شناسهٔ خبر: 19527591 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ناکامی مردان کاراته و چهره موفق ووشو

ووشو و کاراته در بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی موفق‌ترین و ناکام‌ترین چهره رزمی کاران ایرانی لقب گرفتند.

صاحب‌خبر -

ناکامی مردان کاراته و چهره موفق ووشوبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ چهارمین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی به طور رسمی از ۲۲ اردیبهشت تا اول خرداد به میزبانی شهر "باکو" پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار شد.

در این دوره ورزشکاران ۵۷ کشور در ۲۱ رشته ورزشی با هم به رقابت پرداختند و کاروان ورزش ایران هم با ۱۶۱ ورزشکار در ۲۰ رشته حضور داشت که در نهایت به ۳۹ مدال طلا، ۲۶ نقره و ۳۳ برنز در مجموع با کسب ۹۸ مدال رنگارنگ جایگاه سوم جدول مدالی کشور‌ها را پس از میزبان و ترکیه بدست آورد که سهم رزمی‌کاران ایران از این تعداد، سی مدال بود.

عملکرد رزمی‌کاران ایرانی

ورزشکاران رشته‌های رزمی در بازی‌های کشورهای اسلامی، با ۴۰ ورزشکار در ۲ بخش مردان و بانوان در پنج رشته، بوکس، جودو، کاراته، تکواندو و ووشو شرکت داشتند که ۱۲ مدال طلا، ۶ نقره و ۱۲ برنز بدست آوردند.

از مجموع رزمی کاران ایران در این بازی ها، ۱۴ ورزشکار در بخش بانوان و در رشته‌های تکواندو و کاراته اعزام شدند و ۲ مدال طلا، سه نقره و ۶ برنز و در مجموع یازده مدال کسب کردند.

سریال ناکامی بوکس

بوکس ایران بعد از حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا با ۶ ورزشکار و کسب یک نشان برنز، به فاصله چند روز به بازی‌های کشورهای اسلامی با چهار نماینده اعزام شد.

تیم ملی بوکس حریفان خوبی از کشورهای ترکیه، جمهوری آذربایجان، ازبکستان و قزاقستان مدعی داشت، اما به تک مدال برنز امید احمدی صفا در وزن ۴۹ - کیلوگرم بسنده کرد. در حالیکه شاهین موسوی در وزن ۷۵ - کیلوگرم، محمد عزیزی در وزن ۹۱ - کیلوگرم و رضا مرادخانی در وزن ۹۱ + کیلوگرم عملکرد خوبی نداشتند و حذف شدند. با این حال فدراسیون بوکس با تغییر نسل و جوانگرایی در تیم ملی به نتیجه گیری با سرمربی کوبایی فکر می‌کند.

جودو و شروعی دوباره

اگرچه کاروان جودوی ایران تن‌ها با ۲ ورزشکار پای به تاتامی باکو گذاشت، اما عملکرد خوبی از خود نشان داد و بعد از مدت‌ها ناکامی توانست دل اهالی این رشته را بدست آورد.

سعید ملایی در وزن ۸۱ - کیلوگرم با کسب مدال طلا و علیرضا خجسته در وزن ۶۶ - کیلوگرم با کسب مدال برنز با این ۲ مدال امیدواری‌های زیادی به جودوی ایران دادند تا این رشته بتواند دوباره روی پای خود بایستد.

قزاقستان، ازبکستان و جمهوری آذربایجان از مهمترین رقیبان جودوکاران ایران در این بازی‌ها بودند.

انتظاراتی که کاراته برآورده نکرد

کاراته ایران با ۱۲ ورزشکار در بازی‌های کشورهای اسلامی شرکت کرد. ۱۰ کومیته‌کا و ۲ کاتارو در ۲ بخش مردان و بانوان سهم ورزشکاران ایران در این بازی‌ها بود و در مجموع هشت مدال بدست آورد. کومیته کاهای ایران که در بخش تیمی مردان عنوان قهرمانی جهان را یدک می‌کشیدند، بسیار ضعیف ظاهر شدند. سعید احمدی در وزن ۶۷ - کیلوگرم، علی اصغر آسیابری در وزن ۷۵ - کیلوگرم و ذبیح اله پورشیب کاپیتان ۸۴ - کیلوگرم تیم ملی در همان دور مقدماتی حذف شدند، امیر مهدی زاده قهرمان جهان در وزن ۶۰ - کیلوگرم به مدال برنز رضایت داد، اما سجاد گنج زاده قهرمان سنگین وزن جهان مدال طلای خود را در باکو هم تکرار کرد.

در مقابل ناکامی کومیته کاهای بخش مردان، بانوان عملکرد خوبی از خود به جا گذاشتند و از پنج فرصت به چهار مدال دست یافتند. نسرین دوستی در وزن ۵۰ - کیلوگرم مدال طلا، رزیتا علیپور در وزن ۶۱ - کیلوگرم مدال نقره، طراوت خاکسار در وزن ۵۵ - کیلوگرم و محدثه آقایی در وزن ۶۸ - کیلوگرم ۲ مدال برنز کسب کردند.

