شناسهٔ خبر: 19571461 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان:

اجرای پروژه ایکاردا عامل پایداری تولید در دیم زارهای کردستان است

سنندج-معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: پروژه ایکاردا با بهره گیری از جدید ترین تکنولوژی های روز دنیا، عامل پایداری تولید در دیم زارهای این استان خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگارمهر، فرید سپری امروزپنج شنبه در بازدید یک روزه ای که با حضور ۹۰ نفر از کشاورزان و کارشناسان استان از پلاتفرم نوآوری طرح ایکاردا درشهرستان کامیاران انجام شد گفت: کردستان در منطقه ای مدیترانه ای قرار گرفته و بر اساس مطالعات صورت گرفته و گزارش ایستگاه های هواشناسی، استان ما نسبت به گذشته با کاهش بارندگی و گرم شدن هوا مواجه است.

وی عنوان کرد:  ما به ناچار ملزم به تطبیق کشاورزی استان با این تغییرات آب و هوایی هستیم و امروزه یکی از راه حل های موجود کشاورزی حفاظتی است که در راستای عملی کردن طرح ها و برنامه پروژه ایکاردا است.

وی ادامه داد: پروژه امنیت غذایی ایران (ایکاردا) یک طرح بین المللی بوده و در این راستا قدم های خوبی در کشور و بخصوص استان کردستان برداشته شده است.

سپری با بیان اینکه یکی از تاکیدات اصلی ایکاردا، کشاورزی حفاظتی است افزود: در کشاورزی حفاظتی خبری از شخم زدن زمین نیست و کشت ها به صورت مستقیم و بدون برهم زدن ساختمان خاک صورت می گیرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: می توان درکشاورزی حفاظتی بقایای گیاهان را به خوبی در خاک حفظ کرد و این خود منجر به حفظ رطوبت بیشتر خاک، محافظت از محصول در هوای سرد و و نیز تولید کرم هایی که برای زمین های زراعی بسیار مفید اند، شد.

وی از دیگر مزایای کشاورزی حفاظتی به رعایت تناوب کشت اشاره کرد و اظهارداشت: امروزه در اکثر شهرستان های استان به علت عدم رعایت تناوب کشت مزارع دچار بیماری ها و آفاتی شده اند که باعث خسارت و بالا رفتن هزینه های تولید محصولات کشاورزی شده است.

سپری بیان کرد: در کشاورزی حفاظتی به علت عدم شخم زدن زمین و بهره گیری از ماشین آلات مکانیزه در مراحل کاشت، داشت و برداشت محصول هزینه های تولید کاهش چشمگیری داشته و در نهایت صرفه اقتصادی بیشتر برای کشاورز درپی خواهد داشت.

وی ادامه داد: در راستا افزایش ۲۵ درصدی تولید در مزارع دیم، وزارت جهاد کشاورزی ایران با ایکاردا قراردادی را منعقد کرده است که چهار استان دیم خیزکشور با اقلیم سرد از جمله استان کردستان با بهره گیر از مزایای این طرح هچون استفاده از بذرهای گواهی شده با ارقام مختلف و مقاوم، بهره گیری از دانش روز دنیا و نیز نظارت متخصصین داخلی و بین المللی در طول اجرای پروژه، به اهداف تعیین شده دست یابند.

سپری از کشاورزان شهرستان های استان خواست که برای افزایش و پایداری در تولید محصول و کاهش هزینه های تولید، با مجریان پروژه ایکاردا در استان همکاری لازم داشته باشند و سازمان جهاد کشاورزی در این راستا آماده هرگونه همکاری با کشاورزان استان است.

وی عنوان کرد: سازمان جهاد کشاورزی کردستان در راستای اجرای پروژه ایکاردا، از جمله خرید دستگاه های کشت مکانیزه و دیگر موراد مرتبط با پروژه هیچ محدودیت تسهیلاتی نداشته و کشاورزان می توانند با همکاری جهاد کشاورزی شهرستان ها نسبت به دریافت تسهیلات بانکی اقدام کنند.

نظر شما