شناسهٔ خبر: 19529246 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

گزارش عملکرد مسیر سبز و زرد نشان می دهد

تبلیغات گسترده با گزارش های غیر واقعی گمرک

یکی از تبلیغات گسترده دکتر کرباسیان در ایام انتخابات راه اندازی و توسعه کانال سبز و زرد گمرکی و کاهش زمان ترخیص از 26 روز به 4 روز است که این تبلیغات بیشتر عوام فریبی بوده و تنها موجب نابودی و ورشکستگی شرکتهای تولیدی داخلی را فراهم نموده است.

صاحب‌خبر -

گروه اقتصادی: این روزها به مناسبت روزهای انتخابات اطلاعیه و بیانیه هایی از سوی گمرک ایران و شخص رییس کل گمرک صادر شده که بیشتر به یک شوخی شباهت داشت تا بیان عملکرد.

به گزارش بولتن نیوز، برای اینکه به نیت واقعی صادرکنندگان بیانیه ها در بحبوحه انتخابات بیشتر پی ببریم به گوشه ای از این خلاف‌گویی‌های شاخدار در آستانه انتخاب اشاره می کنیم:

1- گمرک ایران در بیانیه اول خود می گوید در دولت دهم مقرر بود طرحی با عنوان گمرک نوین در مدت 8 سال و به مبلغ چند صد میلیارد تومان طراحی و پیاده سازی گردد و در سال 1390 طرح مزبود در حد کتابخانه ای تنظیم لیکن اجرا نگردید، در حالی که سامانه جامع گمرکی در دی ماه 92 به صورت آزمایشی در برخی گمرکات صرفاً به مراتب کمتر از 5 درصد مبلغ پیش‌بینی‌شده و در کمتر از 2 سال پیاده سازی و راه اندازی شد ...

تبلیغات گسترده با گزارش های غیر واقعی گمرک

طرح گمرک نوین در سال 90 طی دو قرارداد به مبالغ 27 و 4 میلیارد ریال جمعاً 31 میلیارد ریال منعقد و از این مبلغ هم تنها 8 میلیارد ریال پرداخت شد و این طرح در سال 1391 توسط مرکز پژوهشکده سامانه دانشگاه تهران (همان مجری سامانه دکتر کرباسیان) در گمرکات اجرایی کشور به مرحله عمل درآمده است و تصاویر مستندات تقدیمی گویای صدق این نوشتار است در حالی که قرارداد جدید دکتر کرباسیان بدون رعایت تشریفات قانونی و با مبالغ نامعلوم با همان مجری به اجرا درآمده و بر خلاف قانون دسترسی آزاد اطلاعات این قرارداد پنهانی در سایت گمرک قرار داده نشد و اینکه چرا دکتر کرباسیان قرارداد 3 میلیارد تومانی را چند صد میلیارد تومان اعلام می کند باید از خود او پرسید.

2- در قسمت دیگری از بیانیه انتخاباتی گمرک ایران آمده است حسابرسی پس از ترخیص در دولت یازدهم احیاء شد و خوشبختانه اصل مغفول مانده حسابرسی پس از ترخیص با الکترونیکی شدن گمرک جان گرفت و برای یک شرکت کره ای جریمه ای به مبلغ 3000 میلیون تومان تعیین و ابلاغ شد که البته قطعی نیست و در کمیسیون های بدوی و تجدیدنظر قابل رسیدگی است ...

تبلیغات گسترده با گزارش های غیر واقعی گمرک

این در حالی است که قانون امور گمرکی در سال 90 و آیین نامه آن در سال 91 به تصویب رسیده و از سال 92 که سکان مدیریت گمرک به دست دکتر کرباسیان افتاده به علت مخالفت شدید ایشان با این اصل پیشرفته گمرکی نه تنها از تشکیل واحد حسابرسی پس از ترخیص خودداری نموده بلکه مدیرکل وقت دفتر بازبینی گمرک آقای ش. را که کتاب ارزشمندی درخصوص این ماده نوشته برکنار و مانع از توزیع کتاب وی شده و کتاب در دفتر آموزش گمرک توقیف و جمع‌آوری‌شده و برای اینکه صحت این ادعا روشن شود نامه دبوان محاسبات کشور خطاب به گمرک به چاپ می رسد تا واقعیات برای شما آشکار شود و اینکه چرا از میان صدها شرکت که دارای کارت بازرگانی یک بار مصرف بوده مانند کیان تلاش خاورمیانه که ظرف 4 ماه 2500 اظهار نامه داده یا مریم دو سر دهلیر یا سکینه معرف یا ابوالفضل بارانی پور و حامد دارابی که صدها میلیارد تومان حقوق مسلم دولت را تضییع نموده و به علت فقدان تشکیل واحد حسابرسی پس از ترخیص، گمرک ایران در آن اقدامی جهت تشکیل این واحد و وصول مطالبات دولت به عمل نیاورده و چرا فقط یک شرکت تولیدی را مشمول این حسابرسی نموده جای سؤال بسیار دارد.

