شناسهٔ خبر: 19524322 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

نخستین کنفرانس خبری رئیس جمهوری پس از پیروزی در انتخابات

روحانی: برای ساختن ایران پرآوازه باید از همه کمک بگیریم

صاحب‌خبر -
 

حجت‌الاسلام و‌المسلمین حسن روحانی دیروز در ابتدای نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان این‌که «بسیار خوشحالم که امروز از طریق رسانه‌های جمعی می‌توانم با ملت ایران صحبت کنم» ادامه داد: ملت بزرگ ما بزرگ‌ترین حضور خود را در انتخابات به نمایش گذاشتند. ٤٢میلیون جمعیت در انتخابات حضور پیدا کردند که اگر می‌توانستند از همه آنهایی که در صف بودند رای اخذ کنند به ٤٥ میلیون هم می‌رسید.
وی خاطرنشان کرد؛ من می‌خواهم بگویم این تعداد رای پای صندوق آرا یک حضور بی‌نظیر بود. مردم با این حضور و این انتخاب خواستند بگویند که در کشور ما تکثر به رسمیت شناخته شده است.
رئیس دولت دوازدهم با بیان این‌که هیچ گروه، جناح،‌تفکر و ایده‌ای قابل حذف نیست اظهار داشت: همه هستند، حضور دارند و از همه باید برای ساختن ایران پرآوازه بهره بگیریم.
وی افزود: در این انتخابات مردم در تراز بالاترین دموکراسی‌های جهان حضور پیدا کردند. مردمی‌که دارای مشکلات اقتصادی هستند. مردمی‌که در روستاها با مشکلات زندگی می‌کنند اما به پول نه گفتند. مردم به خوبی اعلام کرده‌اند، ما می‌فهمیم آب شور عطش را کم نمی‌کند.
وی تاکید کرد: مردم به فکر اقتصاد هستند و به درآمد ملی ۲٫۵ برابری تخیلی نه گفتند. نه مردم به فریبکاران بهترین بخش این انتخابات بود.
روحانی با بیان این‌که «آنها تلاش کردند به مردم بگویند دینشان در خطر است» افزود: آنان کوشیدند که سند ۲۰۳۰ را که ریشه اش مربوط به سال ۱۹۹۰ می‌شود بگویند که علیه دین مردم است. سندی که نه ما بلکه هیچ کشوری آن را امضاء نکرده است. سندی که دولت یازدهم به صراحت نوشته با دین،‌ فرهنگ و اخلاق ما سازگار نیست و کان لم یکن تلقی شده است.
وی تصریح کرد: مردم به دین و فرهنگ خود بسیار حساس هستند و دروغگوها کاری از پیش نبردند.
عشق مردم به نیروهای مسلح
رئیس‌جمهوری گفت: مردم به تخریب نه گفتند و در مقابل به اتحاد تعامل، اعتدال و عقلانیت آری گفتند. مردم ما در این انتخابات به همه نهادها و ارگان‌ها گفتند که هر کس به جای خود و هر کس به کار خود مشغول باشد.
وی ادامه داد: مردم به نیروهای مسلح از عمق جان عشق می‌ورزند‌. مردم ما به قوای دیگر و رسانه‌ها علاقه‌مند هستند، اما نمی‌پذیرند که یک نهاد ملی یا به معنایی فراملی به نهادی فروملی و جناحی تبدیل شود. مردم در این انتخابات گفتند ما احترام نهادهای خودمان را حفظ خواهیم کرد‌.
روحانی خاطر نشان کرد:ولایت فقیه و مقام معظم رهبری به کل ملت ایران تعلق دارد و به یک گروه و جناح خاص متعلق نیست.مردم به پایین آمدن مقام رهبری‌،سپاه‌، بسیج و نیروهای مسلح نه گفتند؛ چرا که این‌ها به کل ملت ایران تعلق دارند.
رئیس‌جمهوری همچنین گفت:‌ همه مردم ترانه‌‌، صدای موسیقی و وحدتشان یکسان بود. همه اقوام‌، مذاهب‌، روستایی‌ها و شهری‌ها مثل هم رای دادند. همه گفتند ما یک مسیر را انتخاب کردیم‌. چرا مردم به وحدت اعتدال و عقلانیت رای دادند؟ زیرا خواهان پیشرفت کشور و اقتصادش بودند.
