرف شویم از روحیه شهادت طلبی در سراسر دنیا استفاده خواهیم کرد.

 

  • سمینار سراسری بررسی مشکلات قضایی کشور آغاز به کار کرد.

 

  • مراکز فرماندهی ضد انقلاب در جنوب کردستان سقوط کرد.

 

  • وزارت امور خارجه در رابطه با اجلاس شورای امنیت پیرامون خلیج فارس بیانیه ای را صادر کرد.

 

تاکید رئیس جمهور بر مقابله با اقدامات تجاوزکارانه آمریکا در منطقه

چهارمین دوره مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق با حضور آیت الله خامنه ای رئیس جمهور و رئیس شورای عالی دفاع افتتاح شد.

آیت الله خامنه ای در مراسم افتتاحیه دور جدید مجلس اعلای عراق گفت: رژیم کنونی حاکم بر عراق یعنی دشمن مشترک دو ملت دست به اقداماتی می زند که حاکی از یاس و ناامیدی به آینده است. حمله به کشتی های نفتکش در منطقه خلیج فارس عملی است که جز در مواقع اضطراری ممکن نیست از سوی کسی به اجرا درآید.

رئیس شورای عالی دفاع ضمن تاکید بر حضور قدرتمندانه جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با تحرکات تجاوزکارانه آمریکا در خلیج فارس گفت: ما از ابتدا اعلام نمودیم که هرگونه عمل شیطنت آمیز در منطقه خلیج فارس را مجبوریم قدرتمندانه پاسخ دهیم و قاطعانه بر سر این موضع خود ایستاده ایم. رئیس جمهور همچنین در دیدار با مسئولین مراکز عقیدتی سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز گفت: دشمنان اسلام نه تنها از ضربه زدن به انقلاب اسلامی منصرف نشده اند بلکه در آینده نیز منصرف نخواهند شد.(1)

 

هاشمی: شورای نگهبان نظرات اسلام را پیاده می کند

آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در طی یک مصاحبه مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی به تشریح عملکرد اولین دوره مجلس شورای اسلامی پرداخت.

آقای هاشمی درپاسخ به سئوالی درباره بستن تنگه هرمز گفت: ما هنوز محکم بر سر آنچه گفته ایم ایستاده ایم. ما مایل نیستیم تنگه هرمز بسته شود چون بسته شدن تنگه هرمز برای ما هم ضرر دارد ما همیشه تاکید کرده ایم تنگه هرمز را موقعی می بندیم که خلیج فارس برای ما قابل استفاده نباشد.

آقای هاشمی درباره نظارت شورای نگهبان بر مصوبات مجلس نیز گفت: شورای نگهبان نظرات اسلام را پیاده می کند ممکن است در برخی موارد با بعضی از اعضای شورای نگهبان اختلاف نظر داشته باشیم و برخی از مصوبات مجلس را شورای نگهبان نپذیرد اما اعتمادی را که بواسطه وجود شورای نگهبان برای مردم وجود دارد که قانون غیر اسلامی تصویب نمی شود به نفع خود می دانیم.(2)

 

آغاز به کار سمینار قضایی کشور در تهران

سمینار سراسری قضایی کشور با حضور آیت الله موسوی اردبیلی رئیس دیوان عالی کشور و مسئولین قضایی از سراسر کشور آغاز به کار کرد. این سمینار به مدت 4 روز برگزار خواهد شد. در این سمینار کمیسیون های 9 گانه به بررسی مشکلات دستگاه قضایی خواهد پرداخت.

آیت الله موسوی اردبیلی در مراسم افتتاح این سمینار با اشاره به مشکلات عدیده دستگاه قضایی کشور گفت: ضمن آنکه ضدانقلاب نباید فرصت نفس کشیدن داشته باشد باید زندان ها را هر چه بیشتر سبک کنید.(3)

 

هلاکت 70 ضد انقلاب در کردستان

عملیات عظیم و سرنوشت ساز قائم آل محمد با رمز یا صاحب الزمان به قصد نابودی ضدانقلابیون و  آزادسازی مناطق سالار در کردستان توسط رزمندگان اسلام آغاز شد.

این عملیات در مناطق سالار، خرخره و کوماسی از 4 محور سقز، مریوان، سنندج و دیواندره آغاز شد و در اولین مرحله چندین روستا و مرکز فرماندهی کمیته جنوب کومله از لوث وجود ضد انقلابیون پاکسازی شد. طی این عملیات 70 تن از ضد انقلابیون به هلاکت رسیده و بیش از 80 نفر زخمی شدند. در میان کشته شدگان جمعی از فرماندهان کومله نیز به چشم می خورد در این عملیات مقادیر زیادی سلاح نیز به دست رزمندگان اسلام افتاد.(4)

 

بیانیه وزارت خارجه در مورد نشست آتی شورای امنیت

 وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در رابطه با اجلاس شورای امنیت سازمان ملل پیرامون اوضاع خلیج فارس بیانیه ای را صادر کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: شرایط جدید در خلیج فارس ناشی از ماجراجویی و آتش افروزی رژیم عراق بوده و این رژیم به عنوان آغازگر و ادامه دهنده حمله به نفت کش ها و کشتی های تجاری در خلیج فارس مقصر است و هر گونه موضع گیری بدون توجه به قصد و نیت عراق در ایجاد اخلال در امر کشتیرانی آزاد که به منظور بین المللی کردن جنگ صورت می گیرد از جانب ایران پذیرفته نیست.(5)

منابع:

1. جمهوری اسلامی، 5 خرداد 63، ص 12
2. اطلاعات، 5 خرداد 63، ص 3 و 4
3. کیهان، 5 خرداد 63، ص 2
4. کیهان، 5 خرداد 63، ص 2
5. اطلاعات، 5 خرداد 63، ص 15

انتهای متن/

نظر شما