شناسهٔ خبر: 19528998 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

عضو گروه تدوین برنامه حفاظت از تنوع زیستی تصریح کرد

ایران جزء معدود کشورهای بی‌نیاز از قانون جدید برای حفاظت از تنوع زیستی

ایسنا

یک عضو گروه تدوین برنامه اقدام ملی حفاظت از تنوع زیستی با بیان اینکه مانیفست سازمان ملل در زمینه اجرای طرح‌های حفاظت از تنوع زیستی، احترام به مذهب، سنت و فرهنگ رایج در مناطق است، گفت: در اجلاس تنوع زیستی مکزیک بر این موضوع تاکید شد که کلیه کشورهایی که برای حفاظت تنوع زیستی برنامه دارند باید در کنار اجرای برنامه‌های حفاظت از تنوع زیستی، حقوق جوامع محلی را رعایت کنند و به سنت‌ها، مذاهب و فرهنگ‌ها احترام بگذارند.

صاحب‌خبر -
به گزارش بولتن نیوز، اصغر محمدی فاضل - عضو گروه تدوین سند راهبردها و برنامه اقدام ملی حفاظت از تنوع زیستی- در مراسم بزرگداشت روز جهانی تنوع زیستی گفت: بازنگری در اهداف راهبردی حفاظت از تنوع زیستی در جمهوری اسلامی ایران با همکاری نهادها و سازمان‌های مربوطه از جمله سازمان‌های محیط زیست،‌جنگل‌ها و میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری صورت گرفت.

وی با بیان اینکه سند تهیه شده در اجلاس تنوع زیستی مکزیک ارائه شد، اظهار کرد: این سند چهار هدف راهبردی دارد که الزام به حفاظت از تنوع زیستی در دولت، افزایش آگاهی عمومی برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار اولین هدف و هماهنگ بودن حفاظت از تنوع زیستی و پایش و ارزیابی و گزارش‌دهی دومین هدف راهبردی برنامه اقدام عملی حفاظت از تنوع زیستی ایران است.

این عضو گروه تدوین سند راهبردها و برنامه اقدام ملی بازنگری در اهداف راهبردی حفاظت از تنوع زیستی افزود: کاهش فشار بر محیط زیست و حفاظت از تنوع زیستی دیگر اهداف راهبردی این سند است که به سازمان ملل ارائه شده است. ذیل این چهار هدف راهبردی، ۲۴ هدف تعیین شد که منتج به معرفی ۹۹ اقدام شد و سهم هر یک از دستگاه‌ها برای فعالیت‌های مستقیم و غیرمستقیم در این زمینه مشخص است.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه در شرایط حاضر برای حفاظت از تنوع زیستی مشکلی در زمینه برنامه و قانون نداریم، تصریح کرد: ایران جزء معدود کشورهایی است که برای حفاظت از تنوع زیستی نیاز به قانون و برنامه جدید ندارد. سیاست‌های کلی نظام و قانون برنامه ششم توسعه و سایر اسناد موجود کافیست تا هماهنگی کامل برای حفاظت از تنوع زیستی انجام شود.

محمدی فاضل تاکید کرد: به هنگام اعلام و ارائه برنامه حفاظتی کشورها در اجلاس تنوع زیستی مکزیک بر این موضوع تاکید شد که کلیه کشورهایی که برای حفاظت تنوع زیستی برنامه دارند و کشورهایی که قصد دارند برنامه‌های خود را تدوین کنند باید در کنار اجرای برنامه‌های حفاظت از تنوع زیستی، حقوق جوامع محلی و احترام به سنت‌ها، مذاهب و فرهنگ‌ها را رعایت کنند. 

 به گزارش ایسنا، بهزاد - صاحب نظر حوزه گردشگری با اشاره به اینکه بیش از ۲۸۰ منطقه حفاظت شده با ۱۷ میلیون هکتار وسعت در ایران وجود دارد، گفت: این مناطق بستر بالقوه بوم‌گردی هستند و امکان بهره‌گیری از مشارکت جوامع محلی و تشکل‌های مردم نهاد برای حفاظت مسئولانه و گردشگری مسئولانه و در نتیجه توسعه پایدار در این مناطق وجود دارد.

وی با بیان اینکه ضوابط حاکم بر ذخیره‌گاه‌های زیست کره مشخص‌کننده مشارکت جوامع محلی در زمینه بهره گیری از زون‌های مجاز است اظهار کرد: برای رسیدن به گردشگری پایدار در مناطق حفاظت شده نیازمند برنامهریزی دقیق بر اساس ضوابط اکولوژیک هستیم تا مناطق و مسیر گردشگری و اکوکمپ‌ها تعیین شود همچنین لازم است محیط‌ یاران به عنوان رابط جوامع محلی و گردشگران و سازمان محیط زیست آموزش ببینند.


نظر شما