وی سپس خاطرنشان کرد: مردم می‌خواهند طبق دین، فرهنگ و انقلاب خود رفتار کنند. مردم انقلاب کردند و همه کنار هم بودند که فریاد می‌زدند استقلال آزادی جمهوری اسلامی‌ایران.همه مردم ما انقلابی هستند. هیچ‌کس حق ندارد انقلاب را به درون خیمه‌های خود بکشاند. دین و اعتقاد آسمانی است که همه در بالای سر خود دارند.
رئیس‌جمهوری با بیان این‌که « انتخابات ما یک پیام داشت» یادآور شد: مردم ما خواستند، بگویند ای مسئولان! مردم را باور کنید. مردم یعنی دموکراسی. اقوام را باور کنید، مرزنشینان را باور کنید. رای مرزنشینان، روستانشینان و حاشیه‌نشینان کلانشهرها را ببینیم‌.با آن‌که در فشار و زحمت هستند،‌ اما برای آینده و سرنوشت خود پای صندوق‌های رای آمدند.
روحانی در پاسخ به سئوالی درباره نشست اخیر ترامپ با برخی کشورهای عربی و متهم کردن ایران به حمایت از تروریست، اظهار داشت: اجتماع در عربستان به نظر من اجتماعی نمایشی بود و ارزش سیاسی نخواهد داشت. عربستان قبلا هم از این اجتماعات درست کرده بود. مبارزه با تروریست با پول ملتی را به ابرقدرتی دادن و با تشکیل یک جلسه حل نمی‌شود.
رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: کسی که توانست در مقابل تروریست بایستد،‌ ملت‌های عراق، سوریه و لبنان بودند و ملت ایران هم از طریق دیپلمات‌ها و مستشاران نظامی‌اش به این دو ملت بزرگ و سایر ملل کمک کرد و خواهد کرد. وی در عین حال پرسید: چه کسی کمک کرد که امروز داعش در شهرهای بزرگ عراق مستقر نباشد جز ملت عراق؟ چه کسی کمک کرد داعش در دمشق نباشد جز ملت سوریه ؟ البته ایران کنار آنها بوده و خواهد بود. چه کسی می‌تواند در منطقه ادعا کند بدون ایران ثبات منطقه حفظ شده و امنیت کامل مستقر می‌شود؟ چه کسانی با تروریسم جنگیدند؟ ایران، عراق، سوریه‌، حزب الله در کنار آنها روسیه.
وی خاطر نشان کرد: چه کسانی از تروریست حمایت کردند و به آنها پول دادند؟ پس نمی‌توانند ادعای مبارزه با تروریسم داشته باشند. درعین حال فکر نمی‌کنم مردم آمریکا حاضر باشند با خونی که در یازده سپتامبر دادند، با میلیاردها دلاری که از خرید اسلحه است معامله کنند و در برابر تروریست‌های منطقه سر فرود بیاورند. البته دولت آمریکا هیچ وقت با تروریست مبارزه نکرده است، اما مردم آمریکا حتما با تروریست‌ها مخالفند و می‌خواهند تروریست در جهان نباشد. روحانی تاکید کرد: با اتهام زدن کاری حل نمی‌شود و باید صادقانه با تروریست مبارزه کرد.
همه تلاشم این است که به وعده‌هایم عمل کنم
رئیس‌جمهوری در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که وی وعده‌هایی را که در طول انتخابات به مردم داده بود چه زمانی عملکردش در این زمینه را به آنان گزارش خواهد کرد و این‌که تا چه اندازه در عملی کردن این وعده‌ها جدی است، اظهار داشت: وعده‌هایی دادم و گفتم همه تلاشم این است که به وعده‌هایم عمل کنم. در دولت یازدهم هم وعده‌های زیادی دادم و تا حد زیادی در اجرای آنان موفق بودم. در آن دوره با کاهش قیمت نفت هم مواجه شدیم، اما مردم کمک کردند و گام‌هایی برداشتیم.
