شناسهٔ خبر: 19552329 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

نماینده ولی‌فقیه در لرستان:

جامعه نیازمند بصیرت بخشی است؛ ۱۰ سالگی جلسات تفسیر قرآن در لرستان

خرم‌آباد- نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان و امام‌جمعه خرم‌آباد با اشاره به اینکه جامعه نیازمند به بصیرت بخشی در سایه قرآن است، گفت: ۱۰ سال است که جلسات تفسیر قرآن در لرستان برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید احمد میرعمادی صبح امروز در سومین نشست شورای هماهنگی و گسترش فعالیت های قرآنی با اشاره به آیه ۴۴ سوره نحل اظهار داشت: سه موضوع مهم در این آیه مطرح شده است، اول نزول قرآن است، اینکه قرآن از سوی خداوند بر قلب پیامبر نازل شده است و آنچه را که بشر برای هدایت و رشد و کمال نیازمند بوده است خداوند بر پیامبر نازل کرده است.

وی با بیان اینکه موضوع دوم مسئله تبیین و تفسیر قرآن کریم است، پیامبر اکرم(ص) به عنوان اولین مفسر وظیفه داشت قرآن را تبیین و تفسیر کند، تصریح کرد: تبیین به معنای روشن کردن و آشکار نمودن است و پیامبر مسئولیت داشت حقایق قرآن را برای مردم آشکار کند؛ تفسیر رفع مشکل از لفظی است که ابهام دارد اما تبیین فقط مسئله رفع ابهام نیست بلکه روشنگری است.

جامعه نیازمند به بصیرت بخشی در سایه قرآن است

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با تاکید بر اینکه آنچه که جامعه به آن نیاز دارد بصیرت بخشی در سایه قرآن است، افزود: شاید عده ای قرآن بدانند ولی جاهل باشند که نمونه آن خوارج هستند؛ مسائل قرآن دانی غیر از قرآن خوانی است.

آیت الله میرعمادی با اشاره به اینکه موضوع سوم در این آیه مسئله تفکر و تدبر در قرآن است، آنچه که وظیفه رهبران الهی است مسئله تبیین است و آنچه که وظیفه مردم است بحث تدبر و تعمق در قرآن است، گفت: مشکلاتی که در جوامع اسلامی داریم ناشی از ظاهر بینی این کشورها است، به ظاهر قرآن تمسک کردند و به خط قرآن بسنده کردند و فکر نکردند نیاز به مفسر و مبین دارد.

وی با بیان اینکه امام علی(ع، می فرمایند: این قرآنی که شما می بینید خطوطی است و با شما صحبت نمی کند، این قرآن نیاز به ترجمان دارد، تصریح کرد: نیازمند به کسانی هستیم که قرآن را وسیله زندگی و تکامل قرار دهند و نردبان رشد و کمال قرار دهند.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با تاکید بر اینکه نجات بخش جوامع بشری قرآن کریم است، قرآنی که ترجمان داشته و مبین باشد و با اهل بیت همراه باشد؛ سعادت بشر در سایه تمسک به قرآن و عترت است، افزود: یکی از برکات مهم انقلاب اسلامی ایران و دستاوردهای مهم انقلاب زنده شدن قرآن در جامعه بوده است، به ویژه در دل نسل جوان، قرآن مهجور بود اما بعد از انقلاب قرآن و فعالیت های قرآنی گسترش یافت و امروز در بخش های گوناگون کارهای قرآنی به شکل قوی انجام می شود.

استکبار با تمام توان به دنبال قرآن سوزی و قرآن هراسی است

آیت الله میرعمادی با اشاره به عنایت ویژه شخص رهبر فرزانه انقلاب نسبت به مسئله قرآن اظهار داشت: رهبری چندساعت پای تلاوت قرآن می نشیند و هرساله چند نشست با فعالان عرصه قرآن دارد، همین امر انگیزه قوی ایجاد کرده تا قرآن در جامعه زنده شود.

وی با بیان اینکه امروز هم انقلاب اسلامی ایران به دنبال نشر پیام قرآن در دنیا است، صدور انقلاب اسلامی به صدور پیام قرآن است، به همین دلیل است که دشمنان کینه ورزی دارند و علیه قرآن شیطنت می کنند، تصریح کرد: از همان اوایل انقلاب ۴ شرکت بزرگ آمریکایی حمایت کردند از گروهی که بتوانند کاری کنند که هماوردی با قرآن داشته باشند، که رفتند چند سوره تقلید کردند و عرضه کردند.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با اشاره به اینکه دشمنان سعی کردند آیات روشنگر و بیدار کننده قرآن را از قرآن حذف کنند، گفت: دنیای غرب باید ننگ اش باشد و در ذلت و خواری فرو برود که بیاید قرآن سوزی را تبلیغ و ترویج کند و این را به عنوان آزادی و دموکراسی بدانند و یا اینکه کتاب هایی را بر ضد قرآن بنویسند.

