شناسهٔ خبر: 19513389 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

نیروی ۳۴ هزار نفری ضد ترور

- همشهری‌آنلاین: در بیانیه پایانی اجلاس سران عربی، اسلامی و آمریکایی در ریاض که با حضور ۵۵ کشور اسلامی برگزار شد از تاسیس مرکز جهانی مبارزه با ایده افراط‌گرایی که مقر آن در ریاض است، استقبال و بر آمادگی این کشورها برای تامین ۳۴ هزار نیرو از کشورهای اسلامی به‌عنوان نیروهای حامی عملیات علیه تروریسم در سوریه و عراق تاکید شد.

صاحب‌خبر -

در اين بيانيه بر مشارکت جدی و قوی بین کشورهای شرکت‌کننده در رویارویی با تروریسم، افراط‌گرایی و پایبندی دولت‌های این کشورها بر مبارزه با تروریسم تاکید شد.

در بیانیه موردنظر آمده است: توافق‌نامه بین کشورهای شرکت‌کننده در زمینه مبارزه با ریشه‌های تفکر تروریسم، خشکاندن منابع مالی آن، استقبال از تبادل اطلاعات درباره شبه‌نظامیان خارجی و تحرکات تشکیلات تروریستی است.

رهبران این کشورها در بیانیه‌ای از ایجاد نیرویی حدود ۳۴ هزار سرباز به عنوان نیروی ذخیره برای حمایت از روند ضد ترور در عراق و سوریه استقبال کردند.

به گزارش ایسنابه نقل از المیادین، در این بیانیه اشاره شده است:‌ رهبران کشورهای مشارکت کننده طرح عربستان برای تاسیس مرکز "گفت‌وگوی بین ادیان" را ارج نهاده و با اقدام‌هاي نظام ایران به دلیل ادامه حمایت از "افراط‌گرایی" مخالفت کردند!

در این بیانیه آمده است: طرف‌های مربوطه در هر کشوری باید پیگیر و عامل اجرای مصوبات بیانیه ریاض و تقویت همکاری مشترک برای حمایت از آب‌های منطقه‌ای، مبارزه با دزدی دریایی، هماهنگی بین مواضع و دیدگاه‌های بین جهان عرب، اسلام و آمریکا در سطح بالایی باشند.

در این بیانیه رهبران کشورهای اسلامی بار دیگر ادعای واهی خود را درباره "خطر برنامه‌های موشک‌های بالستیک ایران" تکرار کرده و آن را در جهت نقض توافقنامه وین دانستند!

در این بیانیه همچنین آمده است، رهبران کشورهای مذکور متعهد به افزایش تلاش‌ها برای حفظ امنیت منطقه و جهان شدند!

آنها گفتند به مبارزه با اقدام‌هاي ایران که به عقيده آنها برخلاف قوانین بین‌المللی و حسن همجواری باشد، ادامه داده و به آن پایبندند.

آنها همچنین مدعی مداخله ایران در امور داخلی کشورهای دیگر شدند!

به موجب این بیانیه، بر پایان دادن به برنامه‌های طایفه‌ای و مذهبی تاکید شده که تاثیرات خطرناکی بر امنیت منطقه و جهان خواهد داشت.

در این بیانیه ادعا شده باید با برنامه‌های مذهبی و طایفه‌ای مبارزه کرد و مانع از مداخله در امور داخلی کشورها شد.

براساس این بیانیه، باید با مفاهیم "غلط" درباره اسلام مبارزه کرد و آن را شفاف ساخت. همچنین بر تغییر خطابه‌های فکری برای این‌که متناسب با شیوه اسلام میانه‌رو باشد، تاکید شده است.

آنها بر ایجاد ائتلافی متمدن براساس "صلح، دوستی، محبت و احترام" تاکید کردند.

در بیانیه ریاض همچنین بر قدرت دین اسلام بر هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با دیگران تاکید شد. همچنین اهمیت گسترش زمینه‌های "گفت‌وگوی فرهنگی هدفمند" و جدی که دین اسلام و میانه‌رو را روشن سازد، مورد توجه قرار گرفت.

در این بیانیه تاکید شد، رهبران با هرگونه ارتباط تروریسم با هر دین، فرهنگ و نژادی مخالفت کردند.

در این نشست تاکید شد، توافق‌نامه‌ای در راستای تاسیس "مرکز هدف قرار دادن منابع مالی تروریسم" به میزبانی ریاض امضا شد و رهبران از ايجاد زمینه امضای توافق‌نامه همکاری در زمینه خشکاندن منابع مالی تروریسم استقبال کردند.

شرکت‌کنندگان بر اجرای قطعنامه‌های بین‌المللی در زمینه مبارزه با تروریسم و توسعه موسسه‌هاي ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی تاکید کردند.

رهبران شرکت کننده در نشست از مشارکت کشورهای عربی و اسلامی و حمایتشان از ائتلاف بین‌المللی ضد داعش و پیشروی‌ها علیه داعش در عراق و سوریه استقبال کردند.

شرکت‌کنندگان در نشست از همکاری با دولت مستعفی یمن و ائتلاف عربی در برابر "سازمان‌های تروریستی" در یمن استقبال کردند.

آنها از اهداف استراتژیک "مرکز مبارزه با افراط‌گرایی" به لحاظ فکری، رسانه‌ای و دیجیتالی استقبال کردند.

شرکت ‌کنندگان در نشست ریاض گفتند، تاسیس "ائتلاف خاورمیانه‌ای" و اعلام الحاق کشورهای شرکت‌کننده در آن در سال ۲۰۱۸ خواهد بود. بسیاری از کشورهای در ائتلاف خاورمیانه‌ برای سهیم شدن در تحقق صلح و امنیت در منطقه و جهان در آن مشارکت خواهند کرد.

در بیانیه ریاض آمده است: رهبران کشورهای از گام پیشرو برای اعلام هسته‌های تاسیس ائتلاف "خاورمیانه استراتژیک " در ریاض استقبال کرده و آن را باارزش خواندند.

آنها بر اتخاذ تدابیر کافی برای ممانعت از جرایم تروریستی با همکاری جدی بین کشورهای منطقه تاکید کردند.

شرکت‌کنندگان در این نشست بر هماهنگی مواضع و دیدگاه‌ها بین جهان عرب، اسلام و آمریکا در عالی‌ترین سطح خود تاکید کردند.

نظر شما