شناسهٔ خبر: 19509836 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تلاش دولت یازدهم در رونق اقتصادی روستاها؛

حلیمه جان بیکار ندارد

تهران- ایرنا- کارآفرینان روستای حلیمه جان در شهرستان رودبار استان گیلان با همت و تلاش خود طبیعت روستا را صد چندان زیباتر کرده اند. در دل روستا می توان معجزه اشتغال و توسعه گردشگری را با تسهیلات اندک دید و نظیر آن را در دیگر نقاط کشور اجرا کرد.

صاحب‌خبر -

خبرنگار گروه اقتصادی ایرنا به همراه مسئولان صندوق کارآفرینی امید برای تهیه گزارش به یکی از روستاهای استان گیلان که به سوی هدف 'روستای بدون بیکار' گام بر می دارد، سفر کرد.
در روستای 'حلیمه جان' چندین طرح کارآفرینی اجرا شده است و در این سفر مسئولان صندوق از آنها رونمایی کردند.
در شهرستان رودبار که قدمتی چند هزار ساله دارد تاریخ با طبیعت غنی آمیخته شده و این منطقه چون نگینی در میان استان همیشه سرسبز گیلان می درخشد.
در این روستا 13 خانه بوم گردی برای اقامت گردشگران، با کمک صندوق کارآفرینی امید ساخته و بازسازی شده است که در این سفر به بهره برداری رسیدند.
خانه های بوم گردی در روستای حلیمه جان، یادآور زیباترین خانه های سنتی استان گیلان هستند که فقط در تصاویر قدیمی بجا مانده از گذشته می توان آنها را دید.
این خانه ها به سبک سنتی تزیین شده اند. پرده های پارچه ای گلدار، پوشش حصیری در برخی از قسمت های خانه، جانمایی ظروف گلی 'گمج' و دیگر کارهای چوبی جلوه خاصی به خانه ها داده است که می تواند فرصت خوبی برای گردشگران ایجاد کند تا با سبک خانه های سنتی گیلان از نزدیک آشنا شوند.
در یکی از خانه های بوم گردی، تنوری برپا شده و مادر خانواده در آن نان می پزد و با وانتی که از طریق تسهیلات کارآفرینی امید به صاحبخانه داده شده است، دستپخت شان توزیع می شود.
صندوق کارآفرینی امید برخی امکانات مانند کالسکه سواری، قایق برای گردش در دریاچه کوچک این روستا، تجهیزات عکاسی، نانوایی صنعتی، آلاچیق های کلبه درختی و برخی واحدهای اقتصادی دیگر را در روستای حلیمه جان فراهم کرده است تا بتواند تمایل گردشگران را برای اقامت در حلیمه جان افزایش دهد.
فروشگاه صنایع دستی در این روستا مملو از زنان جوانی است که در حال تولید صنایع دستی محلی شان هستند. حصیر بافی یکی از صنایع دستی گیلان است که با دستان ورزیده دختران این روستا بافته می شود.
'لیلا عزیزی' یکی از کارآفرینان روستا که با پوشش لباس محلی مشغول به کار است در گفت و گو با ایرنا، بیان داشت: درآمدم از تولید صنایع دستی خوب است و از اینکه در یک فعالیت اقتصادی حضور دارم خوشحالم.
وی از صندوق کارآفرینی امید 300 میلیون ریال(30میلیون تومان) تسهیلات برای تولید صنایع دستی دریافت کرده است.
«رزیتا سلیمی» یکی دیگر از زنان جوان این روستا است که در مراسم افتتاح طرح های این روستا حضور داشت و به خبرنگار ایرنا، گفت: توانایی انجام کار دارم و در صورتی که بتوانم از تسهیلات صندوق کارآفرینی امید استفاده کنم می توانم برای خود درآمد داشته باشم.
یکی از مسئولان صندوق کارآفرینی امید پس از گفت و گو با این کارآفرین،گفت: در صورتی که پیشتر، کارهای تولیدی خود را به بازار عرضه کرده باشد می توانیم تسهیلات در اختیارشان بگذاریم.
چند نفر دیگر از کارآفرینان که نیاز به کمک مالی برای رونق کسب و کار خود داشتند با یکی از مسئولان صندوق کارآفرینی امید گفت و گو کردند و شرایط کار خود را توضیح دادند.
