شناسهٔ خبر: 19528778 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: پرس تی‌وی | لینک خبر

فرانسه در تضاد با مواضع ضد ایرانی ترامپ؛ خواهان روابط با تهران

فرانسه خواهان داشتن روابط سیاسی بیشتر با ایران به دلیل نقش مهم این کشور در منطقه شده است. استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌‌وی فارسی» بلامانع است .

صاحب‌خبر -

فرانسه خواهان داشتن روابط سیاسی بیشتر با ایران به دلیل نقش مهم این کشور در منطقه شده است.

وزارت امور خارجۀ فرانسه دوشنبه (1 خرداد 96) اعلام کرد: «ژان - ایو لو دریان، وزیر خارجه (فرانسه) در راستای توسعه گفتگوی سیاسی به‌عنوان بخشی از راهکاری سازنده باهدف حل‌وفصل بحران‌های منطقه‌ای تلاش خواهد کرد.»

این موضع فرانسه با اظهارات ضد ایرانی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، در تضاد است. ترامپ در اظهاراتی بی‌اساس تهران را به تأمین مالی تروریسم و دامن زدن به درگیری‌های قومی در منطقه متهم کرده و از تمامی کشورها خواسته بود ایران را در انزوا قرار دهند.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجۀ ایران، در واکنش به ادعاهای تکراری و مداخله‌جویانۀ رئیس‌جمهور امریکا علیه ایران گفت واشنگتن باید از سیاست جنگ‌افروزی، مداخله‌گری، ایران‌هراسی و فروش سلاح خطرناک و بی‌فایده به حامیان اصلی تروریسم دست بردارد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، در نشستی با حضور سران چند کشور اسلامی در ریاض (31 اردیبهشت 1396)

قاسمی یادآور شد: «متأسفانه با سیاست‌های خصمانه و تهاجمی دولتمردان آمریکا شاهد تقویت مجدد گروه‌های تروریستی در منطقه و اشتباه محاسبۀ دیکتاتوری‌های حامی این گروه‌ها در منطقه هستیم.»

وی افزود: «رئیس‌جمهور آمریکا در سخنانی مداخله‌جویانه، تکراری و مملو از ادعاهای بی‌پایه علیه کشورمان تلاش کرد بار دیگر با ترویج ایران‌هراسی و در تداوم سیاست‌های خصمانۀ آمریکا علیه ایران، کشورهای منطقه را به خرید هرچه بیشتر تسلیحات آمریکایی تشویق کند.»

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجۀ ایران، نیز با انتشار پستی در توییتر خود به ادعای یکشنبۀ (31 اردیبهشت) ترامپ علیه ایران در عربستان سعودی واکنش نشان داد.

ظریف در این پست توئیتری خود نوشت: «ایران که تازه یک انتخابات واقعی را پشت سر گذاشته است، توسط رئیس‌جمهور امریکا که مهد دمکراسی و میانه‌روی است، موردحمله قرار می‌گیرد.»

وی تصریح کرد: «این حمله آیا سیاست خارجی است یا صرفاً دوشیدن 480 میلیارد دلار از عربستان سعودی؟»

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، نیز دوشنبه در تماس تلفنی با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور تازه منتخب فرانسه، گفت: «ایران برای همکاری با دیگر کشورها ازجمله فرانسه در تمامی سطوح و مبارزه با تروریسم و حل‌وفصل بحران سوریه آمادگی دارد.»

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، در کنفرانسی مطبوعاتی در تهران (1 خرداد 96)

روحانی خاطرنشان کرد: «مطمئناً با گسترش همکاری‌ها می‌توانیم شرایط بهتری را برای مردم منطقه فراهم کنیم.»

رئیس‌جمهور ایران افزود: «باید ‌آرامش و ثبات را به منطقه بازگردانیم و امیدواریم اروپا گرفتار دام تفسیرهای نادرست نسبت به منطقه که از سوی برخی کشورها مطرح‌شده، نگردد.»

رئیس‌جمهور تازه منتخب فرانسه نیز در این گفتگوی تلفنی  تصریح کرد ایران کاملاً به تعهداتش در قبال برجام پایبند بوده و از هیچ تلاشی  در جهت جهانی عاری از هرگونه تسلیحات هسته‌ای فروگذار نکرده است.

ایران و کشورهای گروه 1+5 در 23 تیرماه سال 1394 در وینِ اتریش به توافق هسته‌ای دست یافتند که بر اساس آن، بنا شد در ازای اعمال محدودیت‌هایی در فعالیت‌های هسته‌ای ایران، تحریم‌های ضد ایرانی مرتبط با برنامۀ هسته‎ای لغو شوند.

امانوئل مکرون در کنفرانسی مطبوعاتی مشترک با همتای ایتالیایی خود (در تصویر مشاهده نمی‌شود) در نشستی در کاخ الیزه در پاریس (1 خرداد 96)

گفتنی است ایران تاکنون به همۀ تعهداتش در برجام پایبند بوده و از طرف‌های دیگر نیز خواسته به آن پایبند بمانند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون چندین بار اعلام کرده که ایران به تعهداتش در برجام پایبند بوده است.

مکرون همچنین ضمن تأکید بر اهمیت برجام یادآور شد این توافق تاریخی برای توسعه روابط دوجانبه بسیار حائز اهمیت است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌‌وی فارسی» بلامانع است.

نظر شما