شناسهٔ خبر: 19551503 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

چهره برتر هنر انقلاب در سال ۹۵ در گفت و گو با شبستان:

در مقابل چهره های بزرگ هنر انقلاب خجالت کشیدم/جایزه ام حق خانواده شهید « فادی محمد جزار» بود

خبرگزاری شبستان: سید مسعود شجاعی طباطبایی گفت:وقتی این جایزه را گرفتم در مقابل چهره های برجسته هنر انقلاب از جمله ابراهیم حاتمی کیا، محمد حسین مهدویان و نویسندگان بزرگوار و شریف دفاع مقدس از خجالت آب شدم، من درمقابل اینها هیچ هستم.

صاحب‌خبر -

سید مسعود شجاعی طباطبایی، متولد ۱۳۴۲ در تهران، کاریکاتوریست و گرافیست است. او دارای مدرک رشته نقاشی از   دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و کارشناس ارشد گرافیک از  دانشکده تربیت مدرس است. او مدیر خانه کاریکاتور، مدیر مسئول مجله کیهان کاریکاتور، سر دبیر مجله ایران کارتون، مدیر بخش لاتین سایت ایران کارتون، مسئول گروه کاریکاتور حوزه هنری دبیر بخش آسیا-فصلنامه کمیک جهانی-پنسیلوانیا-آمریکا(به مدیریت دکتر جان ا.لنت) بوده و تا به حال داوری جشنواره های مختلف ملی و بین المللی  بسیاری را بر عهده داشته است.طباطبائی چندی پیش به عنوان چهره برتر هنر انقلاب در سال 1395 انتخاب شد و هفته گذشته جایزه خود را از این مسابقه به خانواده یک شهید مدافع حرم لبنانی تقدیم کرد. به همین بهانه گفت و گو با سیدمهدی شجاعی طباطبایی را در ادامه می خوانید.

 

وی درباره دلیل انتخابش برای دریافت عنوان چهره برتر انقلاب در سال ۹۵به خبرنگار فرهنگی شبستان گفت: در واقع آنچه باعث این اتفاق شد، کار بزرگی به عنوان مسابقه بین المللی هولوکاست در عرصه بین الملل بود. کشورهای غربی که مدعی آزادی بیان هستند بارها به پیامبران ادیان مختلف از جمله پیامبر گرامی ما حضرت محمد(ص) توهین کردند. دو بار این اتفاق افتاد، یکبار یک نشریه دانمارکی و بار دیگر نشریه ای فرانسوی این اهانت را انجام دادند و البته بعد از هر دوبار ما مسابقه بین المللی  کاریکاتور هولوکاست برگزار کردیم.

 

 

وی افزود: غرب رفتاری دوگانه داردو در ظاهر ادعای آزادی بیان دارد اما خودش به آن پایبند نیست. اساسا کارهای توهین آمیز از این دست را نادرست می دانیم که نتیجه ای جزکاشتن نفرت در قلب میلیون ها مسلمان و شکست قلب آنها نداشت. بنابراین نیاز به واکنشی جدی در مقابل این اقدامات بود تا سرجایشان بنشینند و خیال نکنند ما نمی توانیم کاری بکنیم. مثل زمان جنگ که تک داشتیم و پاتک هم بود ، باید جواب دندان شکنی می دادیم.

 

وی توضیح داد: بحث هولوکاست خیلی بحث مهمی است. در کشورهای مختلف اروپایی مجازات های خیلی سختی برای مخالفان وجود دارد از زندان گرفته تا جرائم نقدی .بیشترین میزان جرائم را هم اتریش و انگلیس دارد. ما هم دنبال تردید نفی یا اثبات هولوکاست نبودیم. آنها همیشه با مظلوم نمایی تلاش داشتند ما را انکار کنندگان هولوکاست قلمداد کنند و ما دنبال یهود ستیزی نبودیم. وقتی راجع به هولوکاست صحبت می شود آزادی بیان آنجا معنای دیگری پیدا می کند و حبس های عجیب و غریب و طولانی برای کسانی که آنها را انکار می کنند در نظر می گیرند.

 

شجاعی طباطبائی بیان کرد: ما نگران هولوکاست در غزه هستیم. صهیونیست ها  هولوکاست را فقط برای خود می دانند و اتفاقات عجیبی هم در این زمینه می افتد. صنعت هولوکاست دارند و از این راه پول در می آورند،اما اینکه بیایند و تاوان هولوکاست را گرفتن سرزمین فلسطین بدانند و بگویند نه تنها فلسطین بلکه از نیل تا فرات همه برای ما است، حق نیست.  این موضوع را مورد سوال و چالش قرار دادیم ما نگران هولوکاست های معاصر در سوریه یمن غزه و عراق و در همه کشورهای دیگر هستیم.

 

وی گفت: خوشبختانه 50 کشور دنیا در این مسابقه شرکت کردند.اما صهیونیست ها به قدری این مسئله برایشان مهم بود که شخص بنیامین نتانیاهو وارد عمل شد تا برگزاری مسابقه را زیر سوال ببرد؛ چون هولوکاست اساس و شاکله رژیم صهیونیستی را زیر سوال می برد.تلاش های بسیاری کردند، حتی از طریق سازمان ملل اقدام کردند و نامه های زیادی فرستادند برای لغو برگزاری مسابقه، در دوره اول حتی من را تهدید به مرگ کردند و 22 کشور ممنوع الورود شدم.