'محمدرضا شیخ الاسلامی' مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید استان گیلان در گفت و گو با ایرنا گفت: تاکنون 620 طرح اشتغالزایی در استان گیلان با تسهیلات 150میلیارد ریال راه افتاده و 6 هزار و 300 اشتغال حاصل اجرای این طرح ها است.
وی توضیح داد: اشتغالی که در استان ایجاد شده در بخش های گردشگری، صنایع دستی، تولید پوشاک، پرورش ماهیان خاویاری و برخی حوزه های دیگر بوده که به واسطه طرح های صندوق کارآفرینی امید در گیلان راه اندازی شده است.
وی به برند 'هپی لند' که تولید پوشاک کودکان را در استان گیلان بر عهده دارد، اشاره کرد و گفت: 300 خانوار روستایی با آموزش توانسته اند در این حوزه به کار مشغول شوند. تولیدات این برند به کشورهای اروپایی صادر می شود.
وی ادامه داد: برند هپی لند سال های طولانی است که در استان گیلان کار می کند، اما صندوق کارآفرینی امید توانست از ظرفیت های خالی آن استفاده کند و تعدادی از زنان آموزش دیده را برای تولید در این حوزه فعال سازد. این برند تحت لیسانس کشور آلمان تولید می کند.
شیخ الاسلامی همچنین از طرح هر روستا، یک محصول و یک کارخانه نام برد و گفت: تعدادی از روستاهای استان گیلان به پرورش ماهی خاوویاری مشغول هستند.
وی توضیح داد: ماهیان خاویاری در آب شور در مدت 14سال و در آبهای شیرین در مدت 9سال به بهره برداری می رسند. خاویار این نوع ماهی بازار خاص خود را دارد .
مدیر عامل صندوق کارآفرینی استان گیلان افزود: روستاهای دهنه سرشیجان و اسطلخ جان از جمله روستاهای بدون بیکار استان گیلان هستند که در سه سال و نیم گذشته با تسهیلاتی که از سوی صندوق کارآفرینی امید در اختیار آنها نهاده شده است توانسته اند اشتغال وسیعی در روستاها ایجاد کنند.
وی گفت: در روستای اسطلخ جان با تسهیلات 240 میلیارد ریالی توانسته ایم برای 30 نفر در صنعت فرشبافی اشتغال ایجاد کنیم.
وی ادامه داد: رستوران سنتی،قایق سواری در حاشیه استخر بزرگ روستا،خانه های بوم گردی،کاشت سبزیجات،بسته بندی حبوبات، پرورش گل و ایجاد گلخانه، تولید و فروش صنایع دستی، عکاسخانه سنتی از جمله طرح هایی است که در روستای اسطلخ جان راه اندازی شده است.
وی بیان داشت: ضمانتی که از روستاییان گرفته می شود 'ضمانت روستایی ' است و تسهیلات بیشتر در اختیار زنان سرپرست خانوار ، طرح های خود اشتغالی و کارفرمایی نهاده شده است.
شیخ الاسلامی گفت: طرح ها به مدت پنج سال از سوی صندوق کارآفرینی امید رصد می شوند و در صورتی که فردی که وام گرفته کار خود را تعطیل کند وام را از او پس می گیریم. تسهیلات به طور مرحله مرحله به متقاضی داده می شود.
مدیر صندوق کارآفرینی امید استان گیلان همچنین گفت: برای کمک به تولیدکنندگان، هر خریدی که نیاز داریم را در وهله نخست از تولیدکنندگان دریافت کننده تسهیلات انجام می دهیم.
وی اظهار داشت: تسهیلات پرداخت شده صندوق کارآفرینی امید نیمی به زنان و نیمی دیگر به مردان بوده است و تفکیک جنسیتی در این زمینه وجود ندارد.
مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید استان گیلان بیان داشت: منابع صندوق به طور مساوی بین مناطق شهری و روستایی توزیع شده است. همچنین صندوق در زمینه طرح های مشارکتی و دانش بنیان فعالیت قابل توجهی در استان داشته است.
گفتنی است در بدو ورود به این روستا، 'اصغر نوراله زاده'مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید لوح یادبود روستای حلیمه جان را رونمایی و امضا کرد.بر روی لوح نوشته شده بود'روستای حلیمه جان ،روستای همه ایرانیان'.

