شناسهٔ خبر: 19532573 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

استراتژی‌های مدیریت جدید دانشگاه آزاد اعلام شد

71568

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استراتژی‌های مهم مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی را تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا،دکتر علی محمد نوریان در پنجمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به استراتژی‌های مدیریت جدید دانشگاه آزاد اظهار کرد: شناسایی و جذب نخبگان، حمایت مادی و معنوی از آنان، تخصیص بورس تحصیلی به افراد شاخص علمی و فاقد تمکن مالی، توسعه مراکز تحقیقاتی و علمی، آماده‌سازی زیرساخت‌ها و ابزارهای مورد نیاز جهت فعالیت‌های علمی و پژوهشی از استراتژی‌های مدیریت جدید دانشگاه آزاد است.

سرپرست دانشگاه آزاد افزود: در استراتژی نخست مباحث ایجاد شبکه علمی پژوهشگران و فرهیختگان، ایحاد شبکه علمی بین واحدهای دانشگاه آزاد، ایجاد شبکه علمی بین دانشگاه آزاد و سایر دانشگاه‌های کشور و ایجاد شبکه علمی بین دانشگاه آزاد و سایر دانشگاه‌های خارجی مطرح است.

وی با اشاره به استراتژی دوم دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: همکاری با صنایع مهم و استراتژیک کشور و برقراری ارتباط با دستگاه‌های دولتی و خدماتی کشور از جمله مباحث استراتژی دوم مدیریت دانشگاه است که از ابتکارات این حوزه راه‌اندازی و گسترش قطب‌های علمی و گروه‌های تحقیقاتی ماموریت‌گرا است.

وی اظهار کرد: استراتژی سوم شامل توسعه فناوری، تجاری‌سازی بافت‌های تحقیقاتی و تبدیل علم به ثروت می‌شود که از ابتکارات این حوزه گسترش پارک‌های علم و فناوری در استان‌های مختلف، تاسیس دفاتر تجاری‌سازی، توسعه دفاتر کارآفرینی و گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان است.

نوریان تصریح کرد: همچنین در استراتژی چهارم مباحث توسعه تحصیلات تکمیلی در راستای برنامه توسعه کشور به صورت کیفی، همراهی با سند آمایش آموزش عالی و تهیه سند آمایش دانشگاه آزاد، رعایت استانداردهای آموزشی و پژوهشی و توسعه رشته‌های متناسب با فرصت‌ها و ظرفیت‌های منطقه‌ای را دنبال می‌کنیم.

وی تاکید بر شیوه‌های نوین آموزشی، بازنگری محتوایی دروس، تدوین برنامه‌های بین‌رشته‌ای مورد نیاز کشور و مهارت‌آموزی و آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای را از مباحث استراتژی پنجم دانشگاه آزاد عنوان کرد.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به استراتژی ششم دانشگاه گفت: تعامل و هماهنگی با دولت، تعامل و هماهنگی با مجلس و تعامل و هماهنگی با شورای عالی انقلاب فرهنگی از مباحث مربوط به استراتژی ششم است.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات دانشگاه آزاد طی سال‌های اخیر عدم رابطه صمیمانه با وزارت علوم بود که برخی از رشته‌ها را حذف کردند و یا با مصاحبه‌هایی که انجام دادند موجب بی‌اعتباری برخی از رشته‌ها شدند. در حال حاضر این تعامل ایجادشده و تمام رشته‌های امسال دانشگاه آزاد تایید شده است.

وی همچنین با اشاره به استراتژی هفتم دانشگاه آزاد گفت: تاکید بر گسترش و تعمیق مطالعات در حوزه علوم انسانی، پرداختن به پژوهش‌های بنیادی در این حوزه و گسترش نظریه‌پردازی در حوزه‌های دینی، فرهنگی و اجتماعی از مباحث استراتژی هفتم است.

وی مباحث استراتژی هشتم را نیز بین‌المللی‌سازی دانشگاه آزاد از طریق تومه به دیپلماسی علم وفناوری، برقراری ارتباط و بهره‌گیری از پتانسیل‌های گشورهای دوست، مسلمان و همسو، هم‌افزایی و توسعه دستاوردهای علمی و پژوهشی بین کشورها از طریق پروژه‌های مشترک تحقیقاتی و مبادله استاد و دانشجو و ترویج تمدن و فرهنگ ایرانی اسلامی عنوان کرد.

نوریان همچنین با اشاره به استراتژی نهم افزود: ساماندهی و مهندسی مجدد ساختار دانشگاه در راستای چابک‌سازی، واگذاری اختیارات بیشتر به ساختارهای منطقه‌ای و استاتی، تفکیک ساختار آموزشی و پژوهشی و فناوری از ساختارهای اقتصادی برای افزایش نقش درآمدهای غیرشهریه‌ای و توجه به رشته پزشکی از طریق ایجاد سازمان علوم پزشکی آزاد اسلامی از مباحث مربوط به استراتژی نهم است.

