شناسهٔ خبر: 19535259 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر خارجه چین: کره شمالی به قطعنامه‌های سازمان ملل پایبند باشد

پکن - ایرنا - وزیر امور خارجه چین در سخنانی از کره شمالی خواست به قطعنامه های سازمان ملل پایبندی نشان دهد و با خویشتن داری در راستای صلح و ثبات منطقه شبه جزیره کره گام بردارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سخنان «وانگ یی» پس از آن صورت می گیرد که کره شمالی روز یکشنبه دست به شلیک یک فروند آزمایش موشک بالستیک زد تا سومین آزمایش موشکی خود را در ماه جاری میلادی انجام داده باشد.
شلیک این موشک که گفته می شود قادر به حمل کلاهک هسته ای سنگین است، باعث شد تا شورای امنیت سازمان ملل دیروز (دوشنبه) به درخواست آمریکا و ژاپن تشکیل جلسه دهد و به شدت رفتار در پیش گرفته شده توسط کره شمالی را محکوم نماید.
وزیر امور خارجه چین در سخنان خود که تارنمای «یی سی» روز سه شنبه آن را منتشر کرده از کره شمالی خواست به قوانین بین المللی احترام بگذارد و از قطعنامه های سازمان ملل تبعیت کند.
«وانگ» گفت: از کره شمالی می خواهیم تا قطعنامه های شورای امنیت را نقض نکند و علاوه بر پیونگ یانگ همه طرف های درگیر در مساله شبه جزیره کره نیز باید خویشتن داری خود را حفظ کنند.
او گفت که چین از همه طرفین می خواهد اقدامی نکنند که باعث بی ثباتی منطقه شود و با هر اقدامی تحت تاثیر قرار نگیرند.
آمریکا پیشتر چین را متهم کرده بود که برای مهار کره شمالی دست به اقدام جدی نمی زند و به همین خاطر تلاش زیادی دارد، پکن بزرگترین متحد سنتی پیونگ یانگ را متقاعد کند تا در تحریم های بین المللی علیه این کشور همراه تر شود.
«هوا چون اینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز در تازه ترین سخنان خود گفت که پکن مخالف آزمایش های موشکی بالستیک کره شمالی است چرا که این اقدامات با قطعنامه های شورای امنیت همخوانی ندارد.
«وانگ یی» در بخش دیگری از سخنان خود به روی کار آمدن دولت جدید در کره جنوبی اشاره کرد و اینکه با تشکیل این دولت شرایط برای ایجاد تغییرات مشاهده می شود و به نظر می رسد سئول مایل به حل مسائلی از جمله سیستم موشکی «تاد» آمریکا است.
این سیستم بر اساس توافق آمریکا و دولت قبلی کره جنوبی قرار است در 300 کیلومتری شهر سئول مستقر شود اما به نظر می رسد دولت جدید کره جنوبی قصد اجرای این طرح را نداشته باشد.
وزیر امور خارجه چین همچنین گفت که امیدوار است کره جنوبی نگرانی های چین را در ارتباط با سامانه آمریکایی «تاد» در نظر داشته و در راستای کاهش این نگرانی ها گام بر دارد.
آساق**1597*انتشاردهنده:فرهاد راستی

انتهای پیام /*

نظر شما