وی افزود: در صادرات غیرنفتی حتما برنامه‌ریزی و تلاش خواهیم کرد و می‌کوشیم سالانه ۲۵ درصد صادرات غیر نفتی مان را افزایش دهیم و آن را به میزان دو برابر حد فعلی برسانیم. تلاشمان بر این است و در همین زمینه هم هدفگذاری کرده‌ایم و معتقدیم که با شرایط فعلی این کار شدنی است.
رئیس دولت دوازدهم تاکید کرد: ما برای کسانی که در فشار اقتصادی هستند تلاش می‌کنیم که مستمری‌شان را به سه برابر افزایش دهیم. ما این کار شروع کرده‌ایم و تلاش‌مان این است که فقر مطلق را در سال ۱۴۰۰ از بین ببریم.
وی با بیان این‌که «ما برای برنامه‌های‌مان بر مبنای اصول کارشناسی و کتابی که تحت عنوان برنامه دولت دوازدهم تدوین کرده‌ایم عمل خواهیم کرد»، اظهار داشت: برای اجرای وعده‌هایمان تمام تلاشمان را به کار می‌بریم و از مردم هم کمک می‌خواهیم. از همه رقبایم در انتخابات کمک می‌خواهم. از تمام احزاب و جناح‌ها کمک می‌خواهم. از رقبایم تشکر می‌کنم و از کسانی که مخالف دولتمان بودند و هستند کمک می‌خواهیم؛ چراکه ما برای کشورمان کار می‌کنیم و همان‌طور که رهبری گفتند که برای کشورتان به پای صندوق‌های رای بیایید حتی اگر نظام را قبول ندارید، ما هم می‌گوییم کسانی که دولت را قبول ندارند برای کشورشان به صحنه بیایند و کمک کنند.
منتظریم دولت آمریکا به استقرار برسد
رئیس‌جمهوری کشورمان در پاسخ به سئوال آسوشیتدپرس مبنی بر چگونگی رابطه ایران با آمریکا در دور دوم ریاست‌جمهوری وی‌، اظهارنظر کرد: ایران و آمریکا در ۳۹ سال گذشته مسیر پر پیچ و خمی‌را با هم طی کردند. آمریکایی‌ها همواره از انواع شیوه‌ها علیه ایران استفاده کرده و شکست خوردند. از طبس تا مداخلات در جنگ هشت ساله و فشار به ملت ایران از طریق تحریم.
شاید یک جا موفقیتی داشتند و آن هم زمانی بود که در مقابل ملت ایران سر فرود آوردند و پای میز مذاکره با نمایندگان ایران با احترام حرف زدند. آنجا به نتیجه برد – برد رسیدیم. آمریکا اگر باز همین رفتار را داشته باشد باز هم شکست خواهد خورد.
وی با اشاره به استقرار دولت جدید آمریکا خاطر نشان کرد: منتظر یم این دولت از نظر فکری‌، موضعگیری و برنامه ریزی به یک استقراری برسد تا نسبت به دولت واشنگتن نظر دقیق‌تری داشته باشیم.
روحانی با بیان این‌که «آمریکایی‌ها همواره نسبت به خاورمیانه تصمیمات اشتباهی گرفته‌اند» گفت:‌ آمریکایی‌ها همیشه نسبت به خاورمیانه اشتباه کردند. آنها در یمن و سوریه هم اشتباه کردند. من موردی نمی‌شناسم که آمریکا در تصمیماتش نسبت به خاورمیانه اشتباه نکرده باشد؛ چراکه آمریکا منطقه را نمی‌شناسد و کسانی هم که به آنها مشورت می‌دهند اشتباه می‌کنند. امیدوارم این بار دولت آمریکا به فکر منافع مردم آمریکا باشد.
روحانی در پاسخ به پرسشی درباره برنامه دولت دوازدهم برای خروج از رکود، گفت: وقتی در کشور دو فصل متوالی رشد اقتصادی مثبت داریم، رکود معنی ندارد.البته در بخش مسکن هنوز مشکل داریم که باید از رکود خارج شود.
در بخش توسعه می‌خواهیم اقتصاد کشور را بزرگ کنیم که در این زمینه نیاز به صادرات غیر نفتی، ارتباط با جهان و… است که برای همه آنها برنامه داریم. در عین حال توانستیم در سال ۹۳ رکود را بشکنیم و حتما در ادامه این راه برنامه‌ها موفق خواهد بود.
