شناسهٔ خبر: 19528278 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آناج | لینک خبر

آناج از تاثیر پیاده‌ راه‌ها در زندگی شهری گزارش می‌دهد؛

پیاده‌روی ابزاری برای ارتباط با اقتصاد شهری و اجتماعی/ قدم‌زنی از دانشسرا تا میدان نماز

ایجاد پیاده راه‌ها ترافیک شهری را روان می‌کند و ارتباط مردم را با یکدیگر و داخل شدن آنان در اقتصاد شهری افزایش می‌دهد.

صاحب‌خبر -

گروه اجتماعی آناج: بعد از ساخت پیاده راه‌های تربیت و استاد شهریار اینک شهرداری تبریز ساخت پیاده راه‌های بعدی را کلید زده است. قرار بر این است که از میدان دانشسرا تا میدان نماز پیاده راه شود، با اجرای این طرح بزرگ پیاده راه دانشسرا تا راسته کوچه بار ترافیکی مرکز شهر و محدوده بازار تبریز برطرف می‌شود. یکی از اقدامات ارزشمندی که طی سال‌های اخیر در این زمینه صورت گرفته، احداث محورهای پیاده در شهر تبریز است.

 تبریز از نخستین شهرهایی است که با احداث 3محور متمایز و شاخص پیاده، در زمینه تفکیک حرکت سواره از پیاده گام برداشته است. تجربه شهر تبریز در طراحی و اجرای 3 محور پیاده است که به همت شهرداری این شهر و به قصد ایجاد آرامش و امنیت برای حرکت پیاده صورت گرفته و 2تای آن‌ها بطور کامل به بهره‌برداری رسیده است.

محور پیاده تربیت به گونه‌ای طراحی شده که در مواقع اضطراری با برداشتن زنجیری که خیابان را مسدود کرده است، دسترسی فوری به آن برقرار می‌شود. کاربری‌ها و صنف‌های گوناگون شغلی در این محور طیف وسیعی از پوشاک و کیف و کفش گرفته تا لوازم پزشکی قنادی و مبل فروشی را در برمی‌گیرد که این ناهمخوانی کاربری‌ها برخی مشکلات را در پی داشته است.

محور پیاده تربیت با باغچه و آبنماهایی که در طول مسیر طراحی شده، از تنوع خاصی برخوردار است. در کنار هر باغچه که به صورت مارپیچ طراحی شده‌اند، 2 نیمکت با زاویه‌ای مایل روبه روی یکدیگر قرار گرفته‌اند. همچنین در این محور مسیری از سنگ قلوه در حاشیه برای پیشگیری از لغزش عابران به هنگام تماشای ویترین‌ها و باندی از سنگ پلاک برای عبور ویلچر و مادرانی که کالسکه به همراه دارند، در نظر گرفته شده است.

تفاوت ویژگی‌‌ها و خصوصیات محور پیاده استاد شهریار و بافت محل‌های آن نسبت به بافت تاریخی و مرکزی تربیت، نوع دیگری از رویکرد به محور پیاده را در شهر تبریز به نمایش گذاشته است. این محور که در کوی ولیعصر، یکی از مناطق جدیدالاحداث شهر، واقع است، میدانی به نام فلکه بزرگ را به میدان یا فلکه بازار پیوند می‌دهد. فلکه بزرگ از گذشته تا به حال در نقش یک تفرجگاه جذاب عمل کرده است و محلی برای قدم زدن شهروندان تبریزی به شمار می‌رود.

در گذشته استقبال فراوان مردم و جوانان از فلکه بزرگ و خیابان استاد شهریار، در کنار ترافیکی که عبور خودروها ایجاد می‌کرد، موجب بروز مشکلات جدی در حرکت سواره و پیاده می‌شد که برای حل این مشکل طرح پیاده‌سازی این خیابان تهیه و اجرا شد.

شواهد زیادی در دست است که متاسفانه درکشور ما پیاده روی حتی به‌عنوان روشی از حمل و نقل ناشناخته مانده است. پیاده‌روی یکی از پایدارترین روش‌های حمل و نقل بوده و می‌تواند از جنبه‌های مختلف کالبدی، اجتماعی، زیست محیطی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی سبب توسعه پایدار شهرها گردد.

پیاده روی نقش مهمی در ادراک فضایی، احساس تعلق به محیط و دریافت کیفیت‌­های محیط را دارد. پیاده راه ابزاری برای فعالیت جمعی به‌خصوص در ارتباط با اقتصاد شهری، کیفیت محیطی و سلامت اجتماعی است.

حرکت پیاده طبیعی ترین، قدیمی ترین و ضروری ترین شکل جابه جایی انسان در محیط است و بهترین فرصت و مجال برای مشاهده مکان‌ها و فعالیت‌ها می‌باشد که احساس شور و تحرک در زندگی، کشف ارزش‌ها و جاذبه‌های نهفته در محیط را به همراه دارد. پیاده روی نقش مهمی در ادراک فضایی، احساس تعلق به محیط و دریافت کیفیت‌­های محیط را دارد. پیاده راه ابزاری برای فعالیت جمعی بخصوص در ارتباط با اقتصادشهری، کیفیت محیطی و سلامت اجتماعی است.

سلطه تدریجی حرکت سواره بر فضاها و معابر شهری، برنامه‌ریزی و طراحی شهری را از مقیاس‌ها و نیازهای انسان پیاده دور ساخته است، نتیجه تداوم چنین روندی باعث شده، حیات مدنی فضاها با خطر روبرو شود. زندگی شهری زمانی به اوج خود می‌رسد که شهر در خدمت انسان باشد نه در خدمت اتومبیل؛ به این ترتیب شهر و شهروند در جایگاه و نقش بایسته خود قرار می‌گیرند و زمینه حضور مردم در فضاهای شهری فراهم می‌شود.

با بررسی مسائل و مشکلات پیاده‌روهای شهرهای بزرگ مشخص می‌گردد که فضاهای پیاده شهری از کیفیت بالایی برخوردار نبوده‌اند و در توسعه این فضاها بیشتر مسائل کمی در اولویت قرار گرفته است و این فضاها در برآورده کردن نیازهای عابرین با مشکلات عدیده‌ای روبرو می‌باشند.

بر این اساس باید یک نظام سلسله مراتبی از نیازهای عابرین در رده‌های سنی متفاوت (کودکان، نوجوانان، سالخوردگان و معلولان) از پایین‌ترین سطح که ایمنی باشد تا بالاترین سطح که نیازهای زیباشناختی و اجتماعی است تدوین شده تا عملیاتی گردد.

گزارش از: طاهر خیری

نظر شما