شناسهٔ خبر: 19549226 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

برگزاری جشن رمضان در 180 شهر

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برگزاری جشن رمضان در 180 شهر کشور گفت: دو میلیارد تومان یارانه برای خادمین قرآن در نظر گرفته شده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان، ماه رحمت و نور، برنامه های این ماه نیز مشخص می شوند. به گفته مسئولان  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امسال جشن رمضان در 180 شهر کشور برگزار می شود. همچنین، به مانند چندین سال گذشته، بیست‌ و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار « قرآن، اخلاق، زندگی» از اول ماه مبارک رمضان در مصلای امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.
حجت‌ الاسلام محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه روی خط خبر گفت: شروع کار نمایشگاه از تاریخ 8 خرداد الی 27 است.
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «قرآن،اخلاق و زندگی» برپا می‌شود،گفت: هشتم خرداد مصادف با سوم ماه مبارک رمضان تا شب‌های قدر این نمایشگاه هر روز در مصلای امام خمینی (ره) از ساعت ۱۷تا ۲۴برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشتمی با بیان اینکه یکی از اتفاقات مبارکی که نزدیک به ۲۴دوره رخ داده برپایی نمایشگاه قرآن است، گفت: اکنون در آستانه برپایی بیست و پنجمین نمایشگاه قرآن هستیم که در تهران و ۲۰۰شهر دیگر نیز برپا می‌شود.
وی ادامه داد: سال گذشته شعار نمایشگاه در رابطه با فهم قرآن بود که از آن بسیار استقبال شد و امسال شعار نمایشگاه «قرآن، اخلاق و زندگی» است که این شعار مربوط به بخشی از فهم قرآن است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشتمی افزود: ما باید در نمایشگاه قرآن به مسائل اخلاقی بپردازیم، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هماهنگ کننده این نمایشگاه است و در کل ۵۰سازمان و وزارتخانه و سایر نهادها درگیر برپایی این نمایشگاه هستند که در نوع خود بی‌نظیر است.
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: بیست و پنجمین دوره نمایشگاه قرآن از دو بخش محتوایی، پشتیبانی و اجرایی تشکیل می‌شود.

وی افزود: کمیته مسائل اجرایی نمایشگاه را پوشش می‌دهند و حدود ۲۰کمیته محتوایی فعالیت می‌کنند ما درصدد هستیم که فعالیت‌های قرآنی را در نمایشگاه قرآن به نمایش بگذاریم البته بخشی از دستاوردهای قرآنی هم قابل نمایش نیست،مثل ترتیل، قرائت و … اما در حوزه نرم‌افزارهای قرآنی ما در صدد هستیم که بتوانیم دستاوردهای قرآنی را به بهترین شکل نمایش بدهیم.

حشتمی یادآور شد: ما سعی کرده‌ایم در نمایشگاه امسال از اله مان‌های هنری و تجسمی استفاده کنیم همچنین رونمایی از ۲۰انیمیشن قرآنی و یک فیلم مستند در رابطه با فعالیت‌های پروفسور ایزودسو که ژاپنی است و در حوزه فعالیت‌های قرآنی اقداماتی داشته است را داریم.

وی گفت: شوراهای مختلفی با حضور صاحبنظران برپا کرده‌ایم و نهادهایی همچون جهاددانشگاهی، وزارت علوم و… در این نمایشگاه فعالیت دارند در حوزه استان‌ها غیر از برپایی نمایشگاه طرح جشن رمضان را نیز داریم که یک بخشی از این طرح در رابطه با تقدیر از خادمان قرآنی است.
وی در ادامه با بیان اینکه درصدد هستیم که در سطح نمایشگاه اجرای تئاتر را داشته باشیم، گفت: سال گذشته از این برنامه استقبال خوبی شد همچنین حدود ۱۲اله مان و یک کار حجمی در ارتباط با مفهوم قرآنی داریم که نهادها و موسسات در این رابطه فعال هستند.

حشمتی افزود: از جمله کارهای ویژه نمایشگاه امسال در ارتباط با اثر قرآنی مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، مرحوم موسوی اردبیلی و مرحوم واعظ‌ زاده خراسانی است همچنین چهار بازارچه در نمایشگاه عفاف و حجاب داریم که در حوزه تبلیغی و ترویجی به غیر از عرصه فروش فعال هستند و بخش مکتوب حوزه دیجیتال نیز از دیگر دستاوردهای نمایشگاه امسال است و ما در صدد هستیم از چند اثر قرآنی نیز در نمایشگاه رونمایی کنیم.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به زمان نمایشگاه گفت: برپایی نمایشگاه با تغییراتی مواجه بوده است قرار بود ابتدا هفتم خردادماه باشد اما زمان آن تغییر کرد و نمایشگاه از هشتم خرداد (سوم ماه مبارک رمضان) تا شب‌های قدر در مصلای امام خمینی (ره) از ساعت ۱۷الی ۲۴برپا می‌شود.

وی در ادامه گفت: در حوزه بین‌الملل آثار قرآنی کشورهای خارجی با کشور ما قابل مقایسه نیست اما در همین حوزه ما سعی کرده‌ایم از رسانه‌ها و شخصیت‌ها نیز دعوت کنیم و حدود ۲۰کشور برای شرکت در نمایشگاه که در خاورمیانه بی‌نظیر است اعلام آمادگی کرده‌اند ما سعی کرده‌ایم که در رابطه با افطاری دادن به مدعوین یک یارانه خاصی در نظر بگیریم و حدود مبلغ دو میلیارد تومان برای خرید از نمایشگاه قرآن در نظر گرفته شده که همین میزان بودجه می‌تواند سقف خرید از نمایشگاه را تا پنج میلیارد تومان افزایش بدهد این مقدار بودجه و خرید از نمایشگاه قرآن با هماهنگی‌هایی که انجام می‌شود در اختیار ارگان‌ها و نهادهای مربوطه و آن‌هایی که خواستار این امر باشند، قرار داده می‌شود.
حشتمی در راستای تقدیر از خادمان قرآنی در نیمه ماه مبارک رمضان و همزمان با ولادت امام حسن مجتبی (ع) تقدیر از خادمان قرآنی را داشته باشیم با حضور رئیس جمهور محترم همچنین در صدد هستیم با حضور ایشان انجمن خادمان قرآنی به عنوان یک NGO قدرتمند در عرصه فعالیت‌های قرآنی اعلام موجودیت کند.


نظر شما