شناسهٔ خبر: 19566069 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

300 کیلوگرم خاویار برای نخستین بار در استان مرکزی تولید می شود

اراک - ایرنا - مدیر شیلات جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: 300 کیلوگرم خاویار برای نخستین بار در این استان تولید و به بازار عرضه می شود.

صاحب‌خبر -

حسن اکبری روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: سه واحد پرورش ماهیان خاویاری در استان مرکزی فعال است و عملیات ساخت یک واحد دیگر نیز کلید خورده است.
وی توضیح داد: 9 سال از زمان رهاسازی ماهیان خاویاری در استخرهای یکی از واحدها می گذرد و برای نخستین بار تخم گیری ماهیان خاویاری در این استان انجام می شود.
وی، ظرفیت اسمی تولید دراین واحد را 14 و نیم تن گوشت و یک تن خاویار عنوان کرد.
مدیر شیلات جهاد کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: قسمتی از محصول خاویار این واحد برای تولید بچه ماهی استفاده می شود و پیش بینی شده که حدود 120 کیلوگرم خاویار نیز به خارج از کشور صادر شود.
اکبری گفت: تخم ماهیان خاویاری از گرانترین غذاهای جهان است و بهره برداری از این واحدها و صادرات محصول خاویار می تواند ارز آوری، درآمد اقتصادی و ارزش افزوده بالایی را برای در این حوزه برای استان و کشور فراهم کند.
استان مرکزی پارسال با تولید 68 تن ماهی خاویاری رتبه پنجم را در این حوزه در سطح کشور به خود اختصاص داد.
این استان رتبه چهارم تولید بچه ماهی قزل آلا، رتبه اول در تنوع تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم تولید گل ها شاخه بریده، رتبه سوم در تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم سطح زیر کشت و تولید انار کشور، رتبه ششم تولید پسته، مقام هشتم تولید گل محمدی، مقام نهم در تولید انگور، رتبه سوم در تولید لوبیا و رتبه پنجم در تولید جو را به خود اختصاص داده است.
استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت های علمی و تحقیقاتی استان مرکزی است.
دریای خزر به عنوان بزرگ‌ترین منبع ماهیان خاویاری، بیش از 90 درصد خاویار جهان را تأمین می‌کند.
1955/6013/خبرنگار:مهدی عظیمی**انتشاردهنده: مژگان حیدری

انتهای پیام /*

نظر شما