شناسهٔ خبر: 19504141 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دولت ژاپن با کناره‌گیری امپراتور موافقت کرد

پکن - ایرنا - پس از مدت ها کشمکش و بحث و رایزنی، دولت ژاپن در اقدامی بی سابقه در دو قرن اخیر با کناره گیری امپراتور این کشور موافقت کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، ‌این اولین بار است که در ژاپن چنین اتفاقی رخ می دهد و برای برکناری امپراتور «آکی هیتو» یک تیم حرفه ای و کارشناسی تشکیل شده بود.
گفتنی است، اوایل اردیبهشت ماه جاری، کمیته رایزنی مربوط به کناره گیری زودهنگام امپراتور ژاپن پس از بررسی های انجام شده، با خروج «آکی هیتو» از قدرت موافقت کرد و آن را به اطلاع دولت رساند.
پس از این مرحله ظاهرا سندی تدوین شده که بر اساس آن امپراتور می تواند از مقامش کناره گیری کند که این سند را شینزو آبه نخست وزیر ژاپن امضا کرده است.
قرار است بزودی این سند در اختیار پارلمان ژاپن قرار گیرد و با توجه به تمایل شخص امپراتور و موافقت دولت، پارلمان هم آن را به سرعت و در نشست ماه آینده میلادی تصویب خواهد کرد.
«آکی هیتو» مرداد ماه سال گذشته در یک پیام ویدیویی 10 دقیقه ای که از تلویزیون این کشور پخش شد، از تاثیرات ناشی از سالخوردگی در عملکرد خود در سلطنت سخن گفته بود.
پیشتر برخی منابع خبری ژاپنی اعلام کرده بودند که بیان این سخنان نشان دهنده آن است که امپراتور این کشور قصد دارد قبل از ناتوانی در انجام وظایفش، از سمت خود کناره گیری کند که این خبر بلافاصله توسط آژانس سلطنتی امپراتور تکذیب شد.
در صورت کناره گیری امپراتور ژاپن، «نارو هیتو» ولیعهد57 ساله جانشین وی خواهد شد.
با این حال در سال آینده میلادی امپراتور ژاپن ۸۵ ساله می شود و به نظر می رسد که بر اساس موافقت دولت و پارلمان در آن زمان وی کناره گیری خواهد کرد.
گزارش روز شنبه روزنامه «ژاپن تودی» حاکی است که تشریفات کناره گیری از سال ۲۰۱۸ میلادی شروع می شود ولی ممکن است اوایل سال ۲۰۱۹ میلادی او کاملا از قدرت کناره گیری کند.
مساله کناره گیری امپراتور از قدرت بسیار حساس است و برخی نگران هستند که این کار باعث فروپاشی خاندان سلطنتی در ژاپن شود که یک نماد ملی محسوب می شود.
از سال 1817 میلادی به بعد هیچ امپراتوری در ژاپن کناره گیری نکرده و «آکی هیتو» یکصد و بیست و پنجمین امپراتور ژاپن از خاندان «یاماتو» است.
او سال ۱۹۸۹ پس از مرگ پدرش «هیرو هیتو» جانشین وی شد.
ژاپن در دوران پدر «آکی هیتو» وارد جنگ جهانی دوم شد و پس از روی کار آمدنش تلاش زیادی کرد تا التیامی بر دردهای ناشی از این جنگ باشد.
بر اساس قانون اساسی ژاپن، برکناری امپراتور صورت ‌نمی‌گیرد و می بایست ماده قانونی لازم برای این کار توسط پارلمان فراهم شود.
با این حال و بر اساس آخرین نظرسنجی صورت گرفته توسط «کیودو نیوز»، 85.7 درصد مردم ژاپن خواستار تغییر اساسی در قوانین سلطنتی برای تعیین جانشین هستند.
آساق**۲۳۱**1597*انتشاردهنده:فرهاد راستی

انتهای پیام /*

نظر شما