 

وی با بیان اینکه حتی شبانه زنگ زدند تا جلوی مسابقه را بگیرند وآن را تحریم کنند افزود: در این شرایط کار کردن خیلی سخت بود. تعداد بسیار زیادی از هنرمندان از فرانسه شرکت کرده بودند و فرانسه هم جرائم نقدی زیاد و حبس های طولانی مدت برای مخالفان خود دارد. این هنرمندان با اصرار خاصی شرکت کردند. گفتیم شرایط سخت است، اما مردانه ایستادند و شرکت کردند.البته بعضی از هنرمندان فرانسوی هم گفتند با اسم مستعار شرکت می کنیم.

 

وی تصریح کرد: این اتفاق در دنیا سرو صدای زیادی کرد.چند نفر از وزرای امور خارجه کشورهای مختلف و دبیر کل یونسکو بیانه های تندی دادند و مارا به انکار هولوکاست متهم کردند.اما مسابقه را برگزار کردیم در شرایطی که بسیار تحت فشار بودیم ، نمایشگاه بسیار عالی برگزار شد و بازتاب بسیار خوبی هم در فضای مجازی داشت.

 

چهره برتر هنر انقلاب در سال 1395 در ادامه گفت:این اتفاق مورد توجه مقام معظم رهبری قرار گرفت و این برایمان بسیاربسیار با ارزش بود. شاید بتوان گفت بالاترین پاداشی که گرفتیم توجه مقام معظم رهبری بود و اینطور شد که لطف شامل حالم شد و جایزه چهره هنر انقلاب در سال 95 به من تعلق گرفت.

 

وی گفت: جایزه ام را به خانواده شهید" فادی محمد جزار" تقدیم کردم. این شهید مدافع حرم لبنانی، 13 سال در زندان‌های رژیم صهیونیستی اسیر بود و پس از آزادی به  دفاع از حرم حضرت زینب (س) پرداخت و در نهایت شهید شد. در راستای ماجرای هولوکاست همیشه دوست داشتم این اتفاق بیفتد. این شهید بزگوار 13 سال در زندان های رژیم صهیونیستی بود و به نوعی سمبل مبارزه با اسرائیل بود. او درجریان مبادله آزاد می شود وبعد به عنوان مدافع حرم می جنگد و به شهادت می رسد. در بند بودن او می توانست پیامی باشد برای صهیونیست ها. دلیل این اتفاق هم همین بود.

 

 

وی افزود: البته دلایل عاطفی هم داشتم؛ وقتی برای اولین بار به مزار شهدای مدافع حرم رفتم که به روضه الشهیدین معروف است متوجه این شهید شدم  و اینکه دخترش به مناسبت های مختلف برای پدر نامه می نویسد. وقتی مزار او را دیدم و نامه های زیبا و عجیب این دختر بچه را دیدم اصرار داشتم این خانواده را از نزدیک ببینم. خدا کمک کرد توانستم از سوریه به لبنان بروم. نیروهای حزب الله در شرایط خاص امنیتی من را به لبنان منتقل کردند و زمان محدود بود و دقیقا در روز سالگرد این شهید سر مزارش حاضر شدم و این جوایز را که حق این خانواده بود به آنها دادم.

 

وی در توضیح درباره ویژگی های هنر انقلاب گفت:  هنر انقلاب باید در دفاع از مظلوم و در مقابله با ظالم باشد؛ صدای مظلومین را به گوش مردم دنیا برساند. این همان  چیزی است که برآمده از انقلاب است و به همین دلیل وقتی این مسابقه را برگزار کردیم خیلی از کشورهای غیر مسلمان هم درآن شرکت کردند. آنها متوجه شدند که ما از حق دفاع می کنیم و منطق ما را پذیرفتند. هنر این چنینی باید برای رضای خدا و خدائی باشد و اگر اینطور باشد خداوند همه جوره به تو عزت می دهد و در بزنگاه ها دستت را می گیرد. هنر انقلابی البته باید بتواند جریان سازجدی باشد و موج و حرکت ایجاد کند.

 

شجاعی طباطبایی همچنین در آخر گفت: وقتی این جایزه را گرفتم در مقابل چهره های برجسته هنر انقلاب از جمله آقای حاتمی کیا و آقای مهدویان و نویسندگان بزرگوار و شریف دفاع مقدس از خجالت آب شدم. چهره هایی که هر کدام در شاخه کاری خود بسیار جریان ساز بودند و من درمقابل اینها هیچ هستم. خیلی شرمنده شدم. خیلی هنرمندان داریم که دیده نمی شوند.

 

دبیر مسابقه "ترامپیسیت" درآخر بیان کرد: آخرین مسابقه ای که ترتیب داده ایم و بعد از ماه مبارک رمضان نمایشگاه آن برپا می شود،  راجع به ترامپ و اندیشه هایش است و هنرمندان از 75 کشور شرکت کرده اند و 1650 اثر به مسابقه رسیده است. در نظر داریم سوم خرداد ماه همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر نمایشگاهی از این آثار را در حوزه هنری برگزار کنیم.

 

گفت و گو:الهام عطائی

نظر شما