شناسهٔ خبر: 19526445 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

آیت‌الله العظمی مکارم در گردهمایی استادان تفسیر:

ملت مراقب نفوذ تدریجی دشمنان باشند

گروه حوزه‌های علمیه: مفسر قرآن کریم در گردهمایی استادان تفسیر اعزامی در ماه رمضان به سراسر کشور با بیان اینکه نفوذ شیطان در انسان تدریجی است، تاکید کرد: نفوذ دشمنان در مسایل سیاسی و اجتماعی نیز گام به گام است از این رو همه مردم به خصوص علما و روحانیت باید مراقب باشند.

صاحب‌خبر -
‌‌به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)  آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی علمیه اول خرداد ماه در گردهمایی اساتید اعزامی تفسیر قرآن به سراسر کشور در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) گفت: طرح اعزام استادان ابتکار خوبی است و امیدوارم به جای صد نفر چندهزار نفر در ماه رمضان به همه جا بروند و قرآن را نشر دهند.
وی افزود: ما هرقدر به قرآن نزدیکتر شویم مشکلاتمان کمتر و هر قدر از قرآن دورتر شویم مشکلات بیشتر خواهد شد؛ امام خمینی(ره) می‌فرمود قرآن سفره الهی است که در آن انواع نعمت‌های مسرت‌بخش و باعث پیشرفت وجود دارد.
آیت‌الله مکارم با اشاره به سیره پیامبر(ص) در برخورد با مشکلات بیان کرد: ایشان مواجه با انواع دشمنان و مشکلات بود ولی مانند کوه ایستاد؛ گاهی او را ساحر و کذاب و گاهی او را مسحور می‌خواندند و گاهی او را هوسباز معرف می‌کردند ولی ایشان دست از مسیر خود برنداشت.
وی افزود: البته این نسبت‌های ناروا به ایشان، ضد و نقیض بود زیرا اگر فردی ساحر و کاهن باشد نمی‌تواند مسحور و مجنون باشد؛ تهمت‌هایی که به امام و نظام اسلامی نیز زده شده و می‌شود؛ از شاخه‌ای به شاخه دیگر می‌پرند و خودشان حکم ابطال خود را صادر می‌کنند.
این مرجع تقلید عنوان کرد: البته در نهایت پیامبر موفق شد و فوج فوج در اواخر دوره زندگی ایشان مردم به اسلام گراییدند لذا اگر مانند کوه در مقابل دشمن بایستیم در نهایت این توفیق به دست خواهد آمد.
این مفسر قرآن افزود: به لطف الهی در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که مردم با علاقه دنبال قرآن می‌روند و با صدر اسلام تفاوت زیادی وجود دارد.
این مفسر قرآن خطاب به استادان گفت: مراقب باشید نفوذ دشمن همانند شیطان تدریجی است؛ چندین آیه در قرآن داریم که فرموده است از گام‌های شیطان پیروی نکنید زیرا نفوذ شیطان تدریجی و گام به گام است؛ گاهی در باغ سبز نشان می‌دهند ولی راه خود را پیاده می‌کنند لذا همه مراجع و علما باید مراقب این مسئله باشند.
آیت‌الله مکارم با اشاره به اجرای تدریجی کشف حجاب و ... در دوره رضاخان عنوان کرد: محمدرضا شاه نیز راه پدر را رفت تا به تدریج مردم را از دین جدا کند که اگر امام قیام نکرده و جلو این کارها را نگرفته بود گام‌های شیطان به تدریج موفق می‌شد.
وی افزود: الان هم دشمنان می‌خواهند این کار را انجام دهند البته از راه‌های دیگری این کار را می‌کنند و این برنامه در مسایل حاد سیاسی و نظامی هم وجود دارد و خیلی از کشورهای اسلامی را به همین صورت از دین جدا کرده‌اند.
وی ادامه داد: در مکه و مدینه همه نمادهای این شهرها، غربی است و امروز هم پول از آنان می‌گیرند و اسلحه دست دوم به آنان می‌دهند و برای همیشه آنان را وابسته می‌کنند.
وی تاکید کرد: ما اگر خودمان موشک بسازیم وابستگی ندارد ولی اگر از آن‌ها می‌گرفتیم همیشه به آنان وابسته بودیم همان طور که برای چند هواپیمای مسافربری چه بلایی بر سر ما آوردند.
همچنین  مرتضی نجفی قدسی، مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) در سخنانی در این مراسم گفت: یکی از مراکزی که در حوزه قم در این سال‌ها منشا آثار خوبی بوده است مجمع عالی تفسیر قرآن است که علاوه بر ایجاد دروس تفسیری حوزه بحث اعزام اساتید را دنبال کرده است.
وی با بیان اینکه بحث اعزام استادان با همکاری سازمان تبلیغات در حال انجام است افزود: امسال بیش از صد نفر از استادان تفسیر قرآن به سراسر کشور اعزام خواهند شد در حالی که در سال قبل 62 نفر به مناطق مختلف کشور اعزام شده بودند.
نجفی قدسی با اشاره به فعالیت های چندساله دارالقرآن علامه طباطبایی در زمینه جلسات قرآنی تصریح کرد: دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) در طول سال نیز اقدام به برگزاری جلسات تفسیر قرآن با حضور استادان برجسته حوزه کرده و مورد استقبال طلاب قرار گرفته است.
نجفی قدسی بیان کرد: امسال سومین دوره‌ای است که استادان تفسیر با هماهنگی‌های صورت گرفته به سراسر کشور اعزام خواهند شد.
همچنین آیت‌الله مرتضی مقتدایی، دبیر دوم شورای عالی حوزه در سخنانی در این مراسم بر لزوم تبیین دستورات قرآنی برای مردم تاکید کرد و گفت: مسئولیت استادان تفسیر این است که قرآن را تبلیغ کنند و زمینه اجرای آن را در جامعه فراهم سازند زیرا همان طور که بار رسالت بر دوش پیامبر قرار گرفته است قرآنیان نیز مسئولیت دارند تا آنچه را فراگرفته‌اند به دیگران منتقل کنند.
سخنران دیگر این مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین احمدی قمی بود که در سخنانی اظهار کرد: در سال اول، 30 نفر از استادان به مراکز استان‌ها اعزام شدند و در سال گذشته نیز 54 نفر اعزام شدند و امسال زمینه اعزام حدود صد نفر از استادان فراهم شده است همچنین چند نفر نیز به خارج از کشور اعزام خواهند شد.

نظر شما