شناسهٔ خبر: 19535591 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اردوغان در پی سفر ناموفق به آمریکا به نشست ریاض نرفت

تحلیلگران سیاسی ترک، سفر اردوغان به آمریکا را بدترین سفر در تاریخ روابط ترکیه و آمریکا توصیف کردند.

صاحب‌خبر -
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما ، نویسنده سرشناس عرب بر این باور است سفر ناموفق اخیر رئیس جمهور ترکیه به آمریکا علت حضور نداشتن وی در نشست اخیر ریاض است.
روزنامه اینترنتی رأی الیوم که از لندن به روز می شود در مقاله‌ای با عنوان «چرا اردوغان در نشست کشورهای اسلامی و آمریکا در ریاض شرکت نکرد ولی سیسی حضور داشت؟ ونقشه جنگ فرقه ای احتمالی چگونه خواهد بود؟» به قلم عبد الباری عطوان نوشت:  کشمکش بین سه مرجع اصلی اهل تسنن ( که الازهر و استانبول از جمله آنهاست) هنوز شعله ور است. هر چند این کشمکش غیر علنی است و ماهیت سیاسی دارد و نوعی «آتش بس» موقت اعلام می شود.
در نشست ریاض که با حضور سران کشورهای اهل سنت و ترامپ یک شنبه این هفته برگزار شد نمایندگان 52 کشور اسلامی و تعداد اندکی از سران این کشورها حضور داشتند که این مسئله به گونه ای کشمکش مذکور را منعکس کرده است . هرچند که این کشورها به صورت علنی برسر محکوم کردن ایران به عنوان منبع تروریسم و بی ثباتی در منطقه، لزوم مقابله با این کشور و گروه شبه نظامی مورد حمایت مالی آن در عراق ، سوریه، یمن، لبنان و فلسطین اشغالی توافق داشتند. 
چه موافق باشیم و چه مخالف باید بگوییم، این نشست، بر رهبری عربستان سعودی بر کشورهای مسلمان، به ویژه اهل سنت تأکید کرد، کشورهایی که یک میلیارد و پانصد میلیون نفر جمعیت دارند. در این نشست دو مسئله جلب توجه کرد؛ اول شرکت نکردن رجب طیب اردوغان و اعزام هیئتی به ریاست مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه حکومتش -نه نخست وزیرش- به این نشست در صورتی که تصور می‌شود روابطی قوی بین عربستان و ترکیه وجود دارد. مسئله دوم به حضور عبد الفتاح السیسی مربوط می‌شود که کشورش به خاطر جایگاه سیاسی و ملی خود، خاستگاه حکومت های ایوبیان، فاطمیان وممالیک بوده است  و وجود الازهر نیز باعث شده این کشور دهها سال ریاست کشورهای اسلامی را بر عهده داشته باشد.  
عبد الفتاح السیسی مردد بود در نشستی که پادشاه عربستان به آن دعوت کرده است، حضور یابد و به نظر می رسد، مقامات سعودی این تردید را احساس کردند و به این علت هیأت درجه دویی برای دعوت از سیسی به مصر اعزام کردند  و برای این هدف عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی یا یکی از شاهزادگان بلندپایه به مصر اعزام نشده بود. علت این تردید این است که (السیسی) نمی خواست باحضورش، عربستان سعودی را بر مسند رهبری جهان اسلام بنشاند، علاوه بر این که نمی خواست از طرح عربستان سعوی مبنی بر دشمنی با ایران و فرقه شیعه و مشارکت در جنگهای کنونی عربستان  در یمن و سوریه و در آینده در عراق و ایران حمایت کند.
السیسی و اکثریت مصری ها به خاطر اینکه کشورشان سردمدار بوده و برتری داشته است احساس غرور ملی می‌کنند. باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا این حقیقت را درک کرده بود و به این دلیل مصر را  برای مخاطب قرار دادن کشورهای اسلامی برگزیده  بود و البته ترامپ  این کار را نکرد و زرق و برق طلا و معامله های مالی بزرگ (460ملیارد دلار) را ترجیح داد.
عبد الباری عطوان در پایان به مشارکت نکردن اردوغان در نشست ریاض پرداخت و تصریح کرد: به نظر می رسد مشارکت نکردن خود شخص اردوغان در نشست اسلامی بیشتر ماهیت سیاسی و شخصی دارد زیرا اردوغان به تازگی از سفر ناموفق به واشنگتن بازگشت و نتوانست اهداف ترکیه را مبنی بر منع آمریکا از تکیه کردن بر کردها به عنوان هم‌پیمان راهبردی و ارسال سلاح به آنان به منظور زمینه سازی تشکیل کشورشان در شمال سوریه محقق کند. در همین حال هیچ پاسخی درباره خواسته های خود مبنی بر تحویل گرفتن فتح الله گولن که اردوغان وی را به دست داشتن در کودتای نظامی اخیر متهم می کند، ندیده است.
دیداری که بین اردوغان و ترامپ صورت گرفته بود همراه با تنش و بیشتر از بیست و دو دقیقه طول نکشید و کنفرانس مطبوعاتی که پس از آن برگزار شد سرد و فقط چند دقیقه طول کشید. تحلیلگران سیاسی ترک، این سفر را بدترین سفر در تاریخ روابط ترکیه و آمریکا توصیف کردند.

نظر شما