و اینکه چرا گمرک با عجله مطالبه نامه 3000 میلیارد تومانی را صادر نموده و به موجب تهدید شرکت، پرونده نیمه کاره رها شده یعنی پرونده نه به کمیسیون ارسال می شود و نه ماده 14 قانون گمرکی یعنی نه پرونده به کمیسیون ارسال می شود و نه ماده 7 قانون گمرکی یعنی جلوگیری از فعالیت شرکت به اجرا در می آید باید مسئولین گمرک پاسخ دهند.

3- گمرک ایران در قسمت دیگر از بیانیه خود می نویسد گمرک توانسته کلیه سازمان های مجوز دهنده را زیر چتر گمرک و سامانه جای دهدکه البته گمرک در این کار هم موفق نبوده حتماً در سال گذشته در رسانه ها دیدید که یک شخص به نام بارانی پور در یکی از دفاتر گمرک بوشهر با جعل 15 فقره مجوز استاندارد ده ها کانتینر لوازم یدکی قلابی را ترخیص نموده و با توجه به اینکه ده ها شخص و شرکت ها نیز با همین ترفند صدها کانتینر لوازم یدکی به همین شیوه ترخیص نموده، گمرک می باید با تشکیل گروه حسابرسی پس از ترخیص به 550 اظهار نامه بارانی پور و صدها اظهار نامه گل برو و باوی و حامد دارابی و سواری رسیدگی می کرد تا مشخص می شد که چه کسی در 4 سال گذشته خسارات جبران ناپذیری متوجه خزانه دولت وارد نموده و البته گمرک همه خطاها را متوجه اتاق بازرگانی که صادرکننده این کارت های بازرگانی بنماید صرفا فرار از مسئولیت است.

تبلیغات گسترده با گزارش های غیر واقعی گمرک

چرا حسابرسی پس از ترخیص درخصوص شرکت هایی در گمرک بندرعباس که ظروف کریستال را به عنوان ضایعات شیشه یا درپوش شیشه ای اظهار کرده و تفاوت وزن خالص و ناخالص را به جای 8 درصد 40 درصد محاسبه کرده و صدها و بلکه هزارها میلیارد تومان حقوق بیت المال را نابود کردند حسابرسی پس از ترخیص را اعمال نکردیم تا ثابت شود چند هزار میلیارد تومان حقوق دولت در اثر این بی کفایتی تضییع شده است؟

4- گمرک در قسمت دیگری از بیانیه خود اعلام می کند میزان مطالبات دولت، در دولت دهم 1207 میلیارد تومان بوده که ما با سامانه گمرکی بسیاری از نواقص را برطرف نمودیم.

در حالی که اولا میزان مطالبه دولت تا پایان دولت دهم طبق اعلان رسمی گمرک 900 میلیارد تومان بوده که نامه گمرک تقدیم حضور می گردد. چرا گمرک 300 میلیارد به آن اضافه می کند باید دکتر کرباسیان پاسخ دهد.

ثانیاً میزان مطالبه گمرک در 4 سال گذشته به مراتب بیشتر از سال های قبل بوده است. بالاترین بدهی های سال های قبل مربوط به خانم شهنار حاج علی پور بوده به مبلغ 6 میلیارد تومان، در حالی که فقط برای چند تاجرنما مانند توحید گیلان یا صدف بندر یا نوروزی خواه شبنم کوهستان هر یک حدود 20 میلیارد تومان مطالبه نامه صادر شده و بسیاری از شرکت های دیگر مانند کیان تلاش و سکینه معرف و بارانی پور و هانیه باوی و خدیجه آقا و یوسف آقا اظهار نامه های شان نیمه کاره رها شده و به حسابرسی پس از ترخیص کشانده نشد تا حقایق پنهان بماند.

5- یکی از تبلیغات گسترده ای که دکتر کرباسیان در ایام انتخابات به راه انداخته توسعه کانال سبز و زرد گمرکی و کاهش زمان ترخیص از 26 روز به 4 روز است که این تبلیغات بیشتر عوام فریبی بوده و بیشتر به موجب نابودی و ورشکستگی شرکت های تولیدی داخلی را فراهم نموده است.

