شناسهٔ خبر: 19562326 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جمهوری‌اسلامی | لینک خبر

مراسم سی‌و پنجمین سالگرد تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد

صاحب‌خبر - سی‌و پنجمین سالگرد تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی و پنجمین جشنواره فرهیختگان با حضور رئیس هیات موسس و سرپرست و معاونان دانشگاه آزاد اسلامی در سالن شهید مطهری این دانشگاه برگزار شد.
دکترعلی‌اکبر ولایتی در سی‌و‌پنجمین سالگرد راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی و پنجمین جشنواره فرهیختگان گفت: «سالگرد راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی و پنجمین جشنواره فرهیختگان را گرامی می‌داریم.»
او همچنین یاد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی را گرامی داشت و گفت: «از زحمات همه روسای قبلی دانشگاه آزاد اسلامی دکتر جاسبی، دکتر دانشجو و دکتر میرزاده و همه معاونان این دانشگاه تشکر می‌کنیم. اگر دانشگاه آزاد اسلامی در کشور ما توسعه یافت به این دلیل بود که کشور ما این ظرفیت را داشت، اسلام هم مبنایش بر علم است و سوره‌های اولیه قرآن با خواندن و نوشتن شروع می‌شود. اولین مدارس و دانشگاه‌ها در مساجد بودند و این خیلی مهم است. امروز شرایط تحصیل برای همگان فراهم شده است تا جایی که ما صندلی داریم ولی داوطلب نداریم، قبلا از هر 10 نفر یک نفر می‌توانست وارد دانشگاه شود اما امروز هر کس بخواهد می‌تواند ادامه تحصیل دهد و مانعی وجود ندارد.»
ولایتی ادامه داد: «دانشگاه آزاد اسلامی در کمیت به جاهای خوبی رسیده است، این که می‌گوییم حالا نوبت کیفیت است به این معنی نیست که کمیت باید فراموش شود، هم کمیت و هم کیفیت لازم است نباید کمیت را دست کم بگیریم.»
دکتر علی‌محمد نوریان سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی هم در این مراسم گفت: «خداوند را شاکرم که در سال‌های آخر خدمت و عمرم در دانشگاه آزاد اسلامی حضور یافتم.»
او همزمانی سالروز راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی با جشنواره فرهیختگان را به فال نیک گرفت و گفت: «خوشبختانه در 5 سال گذشته سالروز تاسیس دانشگاه با جشنواره فرهیختگان همزمان شده است، همزمانی این دو نشان می‌دهد که هدف اصلی دانشگاه چیست. ما در قالب این جشنواره به دنبال نخبگان هستیم. نخبگان کسانی هستند که به دنبال دریافت پول نیستند آنها به دنبال احساس معنی‌دار بودن، احساس خود تعیینی، احساس اعتماد و احساس مشارکت هستند، توقع فرهیختگان از حمایت‌های مادی و تجهیزاتی صرفا به منزله ابزارهایی است برای بسیج و به فعلیت درآمدن استعدادها و توانایی‌هایشان. آن‌ها به دنبال منزلت و جایگاهی مهم‌تر از مسائل مادی هستند.»
او در ادامه به استراتژی‌های جدید دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت:‌ «ایجاد شبکه علمی پژوهشگران و ایجاد شبکه علمی بین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی همچنین با سایر دانشگاه‌ها و دانشگاه‌های خارجی را دنبال می‌کنیم.»
دکتر موسی خانی نائب رئیس پنجمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی هم تاکید کرد هدف این است که با توسعه فعالیت‌های پژوهشی، پدیده مهاجرت معکوس نخبگان را رقم زده و انگیزه حضور پژوهشگران خارجی و ایرانیان مقیم خارج از کشور را فراهم سازیم.
وی با اشاره به راه اندازی شبکه محققان دانشگاه آزاد اسلامی در دو ماه آینده به بخش‌ها و محورهای پنجمین جشنواره فرهیختگان اشاره کرد و گفت: «در این جشنواره به دو پژوهش‌گر نشان ویژه امام خمینی (ره) اهدا می‌شود. همچنین از 7 کتاب برتر، 7 مقاله برتر، 2 مجله برتر، 9 مجله که در سال گذشته مجوز ISI گرفته‌اند، 6 پژوهشگر برتر در گروه‌های آموزشی، 3 طرح پژوهشی برون دانشگاهی، یک مرکز تحقیقاتی، 3 مرکز رشد، 4 واحد فناور، 4 محصول تجاری شده، 4 پایان نامه کارشناسی ارشد و 3 رساله دکتری منتخب و یک انجمن علمی ادبی و هنری تقدیر می‌شود.»
سرپرست معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی افزود: «در این جشنواره 3 واحد دانشگاهی برتر، 3 واحد دانشگاهی در تداوم برتری، یک آموزشکده سما، یک مدرسه، 3 باشگاه پژوهشگران جوان، یک مجتمع آزمایشگاهی برتر، یک آزمایشگاه برتر، یک کارشناس برتر آزمایشگاه، 3 کارآفرین برتر، یک طرح ساهای منتخب، 2 واحد دانشگاهی برتر در کسب مقام مسابقات جهانی رباتیک 2016 آلمان، یک معاون پژوهش و فناوری برتر و 3 اختراع برتر مورد تقدیر قرار می‌گیرند.»
موسی خانی ادامه داد: «یکی از نکات ویژه این جشنواره، انتخاب دو طرح شهدای مدافع حرم است که در حوزه سرآمدان علم مورد تقدیر قرار می‌گیرند.
او تاکید کرد هدف ما این است که با توسعه فعالیت‌های پژوهشی، پدیده مهاجرت معکوس نخبگان را رقم زده و انگیزه حضور پژوهشگران خارجی و ایرانیان مقیم خارج از کشور را فراهم سازیم.

نظر شما