**روستای ویشکا
پس از شهرستان رودبار به سوی روستای ویشکا از توابع خشک بیجار شهرستان رشت حرکت کردیم.
در ابتدای ورود به روستا به خانه یکی از افراد محلی که با تسهیلات صندوق کارآفرینی امید پرورش ماهیان خاویاری را انجام می دهد، رفتیم.
یک نفر پشتیبان و 10طرح پرورش ماهیان خاویاری از جمله طرح هایی بود که صندوق کارآفرینی استان گیلان از آنها حمایت کرده است.
حوضچه های ماهیان خاویاری در حیاط های منزل کارآفرینان تعبیه شده و حوضچه ها مملو از ماهیان خاویاری است.آب این حوضچه ها برای مزارع برنج استفاده می شود و هیچگونه زیانی به محیط زیست وارد نمی کند.
در کنار حوضچه های ماهی در این روستا، 'سید اکبر حسینی' کارآفرینی است که با تولید کالای خواب نظیر تشک، پتو،ملحفه و بالشت اهالی خانه را بکار گرفته است. با استفاده از چرخ های خیاطی صنعتی و عزم تولید، کالای خواب را با کیفیت مطلوبی تولید و در بسته بندی های زیبا به شهر رشت و دیگر شهرهای استان و حتی شهرهای بزرگتر صادر می کند. تنوع رنگ،پارچه های مرغوب و مهمتر از همه دستان توانمند زنان حاصل کار دسته جمعی خانواده است.
نوراله زاده مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در بازدید از این تولیدی روستایی گفت: صندوق کارآفرینی امید می تواند با حمایت بیشتر از تولید کالای خواب، این فعالیت اقتصادی را در روستای ویشکا گسترش دهد.
همچنین 'رضا نظری' از کارآفرینان روستای ویشکا با تسهیلات یک میلیارد ریالی صندوق کارآفرینی امید توانسته است برای 12نفر در کارگاه منبع سازی اشتغال ایجاد کند. این منبع برای ارسال آب به طبقات بالای ساختمان چند طبقه استفاده می شود.
خانه های روستا هر کدام یک کارخانه است و هر خانه یک تولید را راهبری می کند.
اشتغال پایداری که در روستای ویشکا ایجاد شده با نازلترین تسهیلات محقق شده است. چنین اشتغالی انگیزه مهاجرت را به شهرهای بزرگتر از بین می برد، در حالیکه بسیاری از افرادی که مهاجرت کرده اند با رونق روستا حاضرند که دوباره به روستای خود بازگردند.
کار نکرده بسیار است، دستان آماده به کار بسیار است، ایده ها بسیار است و نیاز اقتصاد کشور به کار و تولید بی پایان. فقط اندکی مطالعه ، اندکی هشیاری و اندکی دل نگرانی برای توسعه اشتغال می تواند معضل بزرگی را بنام بیکاری در کشور حل کند.
ایجاد اشتغال، حفظ کرامت انسانی و رهایی از فقر است.
به گفته 'علی ربیعی' وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پاشیدن پول نمی تواند فقر را از بین ببرد، بلکه این پول زمانی که بتواند منجر به اشتغال شود، رهایی از فقر را بدنبال دارد.
عزت نفس انسان ها با کار و تولید تحقق می یابد. غرور مردان و زنان روستایی در روستاهای حلیمه جان و ویشکا زمانی که طرح های به ثمر نشسته خود را معرفی می کردند، دیدنی بود. مهمتر از درآمد، غرور آنان از تولید بود و این یعنی آنکه توانسته ایم به هدف برسیم و هدف چیزی جز 'توسعه پایدار' نیست.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان باکانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**9123**1561**خبرنگار: زهره دریغ گفتار**انتشار: مژگان توانا

انتهای پیام /*

نظر شما