شناسهٔ خبر: 19576044 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

تجمیع جمنایی‎ها؛ نشستی برای تشکیک در آرای رقیب یا مرهمی بر تسکین شکست

سیاست > احزاب و شخصیت‌ها - جمنایی‌ها بعد از آنکه در ابتدای هفته جاری امیدهای خود را برای تصدی مدیریت اجرایی کشور از دست رفته دیدند امروز گرد هم آمدند تا به چرایی شکست و ترسیم چشم‌انداز آینده بپردازند.

صاحب‌خبر -

امید کرمانی‌ها: جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در حالیکه امروز می توانست تولد پنج ماهگی خود را در عرصه سیاسی جشن بگیرد اما با حضور اعضای مغموم خود به تحلیل نتیجه دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پرداخت. کسانی که هفته گذشته شعار سرمی‎دادند «آخر هفته، روحانی رفته» تجمعی تشکیل دادند تا عدم تحقق تصورات انتخاباتی خود را واکاوی کنند.
اما این واکاوی بیشتر جایش را به انتقاد از نامزد پیروز داد و اصلح خواندن نامزد مغلوب. اگرچه برخی از سران جمنا پیش از انتخابات گفته بودند که پس از انتخابات، "رفاقت" باید جای "رقابت" را بگیرد اما همچنان از موضع یک رقیب، به حسن روحانی تاختند و مواضعشان بوی رفاقت نمی‎داد.

از آرای حلال رئیسی تا آرای سیاه رقیب

آیت‌الله محمدعلی موحدی‌کرمانی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز حرکت مثبت جمنا را این طور توصیف کرد که در گام اول بدون اشتباه و ضعف سیدابراهیم رئیسی را به عنوان نامزد اصلح شناسایی کرد و جامعتین نیز به این انتخاب مهر تأیید زد.

تلاشی که بزرگان معنوی و تشکیلاتی جمنا برای واژه سازی دارند، از جمله نکات دیگر این گردهمایی بود. آنجا که آیت الله موحدی کرمانی 16 میلیون رأی رئیسی را حلال توصیف و رحیمیان رئیس تشکیلات جمنا به تلاش رقیب برای توسل به آرای سیاه اشاره کرد.

توجیه شکست رئیسی با تشکیک در آرای روحانی

پمپاژ امید و توجیه شکست رئیسی در انتخابات از دیگر موضوعات مباحث طرح شده بود. دبیرکل جامعه روحانیت مبارز با اشاره به جلسه روز گذشته‎اش با دبیر شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان باید موارد تخلف انتخاباتی را بشناسد و به مردم معرفی کند. تخلفات انتخاباتی در حدی نیست که در نتیجه کلی انتخابات اثر بگذارد اما ممکن است با بازبینی و بررسی مجدد تخلفات و گزارشات ارسالی به شورای نگهبان رای رئیسی از 16 به 19 و روحانی نیز از 23 به 21 میلیون رای برسد، البته باید این را هم بگوییم که آقای روحانی رئیس جمهور است و بحثی در این مورد نداریم. (اینجا)

روحیه‌دهی به عقبه تشکیلاتی پایگاه رأی سید ابراهیم رئیسی هدفی نبود که فقط آیت الله موحدی کرمانی دنبال کند، بلکه رحیمیان رئیس شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب نیز تلاش کرد کسانی که از چنین شکستی با 8 میلیون رأی اختلاف ناراحت و سرخورده هستند، دلداری دهد. او بر همین اساس گفت: برخی از دوستان که تجربه کمی دارند فکر می‌کنند در این انتخابات فاجعه‌ای رخ داده است، شکستی اتفاق نیفتاده است، رسوایی که تخلفات و دین‌فروشی‌هایی که برای به دست آوردن رأی و خرید رأی به قیمت فروش دین و انقلاب و ارزش‌ها انجام شد، در طرف مقابل ما از اول هم می‌گفتیم که اگر چنانچه نامزدی در مقابل رئیس‌جمهوری مستقر پیروز می‌شد، این یک معجزه بود، چون این طرف 40 روز فرصت تبلیغ داشت ولی طرف مقابل 4 سال دولت و تریبون در دستش بود و همه ابزار قدرت و تبلیغ را در دست داشت. (اینجا)

پیشگویی از آینده و توجیه منتقدان درون اردوگاهی برای بقای جمنا

ناطقان جلسه امروز کوشیدند با ترسیم چشم انداز آینده جمنا، حامیانشان را به ادامه حضور و بقای جبهه مردمی نیروهای انقلاب، تشویق کنند. تا این تشکل نوظهور انتخاباتی بار دیگر تا انتخاباتی در سالهای آتی به فراموشی سپرده نشود و همچنان کارکردش را حفظ کند.

محمدباقر ذوالقدر در تحلیلی از دولت یازدهم مدعی شد که این دولت فکر می‌کرد شاید سازش با غرب و رابطه با کدخدا می‌تواند مشکلات را حل کند. وی افزود: به همین دلیل به سمت برجام رفت، ولی برجام فقط محدود در مسئله هسته‌ای نبود و مجموعه‌ای از برجام‌های دیگر را نیز شامل می‌شد. اولین برجام، برجام هسته‌ای بود و قرار بود این برجام‌ها کشور گام به گام به دامان غرب ببرد تا به‌تدریج خودمان را با هنجارهای آنها تطبیق دهیم و فرایند نرمالیزاسیون شکل گیرد. قرار بود برجام دوم توان موشکی ایران را کنترل کند و تحرکات منطقه‌ای کنونی آمریکا نیز بر این مبناست و بعید نیست دولت روحانی در روزهای آینده این برجام را مطرح کند. برجام سوم برای موضوعات حقوق بشر است تا هنجارهای غربی را بپذیریم که نظیر آن سند ۲۰۳۰ است که مورد اعتراض رهبر انقلاب نیز قرار گرفت. موضوع مقاومت منطقه‌ای و عدم حمایت از جریان مقاومت و همچنین به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی هم یکی از برجام‌هاست.

رئیس ستاد جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی بعد از این پیشگویی ها از عملکرد دولت دوازدهم، سخن اصلی و کلیدی خود را اینگونه بیان کرد: جبهه مردمی برای انتخابات نبود، بلکه اولین اقدام آن برای شروع کار ورود به انتخابات بود، جبهه مردمی برای اهداف بزرگ‌تری شکل گرفت و به همین منظور پس از ایستگاه اولش که انتخابات بود،‌ مسیر خود را ادامه خواهد داد. (اینجا)

آیت‎الله موحدی‎کرمانی نیز همین هدف و دیدگاه را مورد اشاره قرار داد و گفت: همگرایی و تداوم حرکت جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در نوع خود بدیع و بی‌نظیر است و باید نسبت به عملکرد دولت و برنامه‌های کشور حساسیت داشته باشد و مسیر خود را ادامه دهد. 

27214

نظر شما