شناسهٔ خبر: 19535293 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ایزدی در گفت‌وگو با فارس:

طرحی که آمریکا قرار است تصویب کند برجام را از درون تهی می‌کند/رویکرد دولت در قبال دشمنان احتمال جنگ را بیشتر می‌کند

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه رویکرد دولت در قبال دشمنان احتمال جنگ را بیشتر می‌کند، گفت: دولت به جای اینکه به دشمنان بگوید در قبال رفتارهای نادرست هزینه شما را بالا می‌بریم، پیام می‌دهد ما آماده دادن امتیازهای بیشتر هم هستیم.

صاحب‌خبر -

فؤاد ایزدی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگوی مشروح با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، پیرامون سفر اخیر ترامپ به عربستان و اسرائیل گفت: ترامپ از این سفر حداقل در 4 حوزه نظامی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی اهدافی را دنبال می‌کند. در حوزه نظامی یا ناتوی عربی؛ ابتدا باید گفت که گفتن ناتوی عربی درست نیست زیرا قرار است یک تشکل نظامی با هدایت آمریکایی و اسرائیلی‌ها تشکیل شود و برخی کشورهای عربی هم منابع مالی این حرکت را تأمین می‌کند.

* تشکیل یه تشکل نظامی با هدایت آمریکا و اسرائیل برای فشار به ایران

وی افزود: در این رابطه میلیون‌ها دلار به ترامپ می‌دهند ولی قرار نیست این تشکل نظامی کاری جز فشار روی ایران داشته باشد. کار دوم آنها هم این است که در حمله به یمن، بحرین و برخی نقاط دیگر یک مجموعه منسجم این کار را انجام دهند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در دهه هفتاد، هشتاد و نود زمانی که کشورهایی مانند عربستان می‌خواستند از آمریکا سلاح بخرند معمولاً اسرائیل با این اقدام مخالفت می‌کرد، البته اینکه مشکل خاصی با آنها داشتند بلکه نگرانی آنها این بود که این حکومت‌ها، حکومت‌های قوی‌ای نیستند و این سلاح‌ها ممکن است به دست کشورهای دیگر بیفتد. 

وی گفت: اگر امروز مخالفتی با این مسأله وجود ندارد و حتی همراهی و تشویق هم وجود دارد برای این است که اینها خودشان کم و بیش در رأس کار هستند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در ادامه به بُعد سیاسی سفر ترامپ در منطقه اشاره کرد و گفت: در بُعد سیاسی هم هدف آنها ایران است و آنها به دنبال این هستند که یک تشکل منسجم ایجاد شود که با هدایت آمریکا و اسرائیل به ما فشار بیاورند.

* تلاش برای عادی‌سازی روابط اعراب و اسرائیل

ایزدی یادآور شد: عادی‌سازی روابط اعراب و اسرائیل هم یک هدف است. در سال‌های گذشته روابط این دو کشور پنهان باشد البته بعضاً هم روابط آشکار وجود داشته است ولی الان می‌خواهند به این سمت بروند که اسرائیلی‌ها یک سلطه اقتصادی در منطقه ایجاد کنند، رفت و آ‌مد راحت شود و اهدافی از این دست.

ایزدی خاطرنشان کرد: در حوزه اقتصاد هم غیر از آ‌ن خریدهای عربستان از آمریکا که حدود 110 میلیارد دلار برای امسال و  380 میلیارد دلار برای 10 سال است، عربستان تعهد کرده که 40 میلیارد دلار هم در آمریکا سرمایه‌گذاری کند. 

این کارشناس مسائل آمریکا خاطرنشان کرد: زمانی که ترامپ نامزد ریاست جمهوری بود حرفش این بود که پل‌ها و جاده‌های ما در حال فرو ریختن است و این سرمایه‌گذاری 40 میلیارد دلاری برای این زیرساخت‌ها در آمریکا در نظر گرفته شده است.

وی گفت: ترامپ و اطرافیان نزدیکش از بساز بفروش‌های آمریکا هستند و این سرمایه‌گذاری عربستان امتیاز ویژه‌‌ای برای ترامپ به حساب می‌آید.

* رونمایی از مرکز مقابله با ایران با عنوان «مقابله با خشونت و افراد رادیکال»

وی تصریح کرد: بعد فرهنگی این سفر هم برمی‌گردد به رونمایی یا باز کردن یک مرکز در ریاض است که ما هزینه‌های بسیار بالا با هدف به اصطلاح «مقابله با خشونت و افراد رادیکال» ایجاد شده است.

ایزدی تصریح کرد: مطمئناً منظور آنها از مبارزه با خشونت و  افراد رادیکال مبارزه با وهابیت نیست زیرا وهابیت مورد حمایت آنها است پس در این مورد هم هدف ‌آنها ایران است. 

وی ادامه داد: مقامات عربستانی‌ها اخیراً چندین بار ایران را تهدید کرده‌اند حال چرا اینها اخیراً بدون احتیاط و ادبیات تندتر چنین کارهایی را انجام می‌دهند، برمی‌گردد به سیاست‌های دولت ما. ترس رژیم سعودی امروز از ما ریخته و احتیاطی که نسبت به ما در گذشته داشت دیگر وجود ندارد.