رئیس‌جمهوری در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که وی چه برنامه ای برای رفع مشکلات اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی قشر جوان دارد؟ اظهار داشت: مساله جوانان عزیز ما مساله بسیار مهمی‌است و شور انتخاباتی را در این دوره جوانان و دختران ما در کشور آفریدند. البته همه ملت ما سهیم بودند. هم آن پیرمرد و هم آن پیرزن قدخمیده و هم آن کسانی که با ویلچر آمده بودند و نیز کسانی که ساعت‌ها در صف رای دادن ماندند. ما هرچه به مردم خدمت کنیم کم است.
وی افزود: مردم ما دارای آرمان‌های بلند و افکاری رفیع هستند که امیدواریم پیرو راه آنان باشیم و در مساله اشتغال جوانان تحصیلکرده یکی از برنامه‌های دولت ما این است که در این زمینه گزارش کارورزی را در ۱۰۰ روز آینده یا حتی زودتر ازآن ارائه دهیم و این‌که می‌گویم زودتر از ۱۰۰ روز این است که لزوما نمی‌خواهیم برای ارائه گزارش منتظر تشکیل دولت بعدی شویم‌.
وی با بیان این‌که «امیدوارم حرکت خوبی در زمینه اشتغال جوانان به وجود آوریم» اظهار داشت: ایجاد اشتغال در استان‌ها بسیار مهم است و کوشیده‌ایم که در استان‌هایی که سفر کرده‌ایم آمار ایجاد اشتغال پیش و پس از دولت یازدهم ارائه کنیم و امروز نیز به دنبال این هستیم که با فعال کردن بخش‌های تولیدی به هدف ۹۵۰ هزار شغل در سال دست یابیم.
مبارزه با تروریسم را ادامه می‌دهیم
روحانی در پاسخ به سئوالی مبنی بر این‌که برنامه دولت دوازدهم برای مبارزه با تروریسم چیست؟ خاطرنشان کرد: از ابتدای دولت یازدهم به دنیا اعلام کردیم که ما جهانی عاری از خشونت و افراطی‌گری می‌خواهیم. این موضوع مورد پذیرش جهانیان قرار گرفت و از همان ابتدا گفتیم که خشونت و افراطی‌گری برای منطقه مشکل بزرگی است. وی سپس گفت: کسانی که امروز در عربستان جمع می‌شوند و جلسه می‌گذارند هم به این نتیجه رسیده‌اند که راهی جز اعتدال وجود ندارد. دوران دخالت در امور داخلی دیگران و جنگ در کشورهای مختلف به پایان رسیده است.
روحانی در ادامه نشست خبری خود درباره فروش چند میلیارد دلاری اسلحه توسط آمریکا به عربستان‌، اظهار داشت: نیازی نداریم سلاح بخریم ما خودمان سلاح می‌سازیم‌.‌ هر سلاحی که بخواهیم تولید می‌کنیم و مشکلی برای ما از این جهت نیست. هر چند عربستان هم نمی‌تواند از این سلاح‌ها استفاده کند و ناچار است مستشاران آمریکایی را به خدمت بیاورد.
وی خطاب به دولت‌های مهم خاورمیانه و عربستان گفت: مردم عربستان دوست و همسایه ما هستند و ما همیشه دوستشان داشتیم و داریم و امیدواریم بدانند که راه قدرت سلاح نیست‌. آن هم خریدن از دیگر کشورها‌. حتی راه قدرت درست کردن سلاح هم نیست که البته بخشی از قدرت کشور محسوب می‌شود‌.
روحانی تاکید کرد:‌ اساس قدرت، قدرت ملی است که با انتخابات و حضور مردم پای صندوق آرا درست می‌شود‌. ترامپ در زمان حضور ۴۵ میلیونی مردم ایران پای صندوق رای به منطقه آمد و به کشوری رفت که تاکنون صندوق آرا را ندیده‌اند و انتخاباتی برگزار نکرده‌اند و امیدوارم ادامه راه آنها بگذارند. اگر حکام عربستان به جای خرید کلان سلاح از آمریکا، انتخابات برگزار کنند و قدرت را موروثی منتقل نکنند، عربستان قدرتمند می‌شود‌.
