شناسهٔ خبر: 19567371 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تکثیر گیاه زینتی عشق در قفس در اصفهان

طرح آزمایشی تکثیر گیاه زینتی عشق در قفس با موفقیت در هسته تحقیقاتی ارژن مستقر در مرکز رشد کشاورزی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، اجرا شد.

صاحب‌خبر -
اجرای موفق طرح تکثیر  زینتی گیاه عشق در قفس در اصفهانبه گزارش خبرگزاری صداوسیما، مدیر هسته تحقیقاتی ارژن با بیان اینکه گیاه عشق در قفس از گیاهان دارویی تیره سیب زمینی است، افزود: این گیاه  علفی ریزومی خزنده دارد و  در جنگل‌های شمال کشور و ارسباران  می روید.
زهرا هاشمی فر افزود: بهره برداری های غیراصولی و فراتر از توان رویشی اکوسیستم های طبیعی و همچنین خشکسالی های اخیر، تنوع گونه های گیاهی را با چالش روبه رو کرده است .
  وی به اهمیت تکثیر گیاه عشق در قفس و تجاری سازی آن به عنوان گیاه زینتی اشاره کرده و گفت: گرچه این گیاه وارد بازار دارویی شده اما به جنبه زینتی آن توجه نشده است.
مجری این طرح افزود: ایجاد بازار انحصاری و سود دهی بالا، جایگزین کردن  گونه های بومی در فضای سبز شهری جهت صرفه جویی در مصرف نهاده ها و نیز جلوگیری از انقراض گونه ها با روش های نوین از جمله کشت بافت از اهداف اجرای این طرح است.
وی گفت: در طرح آزمایشی تکثیر  زینتی گیاه عشق در قفس به منظور دست یابی به گل های درشت، رنگ جذاب وافزایش گل انگیزی،این گیاه  تحت  رژیم هورمونی خاص قرار گرفت.
خانم هاشمی فر افزود:با استفاده از این شیوه،  300گیاه عشق در قفس تولید شد که تا دو ماه آینده به مرحله گلدهی می رسد.
این تیم  پژوهشی در راستای این طرح،  تکثیر گیاه بومی و نادر سوسن چلچراغ را نیز در دستور کار خود قرار داده است.
برای اجرای طرح آزمایشی تکثیر  زینتی گیاه عشق در قفس و سوسن چلچراغ ، زهرا هاشمی فر،  فاطمه عرب صالحی،زهرا رادان،فرزانه  کریم دهنوی و  محمود فتاحی مشارکت دارند.
از چشم اندازهای هسته ارژن نجات 10 گونه بومی و در خطر انقراض کشور در 10 سال آینده است.
این تیم پژوهشی با تمرکز بر تجاری سازی دو گیاه سوسن چلچراغ و عشق در قفس
و در قالب طرح "نجات گونه های بومی" برگزیده بخش طراحان کسب و کار ( المپیاد دانشجویی) سیزدهمین جشنواره ملی شیخ بهایی شد.
سیزدهمین جشنواره ملی شیخ بهایی هفتم و هشتم اردیبهشت برگزار شد.

نظر شما