شناسهٔ خبر: 19525515 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

پیشنهاد شرکت‌های بین‌المللی برای افزایش 3 میلیون بشکه‌ای تولید نفت کشور

ایرنا: معاون شرکت ملی نفت گفت: بر اساس طرح‌ها و پیشنهادهایی که شرکت‌های بین‌المللی ارائه کرده‌اند امکان افزایش 3 میلیون بشکه‌ای ظرفیت تولید نفت کشور طی 10 سال آینده وجود دارد. غلامرضا منوچهری روز گذشته در همایش بین‌المللی صنعت فراساحل در دانشگاه صنعتی شریف افزود: در قراردادهای جدید نفتی امکان اجرای 60 تا 70 درصد پروژه‌ها از سوی شرکت‌های ایرانی پیش‌بینی شده است. وی اضافه کرد: تا 2 سال آینده که قراردادهای جدید نفتی به امضا می‌رسد شاهد تحرک جدیدی در صنعت فراساحل خواهیم بود. وی ادامه داد: در قراردادهای جدید به موضوع انتقال فناوری‌های جدید به ویژه برای افزایش بازیافت مخازن توجه می‌شود.

صاحب‌خبر -

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت با بیان اینکه اکنون 2 هزار و 700 تا 2 هزار و 800 حلقه چاه فعال نفت و گاز در کشور وجود دارد، گفت: مجموع چاه‌های نفت و گاز بخش دریا و خشکی بیش از پنج هزار حلقه است که البته شماری از آنها به علت‌های مختلف، غیرفعال شده‌اند. منوچهری افزود: حجم حفاری چاه‌های نفتی در آینده باید افزایش بیشتری یابد و باید به سراغ حفاری‌های هوشمند و افقی برویم. وی با تاکید بر لزوم ایجاد کنسرسیوم در بخش حفاری ادامه داد: شرکت‌های دانمارکی، هلندی و نروژی که در بخش فراساحل و حفاری، صاحب فناوری هستند تمایل به همکاری دارند، بنابراین شرکت‌های ایرانی باید با آنها شراکت کرده و فناوری‌های جدید را به کشور منتقل کنند. معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور توسعه و مهندسی با بیان اینکه بخش تجهیزات صنعت نفت در کشور، رشد خوبی داشته است، بیان کرد: با اجرای قراردادهای جدید نفتی، فعالیت این بخش، گسترده‌تر می‌شود. منوچهری درباره توسعه میدان‌های نفت و گازی کشور نیز گفت: توسعه میدان‌هایی نظیر میدان گازی کیش یا پارس شمالی در قالب قراردادهای جدید خواهد بود. وی افزود: میدان‌هایی مانند هنگام، فروزان و رشادت نیز در قالب قراردادهای بیع متقابل یا ای.پی.سی.اف EPCF (مهندسی، تامین کالا، ساخت تامین مالی) توسعه خواهند یافت. معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت با بیان اینکه بخش تعمیر و نگهداری تجهیزات و میدان‌های نفتی و گازی باید مورد توجه قرار گیرد، اضافه کرد: در آینده نزدیک تعداد سکوهای پارس جنوبی به حدود 40‌سکو خواهد رسید که تعمیر و نگهداری آنها، اهمیت زیادی دارد. منوچهری رشد و پیشرفت صنایع فراساحل ایران را در 2دهه گذشته خوب توصیف کرد اما گفت که هنوز با نقطه مطلوب، فاصله زیادی دارد. همچنین معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بخش فراساحل به 30 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد،گفت: انتخابات ریاست جمهوری، پیروزی یک گفتمان بر گفتمان دیگر بود. منصور معظمی با بیان اینکه با شرایط فراهم شده در پسابرجام می‌توان کارهای بزرگی در بخش ساحل و فراساحل انجام داد، گفت: امروز شرکت‌های ایرانی در ساخت سکوهای نفتی، توانمند و خودکفا شده‌اند. دوستان ما در وزارت نفت محافظه‌کاری را کنار گذاشته و قراردادهای جدید نفتی را امضا خواهند کرد. رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با بیان اینکه صنعت فراساحل در ایران متولی مشخصی ندارد، گفت: بر اساس مطالعه‌ای که انجام شده است 30میلیارد دلار در بخش فراساحل باید سرمایه‌گذاری شود. معظمی به امضای 6 قرارداد بین‌المللی صنعت خودرو اشاره و بیان کرد: برای اینکه دوستان دلواپس را دلواپس‌تر نکنیم قرار شده است 30 درصد تولیدات را شرکت‌های طرف قرارداد صادر کنند. وی درباره همکاری با شرکت‌های بین‌المللی برای ساخت کشتی نیز گفت: با شرکت دووی کره جنوبی و شرکت‌های ملی نفتکش و کشتیرانی، قرار است برای ساخت کشتی همکاری شود.

هفتمین همایش بین‌المللی صنعت فراساحل با حضور «منصور معظمی» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) و «غلامرضا منوچهری» معاون مدیرعامل در توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت و فعالان این بخش در دانشگاه شریف برگزار شد. در این همایش 2 روزه با برگزاری کارگاه‌های تخصصی، مشکلات و فرصت‌های این صنعت با حضور کارشناسان بررسی می‌شود.

 

نظر شما