واکنش به اظهارات وزیر خارجه آمریکا
رئیس‌جمهوری در پاسخ به پرسشی مبنی بر واکنش وی نسبت به اظهارات وزیر خارجه آمریکا درباره دست برداشتن حمایت ایران از حزب‌الله و گروه‌های مقاومت در منطقه اظهار داشت: قرار ما این نیست که آنان دنبال رویاهای خود باشند. این حرف‌ها رویاسازی آنهاست. مردم ما برای رفع نیازهای خود نه از کسی می‌پرسند و نه از کسی اجازه می‌گیرند. مردم ما تصمیم گرفتند که مقتدر باشند و موشک و سلاح ما برای صلح است و اگر ساخته نشود یک عده دچار اشتباهات محاسباتی می‌شوند که قبلا هم شدند و در منطقه آشوب آفریدند.
وی با تاکید بر این‌که «موشک و سلاح ما برای تهاجم نیست،‌ بلکه برای دفاع است» ادامه داد: مسئولان آمریکا بدانند که ما هر زمان به تست موشک نیاز داشته باشیم، تست می‌کنیم و منتظر آنان نخواهیم نماند. ما برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ را پذیرفتیم که قدرت دفاعی‌مان را از دست ندهیم و آن را حفظ کنیم. من به آن آقا می‌گویم که برود و قطعنامه ۲۲۳۱ را بخواند.
رئیس‌جمهوری با بیان این‌که من در دولت یازدهم به مردم وعده دادم تلاش خواهم کرد تا دیوارهای تحریم فروریخته شود، خاطر نشان کرد: من این وعده را به مردم دادم البته بعضی از دولت‌هایی که طرف حساب ما هستند خوب و برخی دیگر حداقلی عمل کرده‌اند. به طور کلی ما در چارچوب توافق خوب عمل کردیم.
وی گفت: من در ابتدای این موضوعات گفتم اگر خواست ملت ایران بر رفع تحریم‌ها باشد و اگر همه پای کار بیایند و اگر رهبری هدایت این موضوع را برعهده بگیرند، همه ما پشت رهبری خواهیم بود و این کار سخت اما شدنی را انجام می‌دهیم.
روحانی همچنین گفت:‌ تحریم غلط، ظالمانه، خلاف اصول زندگی و جامعه بشری است و به ضرر همه خواهد بود به همین دلیل ما همیشه آماده‌ایم تا مقابل عمل نادرست ایستادگی کنیم. دولت دوازدهم آمادگی تغییرات لازم در این حوزه‌ها را دارد.
رئیس‌جمهوری با تاکید بر این‌که «مخالفان باید باشند، ما نیازشان داریم» خاطر نشان کرد: در جامعه افکار واحد نیست و به طور طبیعی ما در زمینه مسائل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نظرات واحدی نداریم.
وی افزود: یکسری مسائل که جزو اصول،‌ قانون اساسی و دین ماست و درباره یکسری هم نظرات واحدی وجود ندارد. انتخابات هم برای این است که مردم پای صندوق رای بیایند و اداره کشور را دست کسی بسپارند. من هم فقط رئیس‌جمهوری ۲۴ میلیونی که رای دادند و ۴ میلیونی که در صف ماندند، نیستم. مساله این است که اکثریت قاطع مردم راهی را انتخاب کردند و این یعنی همه پذیرفتیم نه این‌که مخالف نباشد اما اجرا بر این مبناست یعنی باید بر مبنای رای اکثریت جامعه اداره شود، البته منافع جمعی و ملی اقلیت هم باید مورد توجه قرار گیرد.
سن مدیریت دولت کاهش می‌یابد
رئیس دولت دوازدهم در پاسخ به این پرسش که برای تحقق هدف کارامد تر شدن راه دولت دوازدهم نسبت به دولت یازدهم چه تغییری در کابینه خواهد داشت؟ اظهار داشت: نیاز به نیروی جوان‌تری برای اداره کشور داریم. ما در دولت یازدهم در شرایط – اگر نگویم بحرانی که تعبیر درستی نیست – سختی بودیم. تحریم و مشکلات و رشد منفی وجود داشت و شرایط خاصی داشتیم که لازم بود از همه تجربه کشور برای مقابله با آن استفاده کنیم.
