شناسهٔ خبر: 19526507 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

رویداد

صاحب‌خبر -

برخی گزینه‌های قبوض تلفن همراه تغییر کرد
شرق: همراه اول به منظور شفاف‌سازی، تغییراتی در نام برخی ردیف‌های صورت‌حساب تلفن همراه دائمی مشترکان خود ایجاد کرد. اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران اعلام کرد: آیتم «سایر هزینه‌ها» که مربوط به خدماتی مانند تغییر نام، تغییر و اصلاح آدرس، قطع، وصل و... می‌شد، به «کارمزد خدمات» تغییر نام پیدا کرد. همچنین آیتم جدیدی تحت عنوان «خدمات الکترونیک دولت» برای استفاده از سامانه‌های دولتی مانند راهنمایی و رانندگی، شهرداری، ثبت احوال و... اضافه شده است. مبالغ این آیتم، پیش از این به ‌طور کلی در آیتم «خدمات مبتنی بر محتوا» محاسبه می‌شد، با افزودن این ردیف، مبالغ به صورت تفکیک‌شده و مجزا نمایش داده می‌شوند و بیانگر سرویس‌هایی هستند که از سامانه‌های دولتی به درخواست مشترک دریافت می‌شود. علاوه بر این، برخی از موارد محاسباتی آیتم «خدمات مبتنی بر محتوا» که ماهیت عام‌المنفعه دارند، مانند کمک به ساخت «عتبات عالیات» نیز از این ردیف جدا و به آیتم «کمک‌های مردمی» منتقل شده است. این تغییرات از دوره منتهی به خرداد ۹۶ اجرائی می‌شود و در جزئیات قبوض چاپی و الکترونیکی اردیبهشت قابل مشاهده است. لازم به ذکر است صورت‌حساب‌هایی که به صورت چاپی یا الکترونیکی به صورت دوماهه ارائه می‌شود، دو ستون مجزای ماهانه براي درج مبالغ دارد و مبالغ هر ماه به صورت جداگانه ذکر می‌شود. علاوه بر سرویس‌های قبلی ارائه‌شده از سامانه پیامکی ۹۹۰۰۰۹، مشترکان از این پس می‌توانند با ارسال پیامکی حرف KK، جزئیات سرویس‌های خدمات مبتنی بر محتوا و با ارسال حرف C جزئیات آیتم کارمزد خدمات (سایر هزینه‌های سابق) را دریافت کنند. همچنین همراه‌اولی‌ها با ارسال حرف H به این سرشماره پیامکی می‌توانند از سایر سرویس‌ها مانند قبض پایان‌دوره، قبض میان‌دوره و... نیز اطلاع پیدا کنند. 

تعرفه بسته‌های اینترنت همراه نصف شد
شرق: ایرانسل پس از کاهش 50درصدی تعرفه مصرف آزاد اینترنت برای دریافت محتوای وب‌سایت‌های داخلی، این تخفیف را روی بسته‌های اینترنت همراه نیز اعمال کرد. روابط‌ عمومی ایرانسل اعلام کرد از این پس مشترکان این اپراتور، می‌توانند روی بسته‌های اینترنت همراه نیز از تخفیف ۵۰‌درصدی برای دریافت محتوای داخلی برخوردار شوند. به این صورت که بسته را با همان قیمت خریداری می‌کنند و درعین‌حال، حجم بسته آنها برای دریافت محتوای داخلی دو برابر خواهد شد. پیش از این، ایرانسل اعلام کرده بود که در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و با هدف حمایت از تولید محتوای داخلی پس از راه‌اندازی فاز دوم شبکه ملی اطلاعات، تعرفه «مصرف آزاد» اینترنت همراه را برای دریافت محتوای شماری از وب‌سایت‌های ایرانی به نصف کاهش داده بود. این‌بار نیز با اعمال تخفیف بر بسته‌های اینترنت همراه و در راستای حمایت از محتوای داخلی، هزینه استفاده از اینترنت برای بازدید از وب‌سایت‌های داخلی که فهرست آنها در وب‌سایت ایرانسل در دسترس است، با ۵۰ درصد تخفیف به نصف کاهش یافته است. 

توقف تلگرام و  واتس‌اپ در روسیه
ایسنا: دسترسی به پیام‌رسان تلگرام و واتس‌اپ در روسیه متوقف می‌شود. براساس گزارش‌ودوموستی، کاربران و مدیران تلگرام روسیه از پاول دوروف، بنیان‌گذار شبکه پیام‌رسان تلگرام خواسته‌اند اجازه ندهد روند خدمات‌رسانی تلگرام در روسیه مسدود شود. سرویس نظارت بر فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباط‌جمعی روسیه هفته گذشته اعلام کرد که دسترسی به تلگرام در روسیه در صورت امتناع صاحب آن از همکاری با این نهاد دولتی مسدود می‌شود. براساس قانون روسیه، تمامی ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی موظف هستند پایگاه‌های داده‌های کاربران خود در روسیه را در خاک این کشور راه‌اندازی کنند تا از احتمال انتشار غیرقانونی اطلاعات به دیگر کشورها جلوگیری شود. این نهاد نظارتی روسیه تأکید کرده تاکنون هیچ پاسخی از طرف صاحب تلگرام دریافت نکرده است و طبق قانون یک درخواست دیگر برای وی ارسال می‌کند و اگر مجددا پاسخی دریافت نشود، دسترسی به تلگرام مسدود خواهد شد. 
چندی‌پیش روسیه روند مسدودکردن شبکه‌های پیام‌رسان اینترنتی که اطلاعات خود را در روسیه نگهداری نمی‌کنند، آغاز کرده که از جمله می‌توان به وی‌چت، بلک‌بری‌مسنجر، لاین، زیلو و ایمو اشاره کرد. 
همچنین سال گذشته شبکه اجتماعی لینکدین هم به دلیل ممانعت از انتقال سرورهای خود به خاک روسیه در این کشور فیلتر شد. 

نظر شما