شناسهٔ خبر: 19576008 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

طی اظهاراتی در نشست بروکسل؛

ترامپ: ناتو در حق آمریکا بی‌انصافی می‌کند

در حالی که انتظار می‌رفت ترامپ در این سخنرانی از حمایت دولتش از بند ۵ منشور پیمان صحبت کند، اما هیچ اشاره‌ای به این مسئله نکرد.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری فارس: «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا که به بروکسل سفر کرده، روز پنج‌شنبه در مقر سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) سخنرانی کرد.

وی در این سخنرانی که بسیاری آن را نامتعارف توصیف کرده‌اند، با لحنی صریح از دیگر کشورها خواست «سهم منصفانه» خود در بودجه ناتو را بپردازند.

او خطاب به رهبران متعجب کشورهای عضو ناتو، با بیان اینکه تهدیدات گسترده و روزافزونی در برابر این پیمان وجود دارد، گفت: «اگر کشورهای ناتو سهم خود را کامل پرداخته بودند، ناتو قدرتی بیش از آنچه الان دارد، داشت.»

وی با اشاره به اینکه اعضای ناتو باید ۲ درصد تولید ناخالص ملی خود را به بودجه نظامی اختصاص می‌دادند، گفت: «عدم تخصیص این مبلغ بی‌انصافی در حق مردم و مالیات‌دهندگان ایالات متحده است.»

ترامپ افزود: «اعضای ناتو باید به‌طور کامل سهم منصفانه خود را پرداخته و تعهدات مالی‌شان را اجرایی کنند.»

رئیس‌جمهور آمریکا با بیان اینکه میزان هزینه واشنگتن برای ناتو بیش از بودجه تخصیص یافته کل دیگر کشورهای عضو بوده، کنایه‌ای هم به افتتاح ساختمان جدید این سازمان زد و گفت: «من تا به‌حال یک بار هم در مورد اینکه این ساختمان چقدر هزینه برده، سوال نکرده‌ام. بعد از این هم نمی‌کنم. [با لبخند] ولی خوب، قشنگ است.»

در حالی که انتظار می‌رفت ترامپ در این سخنرانی از حمایت دولتش از بند ۵ منشور پیمان صحبت کند، اما او هیچ اشاره‌ای به این مسئله نکرد.

بند ۵، موسوم به بند دفاع جمعی، کشورهای عضو را متعهد می‌کند که در صورت تهاجم خارجی به یکی از اعضا، به کمک عضو مورد حمله بروند.

ترامپ در این سخنرانی از تروریسم به عنوان تهدید اصلی پیش روی پیمان یاد کرد و گفت: «ناتو باید در آینده بیش از حالا بر مقابله با این تهدید متمرکز باشد.»

وی گفت که به همین منظور هم به ریاض رفته و تلاش کرده کشورهای اسلامی را با خود همراه کند.

رئیس‌جمهور آمریکا از "ملک سلمان" پادشاه عربستان به عنوان «فردی خردمند» یاد کرد که «می‌خواهد همه‌چیز سریعا روبراه شود.»

ترامپ که به داشتن روابط پنهانی با روسیه متهم شده، در این سخنرانی اشاره کوتاهی هم به روسیه داشت و از این کشور به عنوان تهدیدی برای ناتو یاد کرد.

نظر شما