وی افزود: برخی از وزرا در دولت یازدهم با ما کار کردند من چند بار خواستم و آنها گفتند سن ما بالاست، اما ازآنان خواستم بمانند که چرا معتقد بودم تجربه آنان برای اداره کشور مفید است و آنان باید اداره را به دست بگیرند. البته در دولت بعدی به دنبال این هستم که مدیران ما میانگین سنشان کاهش پیدا کند و در واقع سن مدیریت پنج سال کاسته شود و در جلسه اخیرهیأت دولت دو توصیه را به وزرا کردم که یکی به کار گیری جوانان و دیگری به کار گرفتن بانوان بود. وی تاکیدکرد: می‌خواهیم با حضور همه ملت و جوانان در سراسر کشور، دولت کارآمدتر شود و برای این مهم می‌کوشیم که دولت دوازدهم کمی‌جوانتر شود.
مردم را باور کنیم
رئیس‌جمهوری در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر چگونگی احقاق وعده‌هایش که در دوران انتخابات از آنها صحبت کرده بود گفت: اولویت با احقاق وعده‌هایی است که به مردم داده‌ام و براساس برنامه‌ای که ارائه کردم عمل می‌کنم؛ اما معنی ا ش این نیست که نباید از فکر و نظر رقبا و کاندیداهای دیگر استفاده کنم.
خواهش می‌کنم همه رئیس‌جمهوری را به عنوان منتخب ملت ایران در نظر بگیرند تا بتوانیم کشورمان را سرزنده‌تر و بانشاط ‌تر اداره کنیم. نشاط و سرزندگی مخالفتی با دین و انقلاب و منافع ملی ندارد. جمله‌ای می‌گویم و خواهش می‌کنم از آن سوء استفاده نشود. همانطور که در این یک هفته با مردم رفتار کردیم در این چهار سال هم با آنها برخورد کنیم.
وی خاطر نشان کرد: همین مردم باید کشور را بسازند و آینده را درست کنند. مردم مراقب دین و آینده کشور هستند. مردم را باور کنیم.
در چارچوب قانون حرکت کنیم
رئیس‌جمهوری در پاسخ به این پرسش که چرا وی با وجود آن‌که حقوقدان است، یک بار به طور خاص درباره حصر سخن نمی‌گوید، اظهار داشت: کشور ما دارای چارچوب و مقرراتی است و همه ما باید به دنبال اجرای مقررات باشیم. هم قوه قضائیه و هم قوه مجریه و هم مقننه مقررات و قوانینی دارند که باید در چارچوب آن عمل کنند و همه ما باید در چارچوب قانون اساسی حرکت کنیم.
وی افزود: من نسبت به حقوق شهروندان ایرانی به عنوان رئیس دولت مسئول هستم حتی ایرانیان خارج از کشور. هر جا ببینم که حق یک ایرانی چه در داخل و چه در خارج از کشور مورد تعرض و اجحاف قرار گرفته است باید آن را دنبال کنم و در داخل کشور با قوه قضائیه از طریق وزارت دادگستری یا مکاتبه مستقیم و در جلسات مشترک روسای سه قوه موضوعات را دنبال می‌کنم.
روحانی تاکید کرد: یکی از برنامه‌های ما در دولت دوازدهم اجرای منشور حقوق شهروندی است که در این زمینه حق همه مردم برای ما حائز اهمیت است.
مشکلی در ارتباط با مساله ۲۰۳۰وجود ندارد
روحانی در بخش دیگری از این نشست خبری در ارتباط با سند ۲۰۳۰اظهار داشت: وزرای ما شامل وزیر خارجه‌، علوم و آموزش و پرورش نامه‌ای خدمت مقام معظم رهبری نوشتند و مفصلا مسأله ۲۰۳۰را توضیح دادند که جمهوری اسلامی‌ایران تحفظ خود را حفظ کرده است و اگر خلاف فرهنگ و ارزش‌های ملی بود به آن توجهی نمی‌کردند.
وی ادامه داد: ظاهرا گزارش‌هایی به رهبری دادند که ایشان را نگران کردند. من درسخنرانی‌هایم پیش از این به ایشان اطمینان دادم و اکنون هم این اطمینان را می‌دهم که مشکلی در ارتباط با مساله ۲۰۳۰وجود ندارد.