آیت الله میرعمادی با بیان اینکه این دشمنی ها پشتوانه مالی استکبار جهانی را دارد و تردید نداشته باشید که استکبار با تمام حمایت های مالی خود دنبال قرآن هراسی، قرآن سوزی و از بین بردن قرآن است، تصریح کرد: اهانت به قرآن اهانت به خداوند و مقدسات مسلمانان است، این ها مورد تشویق و ترغیب قرار می گیرند از سوی استکبار جهانی و هدف شان نیز این است که جلوی نشر قرآن و پیام آن را بگیرند.

وی با تاکید بر اینکه یکی از مسئولیت های سنگین ما دفاع از قرآن کریم است، دفاع عقیدتی و عملی، افزود: در کشور فعالیت های قرآنی فراوان شکل گرفته است و خوب هم دارند کار می کنند، یکی از بخش های موفق نظام فعالیت های قرآنی است که همه اتفاق نظر دارند، این فعالیت ها نتیجه اش این شد که شورای هماهنگی فعالیت های قرآنی در کشور شکل بگیرد.

تدوین سند چشم انداز قرآنی لرستان در ۳ سرفصل

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با اشاره به اینکه این شورا وقتی موفق است که بتواند یک چشم اندازی برای فعالیت های قرآنی ترسیم کند، یادآور شد: آنچه که در لرستان دنبال شد تدوین سند چشم انداز فعالیت های قرآنی در ۳ فصل بوده است.

آیت الله میرعمادی با بیان اینکه اولین سرفصل این سند تعلیم و تلاوت است و هدف از آن انس با قرآن است، تصریح کرد: انس به قرآن را باید به وجود بیاوریم و انس با قرآن از راه تعلیم و تلاوت است، داریم از تلاوت قرآن غافل می شویم و به سمت تلاوت حرفه ای رفته ایم اما تلاوتی که موجب انس باشد را نداریم.

وی با اشاره به اینکه مهم ترین برنامه ما توسعه و گسترش تعلیم و تلاوت قرآن برای اقشار مختلف به ویژه نسل جوان است، گفت: این سرفصل را متاسفانه کم اهمیت تلقی می کنیم در حالیکه تاکید پیامبر گرامی اسلامی بر تلاوت قرآن بوده است و فلسفه بعثت تلاوت قرآن است.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه سرفصل دوم این سند تدبر و تفکر در قرآن است، سند چشم انداز قرآنی باید از قرآن گرفته شود و چقدر آیات داریم در رابطه با تدبر در قرآن، تلاوت مقدمه ای برای سرفصل دوم است، افزود: مراکز علمی و دانشگاه های ما و آموزش و پرورش باید تدبر در قرآن را داشته باشند، گسترش پژوهش های قرآنی در حوزه و دانشگاه و برگزاری مسابقات مفاهیم و درک معارف قرآنی در این بخش است.

۱۰ سالگی جلسات تفسیر قرآن در لرستان

آیت الله میرعمادی با تاکید بر اینکه سرفصل سوم این سند مسئله تبیین و تفسیر قرآن است، گسترش تفسیر قرآن در جامعه هدف این بخش است، افزود: هدف این است که قرآن را منشا همه فعالیت های علمی و عملی بدانیم، وقتی روشنگری شود انقلاب در سایه قرآن اتفاق می افتد، بیداری اسلامی در سایه قرآن است و سلامت و اتحاد جامعه در سایه قرآن اتفاق می افتد.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه شاهد رشد کمی و کیفی فعالیت های قرآنی در استان بوده ایم، موسسات قرآنی متعددی به وجود آمد، در تربیت قاریان و حافظان موفقیت های بسیار خوبی داشته ایم و تلاش شد دانشکده علوم قرآن در استان راه اندازی شود که انجام شد، اظهار داشت:۱۰ سال است که تفسیر قرآن در لرستان گفته می شود و از شبکه افلاک پخش می شود.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه در طول این ۱۰ سال هیچ هفته ای نبوده که جلسه تفسیر قرآن تعطیل شده باشد، مخاطبان این جلسه نیز متعدد است و جلسات تفسیر در دانشگاه ها، مساجد، نهادهای نظامی و انتظامی و درمیان تمام اقشار برقرار است، تصریح کرد: در طول سال این جلسه تفسیر قرآن به صورت هفته ای و در ماه رمضان به صورت روزانه برگزار می شود.

آیت الله میرعمادی با تاکید بر اینکه این جلسه تفسیر مورد استقبال و توجه مردم قرار گرفته است، افزود: در پایان ماه رمضان افرادی که در جلسات شرکت کرده اند یادداشت های خود را تفسیرها تحویل می دهند و بالغ بر ۴۰۰ یادداشت در پایان ماه رمضان تجمیع می شود.

وی با اشاره به اینکه این جلسه تفسیر قرآن مورد عنایت رهبری هم قرار گرفت و در سال گذشته پیامی برای این جلسه تفسیر ما ارسال کردند که انگیزه کار را قوی تر کرد و شرکت عزیزان نیز بیشتر شد، گفت: در سایر استان ها نیز باید مشابه این جلسات تفسیر برقرار شود.

نظر شما