در بخش کاتا هم مهسا افسانه که در دوره گذشته مدال طلا گرفته بود در باکو به مدال برنز رسید و ابوالفضل شهرجردی هم مدال برنز گرفت.

حضور پرتعداد کاراته‌کا‌ها در این بازی‌ها با توجه به در پیش بودن رقابت‌های قهرمانی قاره کهن در ماه آینده و شرکت قهرمانان بزرگ جهان در تاتامی باکو، مسابقات سطح بالایی را به نمایش گذاشت. قهرمانان مدعی جمهوری آذربایجان، ترکیه، مصر، اندونزی و تک چهره‌های دیگر کشور‌ها مهمترین رقیبان کاراته‌کاهای ایران در این بازی‌ها بودند.

در پایان مسابقات کاراته بازی‌های اسلامی، کیومرث هاشمی رییس کمیته ملی المپیک اعلام کرد: "کاراته کا‌ها این ظرفیت را داشتند که تعداد مدال‌های بیشتری را به خصوص از نوع خوشرنگ آن کسب کنند. "

سیدشهرام هروی سرمربی تیم ملی کاراته هم با اظهار نارضایتی از عملکرد کومیته‌کا‌ها گفت: "نتیجه خوبی نیست و توقعمان بیشتر از این بود. جلسه‌ای برای سه وزنی که نتوانستیم مدال بگیریم خواهیم داشت، تا تصمیم درستی گرفته شود. "

در هر صورت کاراته که برای حضور در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو آماده می‌شود و انتظارات زیادی از آن وجود دارد، آخر این هفته ترکیب خود را برای شرکت در رقابت‌های قهرمانی آسیا می‌شناسد.

تکواندو با ۳ مدال طلا

ورزش ایران روی مدال آوری تکواندو با ۱۶ ورزشکار حساب ویژه‌ای در این بازی‌ها باز کرده بود. تیم‌های ملی تکواندو مردان و بانوان ایران در باکو ۱۳ مدال کسب کرد که سه نشان آن طلا بود.

تیم ملی ایران در این بازی‌ها با مهدی اسحاقی در وزن ۵۴ - کیلوگرم و مهدی یوسفی در وزن ۶۳ - کیلوگرم ۲ مدال طلا، سیدحسین احسانی در وزن ۶۸ - کیلوگرم، سیداحمد خسروفر در وزن ۷۴ - کیلوگرم و احمد محمدی در وزن ۸۷ - کیلوگرم سه مدال نقره، علیرضا درویش‌پور در وزن ۸۰ - کیلوگرم و حسین قربان‌زاده در وزن ۸۷ + کیلوگرم ۲ مدال برنز بدست آورد و نایب قهرمان شد. محمدصادق دهقانی در وزن ۵۸ - کیلوگرم هم تن‌ها تکواندوکاری بود که در این بازی‌ها به مدالی نرسید.

اما در بخش بانوان، ناهید کیانی در وزن ۵۳ - کیلوگرم مدال طلا، ملیکا میرحسینی در وزن ۷۳ - کیلوگرم و اکرم خدابنده در وزن ۷۳ + کیلوگرم ۲ نشان نقره و فاطمه مداحی در وزن ۴۶ - کیلوگرم، سودابه پورصادقی در وزن ۴۹ - کیلوگرم و طیبه پارسا در وزن ۵۷ - کیلوگرم سه مدال برنز گرفتند تا تیم ملی ایران در جایگاه سوم بایستد. حنانه همتی در وزن ۶۲ - کیلوگرم و پریسا جوادی در وزن ۶۷ - کیلوگرم هم بدون مدال ماندند.

هر چند تیم ملی دوم تکواندو به این مسابقات اعزام شده بود، اما در مجموع مردان و بانوان، جمهوری آذربایجان میزبان و ترکیه جدی‌ترین رقیبان ایران بودند و تکواندوکاران در ۹ مسابقه نیمه نهایی و فینال بازنده از میدان خارج شدند.

ووشو موفق‌ترین چهره

ووشو آخرین مسابقات بازی‌های کشورهای اسلامی بود که تن‌ها در بخش ساندای مردان برگزار شد و تیم ملی ایران هم با ترکیبی جوان و ۶ ورزشکار در این رقابت‌ها شرکت کرد که حاصل آن کسب ۶ مدال طلا بود.

ایران نایب قهرمان ووشوی جهان با کسب این ۶ مدال طلا، قدرت بی، چون چرای خود را به رخ حریفان کشید و چهره موفقی از خود به جا گذاشت. مهمترین حریفان سانداکاران کشورمان در این بازی‌ها مصر، ترکیه و جمهوری آذربایجان بودند، اما معین حاجی‌زاده در وزن ۵۲ - کیلوگرم، مهدی محمدی در وزن ۵۶ - کیلوگرم، عرفان آهنگریان در وزن ۶۰ - کیلوگرم، فرود ظفری در وزن ۶۵ - کیلوگرم، سعید فاضلی در وزن ۷۰ - کیلوگرم و یزدان میرزایی در وزن ۷۵ - کیلوگرم با کسب نشان زرین طلا نویدبخش نسلی جدید و قهرمان برای ووشوی ایران محسوب می‌شوند.

انسیه بحری

نظر شما