رئیس‌جمهور با بیان این‌که «آموزش و پرورش برای نظام از اهمیت بالایی برخوردار است» گفت : متاسف هستم که عده‌ای در دوران انتخابات از این موضوع سوء استفاده کردند.من از غیبت و تهمت‌هایی که به من زدند می‌گذرم اما نسبت به موضوع ۲۰۳۰گذشت نخواهم کرد؛ چراکه به معلمان‌، ‌آموزش و پرورش و دین ما توهین کردند. اعلامیه‌های دروغ پخش می‌کردند. من در حوزه زندگی کردم و می‌دانم طلبه‌ها چقدر خوب هستند. من در حوزه بزرگ شدم.
عده‌ای آمدند و طلبه‌های ما را تحریک کردند و برای حفظ اسلام بلندگو دستشان دادند و گفتند دین شما دارد از بین می‌رود. ‌عده‌ای فریاد وااسلاما سر دادند و ۲۰۳۰را بهانه کردند‌. این کار زشت بود. امیدوارم خداوند از گناهشان بگذرد. مردم و معلمین ما خودشان می‌دانند‌،اما من از این موضوع نمی‌گذرم.
خیلی حرف‌ها را برای آرامش جامعه نمی‌زنم
روحانی تاکید کرد: دو کار اساسی باید انجام شود؛ یکی این‌که اقتصاد به مردم داده شود. البته معتقدم فرهنگ و خدمات اجتماعی باید به مردم داده شود چون مردم همه‌جا بهتر از دولت و بخش‌های خصولتی عمل می‌کنند و ما باید در این دولت تلاش مضاعفی در این زمینه داشته باشیم.
وی همچنین گفت: شفافیت هم موضوع دیگری است. هرکس مالیات می‌دهد باید معلوم شود چقدر و باید بگوید چرا. در دنیا شرکت عمومی‌غیردولتی و خصولتی تعریف نشده است. اقتصاد ما یا تعاونی است یا دولتی یا خصوصی و باید شفاف شود که سود چقدر است، کجا سرمایه‌گذاری کرده‌اند و چقدر حقوق دریافت می‌کنند.
رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: برای انتخابات بحث اعلام اموال را مطرح کردند که خوب بود اما همه پولی که گرفته شده –موضوع حقوق‌های نجومی-۲۳ میلیارد تومان بود که همه آن به خزانه برگردانده شده است، اما نهادهای خصولتی چقدر دریافت می‌کنند؟
وی یادآور شد: خیلی حرف‌ها را در این چهار سال و در زمان انتخابات نزدم و برای آرامش جامعه نمی‌زنم، اما همه ما به خاطر دین و مردم همه چیز را شفاف اعلام کنیم که در این زمینه لوایح مربوط به شفافیت هم به زودی ارائه می‌شود.
سیاست ما نسبت به جهان تعاملی است
رئیس دولت دوازدهم در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌خواهد ثبات در منطقه را ایجاد کند و مبارزه با تروریسم را تا کجا ادامه دهد؟ اظهار داشت: ما تا آخر مبارزه با تروریسم را ادامه می‌دهیم. این یک معضل بسیار بزرگ است. هیچ‌کس مثل ما قربانی تروریسم نیست و هیچ کس مثل ما تجربه مبارزه با آن ندارد. چرا تروریست‌ها با این همه پولی که خرج می‌کنند، نمی‌توانند به کشور ما نفوذ پیدا کنند؟ به خاطر تجربه ای که داریم و البته تروریست‌ها می‌کوشند در میان مردم باشند و مردم هم بیدارند و باید این آگاهی و بیداری را ادامه دهند و ما با تروریست ها در هر جا که باشند مبارزه می‌کنیم و این راه را ادامه می‌دهیم.
روحانی خاطرنشان کرد: سیاست ما نسبت به جهان سیاستی تعاملی است. ما برای پیشرفت، صلح و ثبات در جهان راهی جزء تعامل نمی‌شناسیم.