تبلیغات گسترده با گزارش های غیر واقعی گمرکطبق اعلام های رسمی، به لطف بخشش بیکران دکتر کرباسیان به تجار که بیشترشان دارندگان کارت بازرگانی یک بار مصرف هستند بیش از 75 درصد کالاها و کانتینرهایی که وارد کشور می شوند بدون هیچ کنترلی از یکی از مسیرهای سبز و زرد عبور می کنند. در حالی که تا قبل از ایشان تنها دو درصد کالاها از مسیر سبز عبور می-کردند

می بینید که یک تجار حدود 150 کانتینر کاغذ دیواری با مأخذحقوق بالا را کوکوبیت اظهار و طی یک سال با عبور از مسیر سبز از گمرک خارج می کند و ده ها تاجرنمای دیگر هم چند هزار کانتینر ظروف کریستال را تحت عنوان ضایعات شیشه یا درپوش شیشه اظهار و صدها میلیارد تومان حقوق مسلم دولت را تضییع می کنند یا در مورد دیگر این تاجر نماها 76 کانتینر لاستیک را با اظهار کائوچو از مسیر سبز گمرک خارج می کند.

خدا می داند که چند کارخانه از قبل اینگونه ترخیص به ورطه ورشکستگی رسیدند و اگر پرونده شرکت ها و اشخاصی مانند کیان تلاش خاورمیانه یا مریم دوسر دهیلر یا سکینه معرف ها یا بارانی¬پورها و سواری ها حسابرسی پس از ترخیص می شد در می یافتیم چند صد میلیارد حقوق مسلم دولت تضییع شده و چند صد شرکت به خاطر فتح الفتوح دکتر کرباسیان مبنی بر اینکه زمان توقف و ترخیص کالا را از 26 روز به 4 روز رسانده و کالاهای اینگونه افراد بی حساب و کتاب ترخیص شده ورشکست و چه میزان کارگرانی بیکار شدند.

6-مهمترین و شاید نامرتبط ترین قسمت پاسخ مربوط به کالاهای گروه 10 است که می گوید با توجه به اینکه کالاهای مصرفی تنها 16 درصد حجم کالاهای وارده را شامل می شوند و پس این میزان نمیتواند موجب رشد 58 درصد درآمد گمرک را شامل شود در حالیکه مسئولین گمرک می دانند که کالاهای گروه 1 تنها شامل کالاهای مصرفی نبوده بلکه بسیاری از کالاهای سرمایه ای و واسطه ای طبق تقسیم بندی گمرک و بازرگانی را شامل می شد از قبیل اتومبیل و لوازم خانگی و ...

پس ملاحظه می کنید سود بازرگانی 2 برابر شامل صدها قلم کالا بوده است و برای مشخص شدن سهم سود باید بررسی کارشناسی صورت می گرفت، مسئولین گمرک بخوبی می دانند فقط در گمرک خرمشهر بیش از 13 هزار کانتینر کالاهای گروه 1 معطل و مدتها منتظر صدور تصویب نامه جهت ترخیص بود و سرانجام دولت جدید در تاریخ 22/7/92 با اخذ دو برابر سود بازرگانی مجوز ترخیص صادر می کند و همین میزان کالا و شاید بیشتر در گمرکات بندر عباس، قشم، کیش و بندر لنگه و غیره معطل مانده بود که بر اساس مجوز فوق ترخیص شده بودند پس ملاحظه می¬فرمایند تمام 58 درصد افزایش درآمد طی سال 92 و تاکنون مدیون این مصوبه دولت است تا کارائی سامانه گمرکی.

در خاتمه متذکر می شویم فکر نکنید که دستگاه های ایکس ری که این روزها تبلیغات گسترده در خصوص اثربخشی آن به راه انداخته اند شق المقر می کنند و همه کالاهای قاچاق را در گمرک کشف می کنند همین هفته گذشته دیدید که 7 دستگاه کانتینر که محتوی دستگاه های پیشرفته الکترونیکی بوده در گمرک بوشهر از دستگاه های ایکس ری عبور کرده و مطابقت کالا با اظهار نیز تأیید شده ولی پس از کشف موضوع در یکی از انبارهای جنوب تهران مشخص شد که کالاهای قاچاق مکشوفه کمترین شباهتی با کالاهای ترخیص شده نداشته و شرکت با 29 میلیارد تومان قاچاق تحویل مراجع قضایی شدند.

نظر شما