شناسهٔ خبر: 19520881 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پورعلی مطلق:

یک میلیون و 150 هزار عوامل اجرایی در انتخابات همکاری کردند/با هدایت های رهبر معظم انقلاب، انتخابات در آرامش برگزار شد

تهران - ایرنا - دبیر هیات اجرایی مرکزی انتخابات ریاست جمهوری گفت: برای برگزاری انتخابات بیش از 1 میلیون و 150 هزار عوامل اجرایی و بیش از 70 هزار نفر بازرس داشتیم که این تعداد عوامل اجرایی و بازرس، بی سابقه بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، علی پورعلی مطلق افزود: برای انتخابات ریاست جمهوری هزار و 60 هیات اجرایی داشتیم که اعضای این هیات های اجرایی را تمام اقشار مردم از جمله اقشار فرهنگی، کشاورز، دانشگاهی و سایر اقشار تشکیل می دهند و شخصیت های حقوقی معدودی در این هیات ها حضور دارند. یک هزار و 487 نفر هم عضو هیات های اجرایی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا بودند.
وی اضافه کرد: دو ستاد انتخابات برای انتخابات ریاست جمهوری فعالیت می کردند؛ یک ستاد در داخل کشور و یک ستاد در خارج از کشور. برای انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری 269 شعبه در نظر گرفته شده بود که این شعب در این انتخابات به 310 شعبه رسید.
دبیر هیات اجرایی مرکزی انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه تعداد صندوق های رای در سوریه، عراق، آمریکای لاتین و شمالی، اروپا و آفریقا افزایش یافت، گفت: ما در 133 نمایندگی خارج از کشور، هیات اجرایی و نظارتی داشتیم. در دوره یازدهم انتخابات ریاست جمهوری 109 هزار نفر در خارج از کشور مشارکت داشتند که این آمار در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم به 170 هزار و 290 نفر رسید.
مشاور وزیر کشور در امور هماهنگی انتخابات تصریح کرد: در خارج از کشور 135 هزار و 976 نفر( 79.4درصد ) به حسن روحانی، 30 هزار و 89 نفر (18.13 درصد) به ابراهیم رییسی، هزار و بیست نفر(0.59درصد) به مصطفی میرسلیم و 536 نفر (0.31 درصد) به مصطفی هاشمی طبا رای داده اند.
دبیر ستاد انتخابات کشور درباره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا با بیان اینکه در این دوره 39 هزار روستا دارای شورا شدند گفت: نسبت به دوره قبل انتخابات، 4هزار شورای جدید در روستاها شکل گرفته است.
در دوره قبلی چهار شهر به حد نصاب نرسید و انتخابات شوراها در آنجا برگزار نشد اما در این دوره در تمامی 1240 شهر کشور انتخابات شوراها با آرامش کامل و کمترین مشکل برگزار شد.

**41 میلیون نفر در انتخابات شوراها شرکت کردند
پورعلی مطلق همچنین با اشاره به اینکه 131 هزار و 854 نفر با رای مردم به شوراهای اسلامی شهر و روستا راه یافتند و 6 هزار و 751 نفر منتخب مردم در شوراهای اسلامی شهر هستند افزود: بیش از 41 میلیون نفر در انتخابات شوراها شرکت کردند.
همچنین در 141 شهر انتخابات الکترونیکی برگزار شد و هیات نظارت مرکزی بر انتخابات شوراها اعتقاد دارد که در مجموع انتخابات الکترونیکی بخوبی برگزار شد و ما توانستیم به 95 درصد اهداف خود در برگزاری انتخابات الکترونیکی دست پیدا کنیم و حتی آمار این 141 شهر زودتر از آمار روستاها اعلام شد.
وی در ادامه با اشاره به برگزاری همزمان انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حسن کامران از حوزه اصفهان، ناصر شریفی از حوزه بندرلنگه، علی جلیلی از حوزه مراغه و عجب شیر و بیت الله عبداللهی از حوزه اهر و هریس به مجلس شورای اسلامی راه یافتند.
دبیر ستاد انتخابات کشور همچنین با اشاره به اینکه در هیچ شعبه ای در کشور کمبود تعرفه رای نداشتیم گفت: تعداد واجدان شرایط برای حضور در انتخابات 56 میلیون و 410 هزار نفر است.
پورعلی مطلق ادامه داد: برای انتخابات ریاست جمهوری 68 میلیون و 402 هزار تعرفه، برای انتخابات شوراها 68 میلیون و 30 هزار تعرفه و برای انتخابات میان دوره ای مجلس 2 میلیون و 346 هزار تعرفه چاپ کردیم.
وی اضافه کرد: هر استان نیز تعرفه خاص خود را داشت و با کدهای امنیتی که بر روی تعرفه ها تعریف کرده بودیم این امکان وجود نداشت که تعرفه های یک استان در استان دیگری استفاده شود. هیچ گزارشی هم نداشتیم که از تعرفه ها کپی برداری شده یا تعرفه جعلی وجود داشته باشد.
دبیر هیات اجرایی مرکزی انتخابات ریاست جمهوری درباره زمان اعلام آمار به تفکیک شهرستان ها خاطرنشان کرد: ما باید تمام تطبیق ها را با شورای نگهبان انجام دهیم. صورت جلسه چند شهر باقی مانده است که این آمار امروز نهایی می شود. وقتی که صورت جلسه نهایی تکمیل شود، این آمار و اطلاعات منتشر می شود.

** با هدایت های رهبر معظم انقلاب، انتخابات در آرامش برگزار شد
پورعلی مطلق در ادامه با تشکر از مقام معظم رهبری گفت: با هدایت های خوبی که ایشان انجام دادند، آرامش خوبی در انتخابات داشتیم. چون شورای نگهبان اسامی نامزدهای نهایی انتخابات را زود اعلام کرد، مدت تبلیغات انتخابات 27 روز بود.
وی با اشاره به اینکه در دوره های قبلی 21 روز فرصت تبلیغات وجود داشت، گفت: با این حال در هیچ جای کشور تنشی نداشتیم و انتخابات در آرامش برگزار شد. باید از مردم کشورمان تشکر کنیم که حماسه دیگری را آفریدند. 39 سال از انتخابات می گذرد و ما 37 انتخابات برگزار کرده ایم و مردم ثابت کردند همچنان پای کار بوده و به نظامشان عشق می ورزند.

** نتوانستیم از عده ای از مردم رای بگیریم؛ از آنها عذرخواهیم
دبیر هیات اجرایی مرکزی انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: شعب اخذ رای تا آخرین لحظات مملو از جمعیت بود ولی به لحاظ ممنوعیت قانونی که داشتیم نتوانستیم از عده ای از مردم رای بگیریم که باید ازآنها عذرخواهی کنیم.
وی ادامه داد: مشارکت مردم بسیار عالی بود و باید به این مردم احسنت گفت: این اولین دوره ای از انتخابات بود که حدود 42 میلیون نفر در آن مشارکت کردند که این خودش یک رکورد است.
دبیر ستاد انتخابات کشور در پایان از صدا و سیما، رسانه ها و همه کسانی که در تشویق مردم برای حضور در انتخابات مشارکت داشتند، تشکر کرد.
سیام ** 9314**
تنظیم: داود توسلی**انتشار:امیرکاردان راد

انتهای پیام /*

نظر شما