شناسهٔ خبر: 19575896 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

استاندار کرمانشاه:

بافت نامتناسب جمعیت استان کرمانشاه را با گره توسعه‌ای رو‌به‌رو کرده است

R41380/P1384/S6,68/CT11

استاندار کرمانشاه گفت: بافت و توزیع نامتناسب جمعیت در استان کرمانشاه سبب ایجاد گره توسعه‌ای در این استان شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه اسدالله رازانی عصر امروز در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که در استانداری برگزار شد با اشاره به اینکه استان کرمانشاه با 400 میلی‌متر بارندگی جز استانهای پرباران کشور است اظهار داشت: استان کرمانشاه با هشت درصد آب کشور و 6 درصد اراضی کشور باید 6.8 درصد از تولیدات کشور را به خود اختصاص دهد در حالی که این میزان کمتر از سه درصد است.

رازانی با بیان اینکه 15 تا 16 سد با ظرفیت یک میلیارد مترمکعب در استان وجود دارد گفت: تنها 25 درصد از اراضی استان آبی است در حالی که این میزان در کشور 50 درصد است و با وجود طرح گرمسیری که حفاری تونل آن به تازگی به اتمام رسید چالش کشاورزی استان رفع نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه استان کرمانشاه دارای 371 کیلومتر مرز مشترک و ممتازترین مرز با کشور عراق است افزود: 200 کیلومتر از این مرز در منطقه کردی و 170 کیلومتر در منطقه عربی است و در قصرشیرین مرز پرویزخان برای ورود به بخش کردی و دیگری برای ورود به بخش عربی است.

رازانی با بیان اینکه مشکلات سالهای اخیر در عراق سبب ضعیف شدن مرزها و صادرات شد عنوان کرد: مرز جدیدی به صورت بازارچه در سومار به عنوان جایگزین پرویزخان راه‌اندازی شده که به طور میانگین روزانه 300 تا 400 کامیون از این بازارچه صادرات انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته به دلیل وجود پدیده داعش در عراق تردد عتبات عالیات از مرز خسروی متوقف شد اما ستاد اربعین اکنون تدابیری برای این مشکل اندیشیده است گفت: مرز خسروی با 160 کیلومتر فاصله نزدیک‌ترین مرز به عراق است اما مرز سومار با وجود 90 کیلومتر فاصله مرز رسمی محسوب نمی‌شود.

رازانی با بیان اینکه راه‌آهن کرمانشاه تا یک ماه دیگر راه‌اندازی می‌شود عنوان کرد: راه‌آهن کرمانشاه به خسروی یک موقعیت مناسب است و به تعبیر بسیاری از صاحبنظران این راه‌‌آهن یک اقدام استراتژیک برای کشور است که می‌تواند اتکابه ترکیه را از میان بردارد.

وی با اشاره به اینکه بمباران در دوران هشت سال دفاع مقدس بافت استان کرمانشاه را به هم زده است گفت: اکنون استان کرمانشاه با پدیده‌ای مواجه است که در کشور دومی ندارد به این معنی که شهر کرمانشاه به عنوان یک کلان شهر دارای یک میلیون نفر جمعیت و در سایر شهرها همچون اسلام‌آباد غرب به عنوان دومین شهر استان 90 هزار نفر جمعیت و به ترتیب کمتر زندگی می‌کنند.

رازانی با بیان اینکه بافت و توزیع متناسب جمعیت در استان کرمانشاه به هم خورده است افزود: استان کرمانشاه به دلیل بافت نامتناسب جمعیت با گروه توسعه‌ای و پ‍دیده مهاجرت مواجه کرده است به طوری که براساس آمار استان کرمانشاه به جای 2.5 درصد 0.2 درصد نرخ رشد جمعیت داشته است و این مهاجرت نیروی جوان و نخبه چالش بزرگی برای استان است.

وی بیکاری گسترده، حاشیه‌نشینی و تخلیه مناطق مرزی را از دیگر مشکلات استان کرمانشاه عنوان کرد و افزود: استانهایی همچون کرمانساه که با چالشهای این‌چنینی مواجه هستند باید برای آنها سیاستهای ترجیحی، تغییر در تعرفه مالیاتی، اعتبارات خاص و طرحهای ویژه در نظر گرفته شود.

رازانی با اشاره به اینکه براساس برنامه‌ریزیها سطح بیکاری در 1400 باید به 806 درصد برسد و این تنها با تخصیص هدفمند امکان‌پذیر است گفت: استان کرمانشاه اکنون دارای بیکاری 22 درصدی است و برای اینکه این میزان در 1400 براساس برنامه‌ریزیها سالانه سه درصد کاهش یابد، باید 30 هزار شغل در استان ایجاد شود.

وی با بیان اینکه استان کرمانشاه از نظر شاخص گازرسانی و راه روستایی در رتبه‌های مناسب کشور قرار دارد عنوان کرد: شاخصهای اقتصادی جایگاه ویژه‌ای دارند و سرانه سپرده در استان چهار میلیون تومان است که نسبت به سرانه 13 میلیون تومان کشوری بسیار پایین است.

انتهای پیام /

نظر شما