شناسهٔ خبر: 19528781 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: پرس تی‌وی | لینک خبر

سازمان ملل در پی اعمال تحریم‌هایی جدید علیه کرۀ شمالی

شورای امنیت سازمان ملل می‌گوید با اعمال فشار بر کشورها تلاش دارد تا تحریم‌هایی جدید بر سر آزمایش موشکی کرۀ شمالی، علیه پیونگ‌یانگ اعمال کند. استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌‌وی فارسی» بلامانع است .

صاحب‌خبر -

شورای امنیت سازمان ملل می‌گوید با اعمال فشار بر کشورها تلاش دارد تا تحریم‌هایی جدید بر سر آزمایش موشکی کرۀ شمالی، علیه پیونگ‌یانگ اعمال کند.

شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه با اتفاق آراء بیانیه‌ای صادر کرد و به شدت آزمایش موشکی اخیر کرۀ شمالی را محکوم کرد؛ این شورا همچنین از کمیتۀ تحریم سازمان ملل خواست تا تلاش‌ها برای عملی کردن این تحریم‌ها علیه پیونگ‌یانگ را افزایش دهد.

کشورهای عضو شورای امنیت توافق کردند تا «اقدامات بیشتری از جمله اعمال تحریم» را به منظور مجبور کردن کرۀ شمالی برای تغییر «رفتارهای به شدت بی‌ثبات کننده‌اش» در پیش گیرند.

پیش‌نویس این بیانیه از سوی امریکا و در آستانۀ نشست پشت درهای بسته شورای امنیت تهیه شده است؛ این نشست به درخواست امریکا، ژاپن و کرۀ جنوبی تشکیل می‌شود.

خبرگزاری دولتی کرۀ شمالی  روز دوشنبه با تأیید آزمایش یک موشک بالستیک میان برد اعلام کرد این سامانۀ تسلیحاتی هم‌اکنون آمادۀ استقرار و استفادۀ نظامی است.

بنا بر اعلام ستاد مشترک نیروهای مسلح کرۀ‌ جنوبی، موشک زمین به زمین پوکگوک‌سونگ-2 که روز یکشنبه آزمایش شد، مسافتی حدود ۵۶۰ کیلومتر را بر فراز دریای ژاپن طی کرد.

کیم جونگ اون، رهبر کرۀ شمالی، بر این آزمایش موشکی نظارت داشته و ضمن ابراز رضایت فراوان از آن، نتایج این آزمایش را کامل و عالی دانسته است.

تصویری آرشیوی از نشست شورای امنیت سازمان ملل (عکس از خبرگزاری فرانسه)

شورای امنیت سازمان ملل هفتۀ گذشته از کرۀ شمالی خواسته بود تا فعالیت‌های اتمی و آزمایش موشک‌های بالستیک خود را متوقف کند؛ این شورا ضمن محکوم کردن این آزمایش‌های موشکی، تأکید کرده بود کرۀ شمالی باید «با انجام اقداماتی قاطع، روند خلع سلاح اتمی» خود را نشان داده و اقداماتی در جهت «کاهش تنش» در شبه‌جزیرۀ کره انجام دهد.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل، روز دوشنبه با اشاره به آزمایش‌های موشکی کرۀ شمالی گفت: «این اقدامات امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی را تهدید می‌کند ... ما از کرۀ شمالی می‌خواهیم تا از آزمایش‌های (موشکی) بیشتر دست بردارد و اجازۀ ایجاد فضا به منظور ادامۀ برگزاری گفتگوهای معنادار را بدهد.»

وی گفت: «مشخص است که کرۀ شمالی با روند روز افزون آزمایش موشک‌های بالستیک، آشکارا با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان مخالفت می‌کند.»

کرۀ شمالی هفتۀ گذشته نیز موشک میان‌برد هواسونگ-12 را با موفقیت آزمایش کرده بود.

کرۀ شمالی که هم‌اکنون به خاطر برنامه‌های موشکی و هسته‌‎ای خود هدف تحریم‌های مختلف سازمان ملل و اتحادیۀ اروپا قرار دارد، اعلام کرده که در حال‌ توسعۀ تسلیحات بازدارنده مقابل امریکا است و تا زمانی که واشنگتن خصومت خود را با پیونگ‌یانگ ادامه دهد، از برنامه‌های موشکی و اتمی خود دست نخواهد کشید.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌‌وی فارسی» بلامانع است.

نظر شما