شناسهٔ خبر: 19575586 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

گفتگوی 18:30/ نقاط قوت و ضعف قوانین اقتصادی در گمرک

معاون فنی و امور بازرگانی اتاق بازرگانی گفت: یکی از اقدامات ارزشمند ایجاد سامانه جامع و پنجره واحد گمرکی و تجارت فرامرزی، لایحه اصلاحیه قانون گمرکی و ایجاد شفافیت است.

صاحب‌خبر -
‏به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، مظفر علیخانی معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق بازرگانی در گفتگوی برنامه 18:30، گفت:
گمرک ایران در سالهای اخیر در اجرا قانون و مطالبات دولت و روان سازی رویه ها و فرایند های گمرکی برای صادرات و واردات تلاش کرده است.
یکی از اقدامات ارزشمند ایجاد سامانه جامع و  پنجره واحد گمرکی و تجارت فرامرزی، لایحه اصلاحیه قانون گمرکی و ایجاد شفافیت است.
در حال حاضر فرایند صادرات 3 روزه است و بر اساس سامانه جامع الکترونیکی به کمتر از یک نصف روز صورت خواهد گرفت.
 
گفتگوی 18:30 / گمرک 
 
معاون فنی و امور بازرگانی اتاق بازرگانی گفت: یکی از مشکلات امروز ما در گمرک خواب کالاست که به دلایل مختلف صورت می گیرد و عواقب مختلف و گاهی جبران ناپذیر دارد از جمله باعت افزایش قیمت کالا و کم شدن قدرت چانه زنی تجار می شود.
مظفر علیخانی گفت: سامانه جدید گمرک کمک شایانی برای سیستم گمرک و تسهیل واردات و صادرات، است.
وی با اشاره به مشکلات زیر ساختی و انفورماتیکی در این سامانه گفت: قطعی و سرعت پایین و کم بودن پهنای باند اینترنت باعث کند شدن روند فرایند امور گمرکی می شود از طرف دیگر استفاده از کارشناسان مجازی در دنیا مرسوم است اما در بنادر و گمرکات بزرگ ما هنوز توان استفاده از کارشناسان مجازی برای ساعات مختلف شبانه روزی وجود ندارد.
او گفت: کارشناسان مجازی سرعت کار را بالا می برد و ارتباط عامل انسانی و ارزیاب گمرک را قطع می کن بسیار ارزشمند است اما در گمرکات بزرگ کشور مانند گمرک شهید رجایی، سرخس، غرب تهران، شهید رجایی از وجود کارشناسان مجازی بی بهره اند.
 
معاون فنی و امور بازرگانی اتاق بازرگانی با اشاره به تلاش گمرک برای تسریع فرایندها صادرات و واردات گفت: گمرگ مرزبان اقتصادی کشور است و از سوی دیگر اجرای کلیه قوانین و مقررات ناظر بر تجارت فرامرزی در گمرک انجام می شود لذا نقاط قوت و ضعف ها در گمرک مشخص می شود که ارتباطی به گمرک ندارد اما جزء عملکرد گمرک لحاظ می شود.
 
معاون فنی و امور بازرگانی اتاق بازرگانی گفت: برخی قوانین اقتصادی ارتباطی به عملکرد گمرک ندارد اما جزء بیلان کاری گمرک لحاظ می شود. 
 
علیخانی گفت: تا کنون 9 روز زمان لازم برای انجام عملیات و تشریفات گمرکی انجام شود اما عدم ارتباط بین سامانه های مختلف و همکاری نکردن برخی ارگان ها به چشم می خورد.
علیخانی گفت: در بحث سامانه باید زیر ساخت اینترنتی تقویت  شود و آموزش ها ی لازم یه کارشناسان غیر حضوری صورت بپذیرد.
 
همچنین مجیدرضا حریری عضو اتاق بازرگانی در ارتباط تلفنی گفت: گمرک بعنوان دروازه کالای کشور به تنهایی نمی تواند کار اصلاحات صادرات و واردات را انجام دهد و باید با سازمان های دیگر هماهنگ باشد.
 
گفتگوی 18:30 / گمرک 
 
حریری با اشاره به اینکه صادرات مشکلات کمتری داشته است افزود: علاوه بر اینکه مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری که هم اکنون وجود دارد و باعث نارضایتی برخی تجار شده است عادت های چندین ساله ارباب رجوع است و مقاومت در مقابل تغییر رو به جلو است.
عضو اتاق بازرگانی گفت: البته کم شدن ارتباط ارباب رجوع با کارشناسان امور گمرکی از وجود احتمالی فساد جلوگیری می کند.
 
حریری در خصوص حل موانع سرعت بخشیدن به عملکرد گمرک گفت: اشکال اصلی در تفکر و نگاه به کار تجارت و گمرک است.
عضو اتاق بازرگانی افزود: مردم باید در فعالیت های اقتصادی و تجاری فعال و حمایت شوند. حرکت گمرک طی سه سال اخیر روبه جلو بوده است اما با شرایط مطلوب فاصله زیادی دارد.
او گفت: باید روحیه مچ گیری به دست گیری و حمایت فعالان اقتصادی تبدیل شود. اگر نگاه مچ گیری اصلاح نشود فعالیت های زیر زمینی و فساد تجاری بیشتر می شود باید سرعت عمل با کاهش مقررات و تسهیلات گمرکی بالا رود بنابر این سرعت بخشیدن به شفافیت حوزه تجارت و صادرات و واردات مانع از قاچاق بعنوان معضل اصلی کشور خواهد شد.
حریر گفت: تجار باید هر چه سریعتر از سیستم جدید الکترونیک استقبال کنند.
 فعالان اقتصادی مصر به اجرای فرایند قانونی هستند و باید به آنها کمک و حمایت شود
باید مردم را محترم شمرد و با دید منفی در امور گمرکی به آنها نگاه نکرد و دستگاه های اجرای باید در جهت خدمت به مردم باشد.
 

نظر شما