شناسهٔ خبر: 19571855 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

مدیر شیلات جهاد کشاورزی استان مرکزی:

استان مرکزی، صادرکننده خاویار می شود/رشد ۴۳ درصدی تولید بچه ماهی در استان نسبت به سال گذشته

اکبری گفت:امسال برای اولین بار تخم گیری ماهیان خاوریاری در استان انجام می شود که با توجه به حجم تولید ۱۴ و نیم تن گوشت و یک تن خاویار، امکان صادرات بخشی از آن به خارج از کشور ایجاد می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسن اکبری مدیر شیلات جهاد کشاورزی استان مرکزی در گفتگو با دیار آفتاب؛ گفت: در کشور حدود ۸۰ واحد پرورش ماهیان خاویاری وجود دارد که در ۱۸ استان کشور مستقر هستند.

اکبری با اشاره به اینکه قدیمی ترین واحد پرورش ماهیان خاویاری استان مرکزی در ساوه مستقر است افزود:این واحد از سال ۸۶ فعالیت خود را آغاز کرد و امسال برای اولین بار تخم گیری ماهیان خاوریاری در استان انجام می شود که با توجه به حجم تولید ۱۴ و نیم تن گوشت و یک تن خاویار، امکان صادرات بخشی از آن به خارج از کشور ایجاد می شود.

وی با تاکید بروجود ظرفیت پرورش ماهیان خاویاری در استان مرکزی بیان کرد:علاوه بر واحد موجود در ساوه،۲ واحد پرورش ماهیان خاویاری در اراک و یک واحد در دلیجان  نیز به بهره برداری رسیده است و یک واحد دیگر نیز در تفرش در حال ساخت است.

مدیر شیلات جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود:واحد پرورش ماهیان خاویاری شهرستان تفرش پس از بهره برداری ظرفیت تولید سالیانه ۳۰ تن گوشت ماهی را دارد.

اکبری با اشاره به قیمت بالای تخم ماهیان خاویاری در جهان گفت:بهره برداری از واحدهای تولید خاویار در استان مرکزی می تواند پتانسیل بالایی برای صادرات غیر نفتی استان فراهم کند و علاوه بر آن با ارز آوری بالا،سبب رشد اقتصادی استان شود.

وی با تاکید بر تولید ۶۸ تن ماهی خاویاری در استان مرکزی در سال گذشته بیان کرد:با این میزان تولید رتبه پنجم کشور در این حوزه به استان مرکزی تعلق گرفت.

مدیر شیلات جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت:استان مرکزی رتبه اول تولید ماهیان زینتی،رتبه سوم پرورش ما قزل آلا،رتبه چهارم تولید بچه ماهی قزل آلا،رتبه سوم پرورش ماهیان در استخر ذخیره دو منظوره،رتبه پنجم تولید ماهیان خاویاری و رتبه ۱۳ مصرف ماهی و آبزیان را در کشور دارد.

رشد ۲ درصدی رها سازی بچه ماهی در واحدهای آبزی پروری استان

اکبری همچنین افزود:در دو ماهه نخست سال جاری ۵ میلیون و ۸۶۱ هزار قطعه بچه ماهی سردآبی و گرمابی  در واحدهای پرورش ماهی استان مرکزی رها سازی شد.

مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با اشاره به اینکه این تعداد رها سازی در ۱۶۰ واحد آبزی پروری استان  انجام شده است گفت : رهاسازی انجام شده  نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل حدود ۲ درصد  رشد داشته است  و پیش بینی می شود  با توجه به اینکه تا پایان شهریور ماه رها سازی بچه ماهی  در واحدهای آبزی پروری  استان  ادامه دارد، این میزان  رهاسازی در سالجاری به حدود ۹ میلیون قطعه  افزایش یابد.

اکبری، تولید بچه ماهی قزل آلا در واحدهای حد واسط استان را نیز ۴میلیون و ۷۰۰ هزارقطعه اعلام و خاطر نشان کرد: این میزان تولید بچه ماهی نیز نسبت به عملکرد سال گذشته در مدت زمان مشابه  ۴۳ درصد رشد داشته است.

انتهای پیام/

 

نظر شما