نوریان استقرار نظام شایسته‌سالاری، ایجاد انضباط و شفافیت مالی، تغییر ماموریت مراکز سما به مرکز مهارت‌آموزی و آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای، فراهم کردن بسترهای پژوهش هدفمند و کارآمد در راستای اقتصاد مقاومتی، افزایش خلاقیت و نوآوری پژوهشگران و دانشجویان، حمایت از دانشجویان نخبه و با استعداد و جذب اساتید، نخبگان و فرهیختگان از جمله روش‌هایی هستند که دانشگاه آزاد با توسل به آنها به نقش‌آفرینی در استراتژی‌های خود خواهد پرداخت.

سرپرست دانشگاه آزاد در ادامه با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان از نظر کیفیت گام‌های محکمی را به سوی دانشگاه نسل سوم برداشته است، اظهار کرد: جهت‌گیری برای قرار گرفتن در بین صد دانشگاه برتر جهان به عنوان یک دانشگاه نسل چهارم در جهت تحقق گام‌های فوق‌بودجه تحقیقاتی دانشگاه در سال جاری از 600 میلیارد تومان به 1000 میلیارد تومان اصلاح شده است.

وی ادامه داد: ما مصمم هستیم با توانمندسازی و رشد علمی اعضای هیات علمی و کارکنان و بسیج کلیه استعدادهای درخشان دانشجویان در کنار ایجاد زیرساخت‌های لازم و متکی بر آینده‌پژوهی در شکل‌دهی جامعه فردایمان نقش مناسب و درخوری را به عهده بگیریم.

نوریان با اشاره به ملاقات‌های مدیریت جدید دانشگاه و معاونت پژوهشی با معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور، وزیر دفاع، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و معاونین وزرای علوم و بهداشت گفت: در این ملاقات‌ها تفاهمنامه‌های اولیه برای توسعه همکاری‌های علمی و پژوهشی صورت پذیرفته که از جمله آنها مشارکت در طرح‌های کلان و ملی معاونت علمی و فناوری و سایر دستگاه‌های ذکر شده است.

سرپرست دانشگاه آزاد در ادامه با اشاره به برگزاری پنجمین دوره جشنواره فرهیختگان اظهار کرد: برگزاری این جشنواره در دهه چهارم حیات دانشگاه یادآور عملی کردن ایده‌ها و دستاوردهای علمی، پژوهشی، فناوری و کارآفرینی به تولید و افزایش ثروت ملی و توسعه مرزهای دانش است و فرصت مغتنمی جهت پرداختن به جایگاه ویژه نخبگان علمی، پژوهشی و فناوری با توجه به تاکیدات ویژه مقام معظم رهبری محسوب می‌شود.

وی هدف از برگزاری این جشنواره را پرداختن به توانمندسازی روان‌شناختی نخبگان و فرهیختگان و همچون احساس معنی‌دار بودن، احساس اعتماد، احساس تدبیر و احساس مشارکت عنوان کرد.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی همچنین تصریح کرد: توقع فرهیختگان از حمایت‌های مالی، مادی و تجهیزاتی صرفاً به منزله ابزارهایی جهت بسیج و به فعالیت درآمدن استعدادها و توانایی‌هایشان است. در واقع توجه ویژه به منزلت و جایگاه فرهیختگان نکات مهمتری از مسائل مالی محسوب می‌شود.

وی همچنین جشنواره فرهیختگان را بستر مناسبی جهت تعامل فرهیختگان با مسوولین نظام علم و فناوری کشور، تکریم جایگاه آنان، تشویق بر ادامه مسیر ارزشمندشان و از خودگذشتگی و تلاش در تحقق اصل زندگی بهتر برای دیگران عنوان کرد.

نوریان همچنین تاکید کرد: فرهیختگان و نخبگان 2.5 درصد افراد جامعه را تشکیل می‌دهند. تاثیرگذار در تعالی، رفاه و تعامل و رشد بقیه مردم با عنوان اعضای جهان پیرامون هستند.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به رشته پزشکی افزود: به این جمع بندی رسیدیم که پیگیری مباحث مربوط به رشته پزشکی را در ساختمانی مستقل داشته باشیم. کمیته‌ای برای بازنگری و اصلاح نیز در این خصوص تشکیل داده ایم.

وی همچنین در خصوص تغییر مجدد مدیران دانشگاه آزاد گفت: اگر مدیری خوب کار میکند دلیلی برای تغییر وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، در پایان این جشنواره از فرهیختگان و نخبگان برتر تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام

نظر شما