شناسهٔ خبر: 19573832 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

برنامه های غذایی صحیح ویژه ماه مبارک رمضان

ماه رمضان بهترین فرصت برای پیروی از غذاهای سبک و کم کالری و در نتیجه کاهش وزن است لذا برنامه غذایی شما در این ماه باید به گونه ای باشد که تمام گروه های غذایی مصرف شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پیارم ، اصل کلی برای پیروی از برنامه های غذایی صحیح، مصرف غذاهای متنوع است که رعایت این مسئله در طول ماه مبارک رمضان نیز بسیار حائز اهمیت است از این رو مسئله قابل توجه این است که بر خلاف تصور عموم، نیازی نیست که حجم زیادی از غذا را در وعده های افطار و سحر مصرف کنید.
در طول ماه رمضان میزان سوخت و ساز بدن شما کاهش می یابد و ساز و کارهای تنظیم کننده شروع به فعالیت می کنند. مهم ترین ساز و کار فعال، سوخت چربی بدن است که می تواند میزان کلسترول خون را کنترل کند و بهمین دلیل نیازی به مصرف غذاهای پرکالری نیست.
برنامه غذایی را باید طوری تنظیم کنید که دچار کاهش یا افزایش وزن نشوید. البته باید توجه کنید برای افرادی که اضافه وزن دارند، این ماه بهترین فرصت برای پیروی از غذاهای سبک و کم کالری و در نتیجه کاهش وزن است. برنامه غذایی شما در ماه مبارک رمضان باید به گونه ای باشد که تمام گروه های غذایی به صورت زیر مصرف شوند:

در ماه مبارک رمضان توصیه می‌شود برای حفظ سلامت بدن به نکات زیر توجه و عمل کنید:

- قبل از شروع ماه رمضان با گرفتن روزه‌های مستحبی یا قضا، بدن خود را برای یک ماه روزه داری، کم کم آماده نمایید یا این که نزدیک ماه رمضان صبحانه را کامل میل کنید ولی ناهار نخورید یا ناهار را خیلی سبک میل نمایید.

- با توجه به این که معده انسان در طی خواب، فعالیت ندارد ولی روده در طی خواب به فعالیت خود ادامه می دهد بنابراین هیچ گاه با شکم پر نباید خوابید؛ چرا که این امر باعث فساد غذا در معده و عدم هضم صحیح می گردد. این مسأله در خوردن افطار و سحری باید مورد توجه قرار بگیرد لذا حداقل یک ساعت بعد از سحری نخوابید.

- اگر آب ، نمک و روغن سفره ما سالم باشد اصلی ترین موارد رعایت شده است.

آب: آب باید بدون کلر و مواد افزودنی باشد مانند آب باران، آب چشمه، آب قنات، آب چاه عمیق.

روغن: همین بس که بدانید فرق روغن خوب و بد این است که روغن خوب هرگز با حرارت دادن حالت چسبندگی به خود نمی گیرد و روی کاشی و گاز آشپزخانه نمی چسبد.

روغن‌های خوب و سالم عبارتند:

روغن کنجد
روغن زیتون
روغن محلی

نمک: نوعی از آن مورد تائید است که بصورت طبیعی در طبیعت یافت می شود.

- دیابتی ها می توانند روزه بگیرند و بسیار مفید است ولی کسانی که کلیه هایشان مشکل دارد بسته به نوع آن باید با پزشک خود مشورت کنند.

- در ماه رمضانی که با گرمای طاقت فرسا روبرو باشیم رعایت این امور اجبار است:
عدم پرخوری در سحر.
عدم مصرف مواد غذایی خیلی شیرین، تند و شور.
استفاده از مواد غذایی تفه (بی مزه) مانند کدو، کلم و امثالهم بسیار مهم است.

- هرگز مواد خوراکی پخته شده را همراه خام مصرف نکنید وسعی کنید دور از افطار تا قبل سحر، از مواد خام و میوه ها و تنقلات مفید بهره مند شوید.

- افراد لاغر در این ایام از چیزهایی که حرارت بدنشان را بیشتر افزایش می دهد بپرهیزند.

با توجه به ساعات طولانی گرسنگی در روز، باید غذاهایی را مصرف کنیم که به کندی و دیر هضم می شوند مثل غذاهای حاوی فیبر زیاد. غذاهای دیرهضم معمولاً 8 ساعت در دستگاه گوارش می مانند، در حالیکه غذاهای زود هضم فقط3 تا4 ساعت در معده باقی می مانند و فرد خیلی زود احساس گرسنگی خواهد کرد.

انواع غذاها

غذاهای دیر هضم

غذاهای دیر هضم عبارتند از: حبوبات و غلات مثل جو، گندم، جو دوسر، لوبیا، عدس، آرد،‌ غلات برنج با پوست و غیره (که کربوهیدراتها نامیده می شوند).

غذاهای سریع الهضم

غذاهای سریع الهضم عبارتند از: غذاهایی که حاوی قند، آرد سفید و غیره هستند (که به این گروه کربو هیدراتهای تصفیه شده گفته می شود).

غذاهای فیبردار

غذاهای حاوی فیبر عبارتند از: غذاهای حاوی سبوس، گندم سبوس دار، غلات و حبوبات، سبزیها مانند لوبیای سبز، نخود،‌ ذرت،‌ اسفناج، برگ چغندر، میوه های با پوست، میوه خشک شده مثل برگه زردآلو، انجیر،‌ آلو خشک، بادام و غیره.

از این غذاها بپرهیزید

غذاهای سرخ کردنی و چرب.
غذاهای حاوی قند زیاد.
خوردن غذای زیاد بخصوص هنگام سحر.
از خوردن چای در هنگام سحر بپرهیزید زیرا به دلیل ادرار آور بودن چای نمک‌های معدنی موردن نیاز بدن در طول روز و همچنین آب بدن را دفع می‌کند.

- غذای مفید برای مصرف در ماه مبارک رمضان

مصرف کربوهیدراتهای مرکب در سحر که مدت طولانی تری هضم می شوند و باعث می شوند که شما کمتر گرسنه شوید .

حلیم یک منبع عالی پروتئین بوده و از غذاهائی است که دیر هضم می شود.

خرما یک منبع عالی قند،‌ فیبر، کربوهیدرات، پتاسیم و منیزیوم می باشد.

مغز بادام غنی از پروتئین و فیبر بوده و حداقل چربی را دارا می باشد .

موز یک منبع خوب پتاسیم، منیزیوم و کربو هیدرات می باشد.

مصرف زیاد آب یا آب میوه در صورت امکان در فاصله بین افطار و زمان خواب باعث تأمین آب مورد نیاز بدن می شود.

 

انتهای پیام/

نظر شما