وی سپس در تبیین چرایی فقدان ارتباط ایران با دولت آمریکا تصریح کرد: ما با ملت آمریکا دشمن نیستیم بلکه با سیاست‌های دولت آمریکا مشکل داریم. امیدواریم آمریکا راهی را انتخاب کند که به نفع خود و دنیا باشد.
رئیس‌جمهوری کشورمان در زمینه وعده ارتقای ۵ برابری معیشت حدود ۱۰ میلیون نفر تا سال ۱۳۹۹ گفت:‌ این بحث مربوط به پارسال است که وقتی در آمد نفتی ما کمی‌در سایه برجام بالا رفت، آن را ‌آغاز کردیم.
وی افزود: این طرح پارسال به مجلس رفت و دریافتی ۸ تا ۱۰ میلیون نفر هم بیش از سه برابر افزایش یافت و قول ما این است که تا پایان این دولت پنج برابر می‌شود وحتما به حول قوه الهی این اتفاق می‌افتد. این فقط یک وعده انتخاباتی نیست و ما به دنبال ریشه کن کردن فقر مطلق هستیم.
بهترین قاضی خداست
خبرنگاری از رئیس‌جمهوری در ارتباط با اتهامات وارد شده به وی در زمان تبلیغات انتخاباتی و مشخصا مناظرات سئوال کرد، روحانی در پاسخ گفت: در مناظرات مواردی مطرح می‌شود و شد. نسبت‌هایی به من زده شد که همان جا گفتم ناصحیح است. من عقیده دارم بهترین قاضی اول خدا، ‌سپس مردم و در درجه سوم قوه قضائیه است.
وی افزود: خدا همانجا جواب داد و مردم هم در پای صندوق های رای جواب خود به آنها را دادند. اکنون هم تصمیمی‌در مورد پیگرد قضایی توسط قوه قضائیه ندارم.
حمایت ویژه‌ از فرهنگ و هنر
روحانی در ارتباط با ضرورت توجه به فرهنگ و به ویژه سینما و موسیقی گفت: یکی از آثار انتخابات سال ۹۶ این بود که همه با موسیقی آشتی کردند حتی موسیقی سطح پایین! در فرهنگ ما موسیقی و انواع هنر از ارزش بالایی برخوردار است. مردم ما فرهنگ‌دوست هستند. حتما دولت دوازدهم حمایت ویژه‌ای از فرهنگ و هنر خواهد کرد. البته در دولت یازدهم هم فضای ساختن فیلم و موسیقی نسبت به قبل بازتر شده بود و حتما ما همین مسیر و راه را ادامه می‌دهیم؛ چراکه خواست ملت ما این است. من از تمام اصحاب هنر و فرهنگ که مردم را به حضور در انتخابات تشویق و از من حمایت کردند، تشکر می‌کنم.
روحانی در ارتباط با پایبندی ایران به برجام گفت:‌ ما هیچ‌وقت آغازگر نقض برجام نخواهیم بود. اگر یکی از این گروه ۱+۵ که بیشتر احتمال می‌رود آمریکا باشد، این توافقنامه را نقض کند – حتما به آن پاسخ خواهیم داد. قبلا در مورد این موضوع بحث کرده‌ایم و برنامه داریم.
وی سپس گفت: خوشبختانه آمریکایی‌ها در این روزهای اخیر که به نظر می‌رسد موقتا می‌خواهند برجام را لغو کنند این کار را نکردندو علیرغم شعارهایی که می‌دادند به برجام پایبند بودند.
وی افزود:‌ تحریم‌هایی که مربوط به بخش هسته‌ای بود برداشته شده است اما در عین حال مشکلات دیگری داریم از جمله در مسائل بانکی که تلاش می‌شود حل و فصل شود. ما این راه را اگر دستور رهبری و خواست ملت باشد، ادامه می‌دهیم.
روحانی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره برنامه دولت دوازدهم برای گسترش روابط با کشورهای منطقه به خصوص کشورهای عربی و حاشیه خلیج فارس، گفت: آمادگی داریم با دنیای عرب و اسلام روابط بهتری داشته باشیم و امیدواریم آنها هم بدانند ثبات منطقه بدون ایران برقرار نمی‌شود. در عین حال کشوری نیست که با یک جمله تحریک شود و تحریم‌پذیر باشد و منطقه بدون ایران به ثبات نخواهد رسید.

نظر شما