شناسهٔ خبر: 19529003 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

تحول ساختار سنی جمعیت بدلیل میزان باروری

ایسنا

رئیس موسسه ملی مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور گفت: رشد جمعیت در دهه‌های اخیر روند کاهشی داشته است و از 3/9 درصد در دهه انقلاب به 1/24 درصد رسیده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش بولتن نیوز، محمد جلال عباسی شوازی، رئیس موسسه ملی مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور گفت: در سه دهه گذشته تحولات چشمگیری در حوزه جمعیت تجربه کردیم.


او گفت: رشدجمعیت در دهه‌های اخیر روند کاهشی داشته است و از 3/9 درصد در دهه انقلاب به 1/24 درصد رسیدیم که این روند کاهشی بود که ما تجربه کردیم. یکی از مولفه های موثر بر این کاهش رشد جمعیت، میزان باروری کل بوده است یا تعداد فرزندانی که هر زن باید به دنیا می آورده است که از 7 به دو فرزند رسیده‌ایم (یعنی 1/9 درصد) و بطور طبیعی این تحول رشد باعث تحول ساختار سنی جمعیت شده است.

او افزود: الان ما ساختار سنی جوان داریم جوانانی که تحصیلات دارند که بطور طبیعی با چنین تحولاتی باعث ایجاد نیازهای جدیدی می باشد.

عباسی شوازی گفت: در هر مرحله از زمان باید سیاست های جمعیتی مان متناسب با شرایط جمعیتی آن روز باشد که خوشبختانه این سیاستهای جمعیتی ابلاغ شده است.

او گفت: هر کشوری برای پاسخ به نیازهای جمعیتی خود باید آن جمعیت را بصورت پویا نگاه کند و سیاستهای انعطاف پذیری داشته باشند.


عباسی شوازی گفت: جمعیت جوان نیازهای خاص خودش را دارد همانطور که در آینده نیازهای دیگری خواهیم داشت یعنی با جمعیت سالمندی روبرو خواهیم و مهم این است که در حال حاضر سیاست هایمان را چگونه تدوین کنیم که پاسخگوی نیازهای موجود باشد و ما را آماده کند برای وضعیت آینده جمعیت کشور.


رئیس موسسه ملی مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور در برنامه روی خط خبر شبکه خبر گفت: بند اول سیاستهای جمعیتی، موضوع افزایش باروری و سطح جانشینی است بنابراین عمده سیاستهایی که در کشور های مختلف معمولا اجراء می شود به بحث باروری توجه می شود و سؤال این است که وضعیت باروری در چه سطحی است و در آینده به چه شکلی خواهد بود و ما چه کار باید بکنیم این سطح باروری را افزایش دهیم یا حداقل در سطحی که هست حفظ کنیم؟.


او گفت: وقتی که ایده آل‌های مردم را می پرسیم مردم اعلام می کنند که دوست دارند فرزندان بیشتری داشته باشند ولی به علت مشکلات اقتصادی و اجتماعی نمی‌توانند تعداد فرزندان دلخواهشان را داشته باشند.

برچسب‌ها:

نظر شما