شناسهٔ خبر: 19528040 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فولاد نیوز | لینک خبر

گزیده‌ای از مصاحبه یک تحلیلگر جهانی با بلومبرگ:‏

جدال رقبا در بازار فولاد با سلاح سنگ‌آهن ‏

کاهش قیمت سنگ‌آهن حداقل تا انتهای سال بعد وجود دارد و این افت قیمتی موقتی و گذرا نخواهد ‏بود. در صورتیکه انتظار یک افت موقتی در بازار فولاد وجود داشته باشد، سرمایه‌گذاران در سیاست‌های ‏خود تغییری ایجاد نمی‌کنند ولی زمانیکه پیش بینی‌ها از روند مداوم کاهش قیمت تا انتهای سال آینده ‏حکایت دارد دیگر انتظار سودآوری در این بازار وجود نخواهد داشت‎.‎

صاحب‌خبر -

جاستین اسمیرک تحلیل‌گر بازارهای صنعتی وست بانک مصاحبه‌ای با بلومبرگ انجام داد و در مورد قیمت سنگ‌آهن در بازار جهانی در سال 2018 میلادی صحبت کرده است. وی در این مصاحبه در مورد کاهش قیمت سنگ آهن و کمتر شدن قیمت هر تن از مرز 50 دلار صحبت کرده است که زمینه را برای کمتر شدن سرمایه‌گذاری در این بازار فراهم می‌کند و باعث می‌شود تا قیمت فولاد که اصلی‌ترین محصول تولید شده است سنگ‌آهن است تنزل یابد متن کامل این مصاحبه را در اینجا می‌خوانید:

سوال:پیش بینی شما در مورد قیمت سنگ آهن در سال جاری چیست؟

در سال جاری ما در مورد افزایش تولید سنگ آهن در دنیا صحبت کردیم که این رشد در کشورهای آسیایی و استرالیا بیش از دیگر کشورها مشهود بود. در فصل اول سال 2017 میلادی تولید سنگ آهن در چین رشد قابل ملاحظه ای پیدا کرد و به همین دلیل مازاد عرضه در بازار سنگ آهن مشاهده شد. در نتیجه رشد تولید سنگ آهن انتظار می‌رود تا انتهای سال 2018 میلادی قیمت‌ها تنزل یابد و این افت قیمت سنگ آهن به بازار فولاد و صنایع مصرف کنده فولاد هم سرایت کند.

 درنتیجه رشد حجم تولید سنگ آهن در بازار مصرف، در فصل سوم سال جاری قیمت هر تن سنگ آهن در بازار جهانی برابر با 62 دلار امریکا خواهد بود در حالیکه در فصل آخر امسال ما شاهد رسیدن قیمت هر تن سنگ آهن به مرز 59 دلار هستیم و تا انتهای سال 2018 میلادی هر تن سنگ آهن با قیمت 41 دلار مبادله می شود. در نتیجه افت قیمت سنگ آهن، قیمت فولاد هم در بازار جهانی کاهش خواهد یافت.

سوال: در این شرایط انتظار شما در مورد سرمایه گذاری در صنعت فولاد چیست؟ به نظر شما در سال جاری می‌توانیم رشد سرمایه‌گذاری در این بازار را شاهد باشیم؟

به نظر من افت قیمت سنگ آهن و به دنبال ان تنزل قیمت فولاد در بازار جهانی باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاری در این صنعت رونق خود را از دست بدهد و سرمایه‌گذاری در بازار فولاد دنیا سیر کاهشی داشته باشد.

این مشکل زمانی بزرگتر می‌شود که بدانیم انتظار کاهش قیمت سنگ آهن حداقل تا انتهای سال بعد وجود دارد و این افت قیمتی موقتی و گذرا نخواهد بود. در صورتیکه انتظار یک افت موقتی در بازار فولاد وجود داشته باشد، سرمایه‌گذاران در سیاست‌های خود تغییری ایجاد نمی‌کنند ولی زمانیکه پیش بینی‌ها از روند مداوم کاهش قیمت تا انتهای سال آینده حکایت دارد دیگر انتظار سودآوری در این بازار وجود نخواهد داشت. به همین دلیل سرمایه‌گذاران تمایل خود را برای حضور در این بازارها از دست می‌دهند. من فکر می‌کنم تا انتهای سال بعد افزایش سرمایه گذاری در صنعت فولاد غیر محتمل است .

سوال: شما شرایط صنعت فولاد و صنعت تولید سنگ آهن در سال 2018 را چگونه می‌بیند؟

در سال آینده  تولید سنگ آهن در کشورهای چین و استرالیا با سرعت زیادی رشد می‌کند و سنگ آهنی که مازاد بر نیاز داخلی تولید می شود به بازارهای مصرفی دنیا صادر می شود. در نتیجه قیمت فولاد تولیدی در چین کمتر می شود و محصولات فولادی این کشور حتی بعد از تحمیل هزینه های گمرکی هم با قیمت پایین به بازار جهانی عرضه می شوند. به نظر می رشد افزایش تولیدسنگ آهن در چین یک سیاست دولتی برای مقابله با جنگ های تجاری اخیر  بین امریکا و اروپا با چین است زیرا محصولات چینی حتی بعد از اضافه شدن هزینه‌های گمرکی قدرت رقابت بالایی در بازار امریکا و اروپا خواهد داشت. انتشار من این است که تا انتهای سال 2018 میلادی ما شاهد قدرت نمایی بیشتر کشورهای صنعتی و چین در بازار فولاد و سنگ‌آهن باشیم و افزایش تولید سنگ آهن و افت قیمت آن هم یک نمود بیرونی از این قدرت نمایی است.

 

 

مونا مشهدي رجبي - فولادنيوز





نظر شما