شناسهٔ خبر: 19574202 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بسیج سازندگی 84 طرح اقتصاد مقاومتی را در ملایر اجرا کرد

ملایر- ایرنا- مسئول قرارگاه بسیج سازندگی سپاه ناحیه ملایر گفت: سال گذشته 84 طرح اقتصاد مقاومتی شامل پرورش آبزیان، زنبور عسل، پرورش قارچ، مرغ محلی، کشت گیاهان دارویی، زعفران، محصولات گلخانه ای، صنایع دستی و داربستی کردن باغ های کشاورزی اجرایی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا حاتم زندی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: علاوه بر این 12 طرح کارگاهی کوچک و زودبازده صنایع تبدیلی شامل بسته بندی میوه های خشک، اسانس گیری و عرقیات و شیره انگور اجرایی و برای 400 نفر از جوانان جویای کار اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شد.
وی افزود: سال گذشته 107 تن از کارآفرینان این شهرستان برای دریافت تسهیلات طرح های اقتصاد مقاومتی و صنایع تبدیلی به منظور راه اندازی و کمک به توسعه طرح ها به بانک عامل معرفی شدند.
وی کل تسهیلات ارایه شده برای اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی و کارگاهی در این شهرستان را 19 میلیارد ریال عنوان و بیان کرد: این میزان تسهیلات سال گذشته توسط بانک عامل مهر اقتصاد پرداخت شد.
زندی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر تحقق اقتصاد مقاومتی از سال 90 تاکنون افزود: با توجه به شعار سال مبنی بر اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، تلاش ما بر عمل به منویات رهبری و اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی، تولید ملی و داخلی و ایجاد اشتغال است.
وی ارایه مشاوره به بیش از یک هزار تن از جوانان و کارآفرینان و ارایه آموزش های فنی و حرفه ای، اقتصاد مقاومتی، مشاغل خانگی و طرح های صنایع تبدیلی به بیش از 900 تن از جوانان جویای کار را از دیگر اقدامات بسیج سازندگی ملایر در سال 95 برشمرد.
مسئول قرارگاه بسیج سازندگی ملایر گفت: در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، کارگروهی از نخبگان اقتصادی تشکیل و با بررسی مشکلات اقتصادی این شهرستان، این طرح ها در مجمع بسیج مطرح می شود.
زندی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات این طرح ها در حد توان بسیج سازندگی رفع و اجرایی می شود، افزود: کشت زعفران در بیش از 30 هکتار و گل محمدی در 50 هکتار هم اکنون زیر نظر این کارگروه در حال اجرا است.
وی با اشاره به کشت حدود 10 نوع گیاه دارویی در این شهرستان توسط بسیج سازندگی بیان کرد: با توجه به اینکه ملایر قطب تولید انگور و کشمش است و با وجود وسعت زیاد باغ های انگور و تولید شیره انگور به صورت فله ای و سنتی، یکی از اهداف ما ایجاد صنایع تبدیلی این محصول است.
زندی ادامه داد: چنانچه مشکلات و موانع انتخاب ملایر به عنوان قطب تولید شیره انگور و صنایع تبدیلی آن رفع و مجوز صدور مشاغل برای آن صادر شود، این اقدام در اولویت بسیج سازندگی این شهرستان قرار دارد.
وی همچنین بسیج سازندگی را در اجرای اقتصاد مقاومتی پیشتاز دانست و اصلاح فرهنگ و نگرش جامعه، خارج شدن از اقتصاد تک محصولی، اصلاح الگوی مصرف، حمایت از تولید داخلی بویژه کالاهای استراتژیک، توسعه فرهنگ کار و تلاش و مردمی کردن اقتصاد را تنها راه علاج اقتصاد کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب عنوان کرد.

** اعزام بیش از هشت هزار بسیجی داوطلب به مناطق محروم ملایر
مسئول قرارگاه بسیج سازندگی ملایر بیان کرد: سال گذشته هشت هزار و 249 تن از بسیجیان داوطلب این شهرستان در غالب اردوهای جهادی برای کمک به محرومان و فعالیت های محرومیت زدایی به مناطق محروم اعزام شدند.
به گزارش ایرنا زندی گفت: با اعزام این افراد تعمیر و مرمت 53 طرح مسجد، حسینیه و پایگاه های مقاومت بسیج انجام و پنج طرح منزل مسکونی، سرویس بهداشتی و حمام در مناطق محروم احداث شد.
وی برداشت محصول برای تعدادی از افراد مستمند روستاها، نصب و احداث چند پل عبور و مرور در چند روستای محروم، سمپاشی تعداد زیادی از اماکن دامی، واکسیناسیون بیش از پنج هزار مرغ محلی در مقابل آنفلوآنزا، پاکسازی اماکن و کاشت 2 هزار اصله درخت را از دیگر اقدامات بسیجیان در مناطق محروم برشمرد.
وی اظهار کرد: علاوه بر این سه هزار و 200 تن در غالب اردوهای هجرت طی 10 دوره بسیج دانش آموزی سال گذشته به منظور پرکردن اوقات فراغت و کسب مهارت های زندگی اعزام شدند که در این راستا 18 مدرسه نقاشی و مرمت و میز و نیمکت مدارس تعمیر شد.
زندی همچنین به اعزام 6 تیم پزشکی به مناطق محروم، اعزام 28 تیم بسیج مهندسان به روستاها برای مشاوره های کشاورزی، دامی و آموزشی و اعزام 30 گروه از متخصصان بسیجی برای مشاوره کشاورزان از دیگر فعالیت های بسیج سازندگی ملایر در راستای محرومت زدایی و آبادانی طی سال گذشته اشاره کرد.
وی با بیان اینکه فعالیت های محرومیت زدایی بسیج سازندگی ملایر در غالب اعزام بسیجیان از طریق اردوهای جهادی و فعالیت های اقتصاد مقاومتی امسال نیز در حال اجرا است، گفت: در حال حاضر برای اجرای برنامه های اقتصاد مقاومتی در راستای شعار سال، ابلاغیه ای صادر نشده است.
بسیج سازندگی در راستای اهدافی همچون غنی سازی اوقات فراغت جوانان در عرصه های سازندگی، ترویج فرهنگ کار، ایجاد فضای مناسب برای انجام فعالیت های گروهی، افزایش توان فنی و تجربی جوانان، کمک به محرومیت زدایی و عمران روستاها، کمک به دولت در توسعه سازندگی، بهره برداری از توان متخصصان بسیجی، کاهش هزینه های پنهان دولت، کمک به توسعه کارآفرینی و ایجاد اشتغال موقت و پایدار در کشور در حال فعالیت است.
شهرستان ملایر با دارا بودن جمعیتی بالغ بر 300 هزار نفر در 75 کیلومتری شهر همدان واقع شده است.
7528/6993
خبرنگار: معصومه موسوی**انتشار دهنده:اکبر بهاروند

انتهای پیام /*

نظر شما