* رژیم سعودی و آمریکا فهمیده‌اند که اقداماتشان علیه ایران هزینه ندارد

ایزدی یادآور شد: دولت ما طوری رفتار کرده که حرکات ضدایرانی برای رژیم سعودی و آمریکا هیچ هزینه‌ای ندارد. شما می‌بینید در کنگره آمریکا هرازگاهی یک تحریم جدید علیه ایران تصویب می‌کنند، سعودی‌ها هم با این ادبیات با ما برخورد می‌کنند زیرا می‌دانند این اقدامات هیچ هزینه‌ای برایشان ندارد. 

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: روش برخورد ما باید به گونه‌ای باشد که طرف مقابل جرأت چنین اقدامی را نداشته باشد و باید به صورت هوشمندانه برای طرف مقابل هزینه ایجاد کنیم.

ایزدی تصریح کرد: این رفتارها هم برای آمریکا و هم برای سعودی باید هزینه داشته باشد یعنی طرف آمریکایی باید بداند اگر برخلاف برجام عمل کرد یا تحریم‌های جدیدی تصویب کرد ما فلان موشک را ارتقاء می‌دهیم و مثلا برد آن را مثلاً 500 کیلومتر افزایش می‌دهیم.

وی ادامه داد: ما باید بدانیم چه مسأله‌ای آنها را ناراحت می‌کند و با همان برای آنها هزینه ایجاد کنیم تا آنها جرأت اقدام علیه ایران را نداشته باشند. 

* روحانی در مناظرات انتخاباتی به دشمنان پیام داد که آماده دادن امتیازهای جدید است

این استاد دانشگاه گفت: متأسفانه دولت ما 180 درجه خلاف جهتی که باید رابطه با آمریکا در رژیم سعودی حرکت کند، حرکت می‌کند.

وی ادامه داد: در مناظره‌های انتخاباتی دیدیم که اولاً گفته تحریم‌های هسته‌ای را لغو کردیم که درست نبود و بعد هم گفتند اگر رئیس جمهور شویم تحریم‌های دیگر را هم لغو می‌کنیم، این گفته پیامش برای غرب و دشمنان این است که ایران آمادگی دادن امتیازهای بیشتر را دارد. 

ایزدی اظهار داشت: آمریکا وقتی می‌بیند در مذاکرات قبلی توانست امتیاز بگیرد به دنبال این است که امتیازات بیشتری بگیرید و دولت این ذهنیت را در طرف مقابل ایجاد کرده که امتیازات بیشتری را هم حاضر است بدهد.

* رویکرد دولت در قبال دشمنان احتمال جنگ را بیشتر می‌کند

این استاد دانشگاه اضافه کرد: دولت در عمل به جای اینکه بگوید ما در قبال رفتارهای نادرست هزینه شما را بالا می‌بریم، پیام می‌دهد ما آماده دادن امتیازهای بیشتر هم هستیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، تأکید کرد: رویکردی که دولت در قبال آمریکا؛ غرب و عربستان پیش گرفته، رویکرد صحیحی نیست و فشارها و احتمال جنگ را بیشتر می‌کند نه کمتر.

* طرحی که آمریکا قرار است تصویب کند برجام را از درون تهی می‌کند/ تصویب طرحی که مادر تحریم‌هاست

وی با اشاره به تصویب یک طرح ضدایرانی در آمریکا، گفت: اینها یک طرحی را قرار است تا یکی،  دو ماه آینده تصویب کنند، این طرح‌ برجام از درون تهی خواهد کرد و تحریم‌های بیشتری برای ما به دنبال خواهند داشت و به قولی این طرح‌ مادر همه تحریم‌هاست.

تا چند ماه دیگر در عمل برجامی نخواهد بود البته یک کاغذ وجود خواهد داشت و ما هم تعهدات خود را انجام داده‌ایم ولی از برجام تنها یک پوسته خشک باقی می‌ماند که فقط برای ما محدودیت ایجاد می‌کند و طرف مقابل هم کاملاً دستش باز است و هر کاری بخواهد انجام می‌دهد.

ایزدی یادآور شد: در نشست‌های وزیر خارجه آمریکا و عربستان یکی از درخواست‌های عادل‌الجبیر این بود که برجام باید دقیق اجرا شود، در صورتی که دوستان ما در داخل کشور می‌گفتند اینها مخالف برجام هستند، اینها اگر مخالف هستند چرا یکی از خواسته‌های اصلی وزیر خارجه صعودی اجرای دقیق برجام است؟

وی گفت: اینها برای فشار به ایران می‌خواهند برجام اجرا شود به همین خاطر هم اسرائیل و هم رژیم سعودی و هم تندروهای آمریکایی کاملاً با برجام هماهنگ هستند و می‌خواهند از برجام به عنوان یک اهرم فشار استفاده کنند.

انتهای پیام/

نظر شما